بزرگداشت پدر شعر انقلاب در «همپای جلودار»
کد خبر: 3512565
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

بزرگداشت پدر شعر انقلاب در «همپای جلودار»

گروه هنر: جمعی از خوشنویسان به مناسبت بزرگداشت روز قلم و تجلیل از پدر شعر انقلاب در بازارچه کتاب گلستان گردهم آمدند تا اشعار حمید سبزواری را مانند نگینی بر روی رکاب انگشتر سوار کنند؛ بزرگداشتی با عنوان «همپای جلودار».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امروز قرار است راهی بازار کتاب گلستان شویم، اما نه برای خرید کتاب، بلکه برای روایت هم‌نویسی خوشنویسان به مناسبت بزرگداشت روز قلم و تجلیل از مرحوم حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب. اشعاری که حالا توسط قلم خوشنویسان بار دیگر جان تازه‌ای می‌گیرند.
وقتی وارد کوچه مسقف شده با چتر بازار کتاب گلستان می‌شوی، تعداد چتر‌ها و تنوع رنگ آن‌ها بیش از هر چیزی توجهت را به خود جلب می‌کند. نگاهت را که از این چترهای رنگارنگ بگیری، در ابتدای این بازارچه حوض زیبای آبی وجود دارد که در سمت راست آن میزهایی می‌بینی که اساتید خوشنویسی پشت آن‌ها نشسته‌اند و مشغول آماده‌کردن وسایل خود برای خوشنویسی هستند.
نی، رنگ و کاغذ را می‌توانی در روی میز آن‌ها راحت ببینی. بله ظاهرا همه چیز برای خلق یک اثر هنری مهیاست‌ تا اشعار استاد و شاعر انقلاب را مانند نگینی بر روی رکاب انگشتر سوار کنند، از همین رو تعداد کمی از مردم در همین ابتدا دور میزها را گرفته‌اند.
تو در حالی که خط‌ها را می‌نگری، می‌توانی به موزیک آرامش‌بخش صدای شرشر آب حوض و البته خرت خرت صدای نی اساتید گوش کنی، که تجربه متفاوتی است.
برای پرسیدن چند سؤال به سراغ یکی از مسئولان برپایی این بزرگداشت که خود نیز از اساتید فوق ممتاز خوشنویسی مشهد است، می‌رویم. محمد ملک، مسئول واحد فرهنگی ـ هنری انجمن خوشنویسان مشهد می‌گوید: چون نزدیک به چهلمین روز درگذشت مرحوم حمید سبزواری هستیم، لذا این برنامه را به منظور یادبود از این شاعر انقلاب با خوشنویسی از اشعار وی برگزار کردیم.
ملک با اشاره به روز قلم عنوان کرد: حوزه ادبیات و خوشنویسی با قلم بیگانه نیست از همین رو این هم‌نویسی را با عنوان «همپای جلودار» برنامه‌ریزی شد.
از وی که جدا می‌شویم، حالا دیگر جمعیت قابل توجهی در اطراف میزها جمع شده‌اند و مشغول گپ‌وگفت با اساتید هستند؛ در این بین فرصت خوبی است که اگر سؤالی در رابطه با هنر خوشنویسی دارند از اساتید برتر این حوزه بپرسند.
اساتید فوق ممتاز خوشنویسی با دقت مشغول نوشتن خط ثلث بر روی برگه بوده و مردم نیز نظاره‌گر خلق این آثار هنری هستند؛‌ برگه‌ای را نگاه می‌کنی که این بیت از اشعار حمید سبزواری خودنمایی می‌کند: «فرمان رسید، این خانه از دشمن بگیرید، تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید».
شامگاه 13 تیرماه در برنامه هم‌نویسی خوشنویسان در بازار کتاب گلستان، گلستانی از خطوط را مشاهده می‌کنی، خطوطی که نوشته‌های معمولی نیستند، نوشته‌هایی که ذوق و قریحه بر آن‌ها سوار شده تا شده‌اند شعر؛ آن هم نه شعر معمولی، بلکه شعری که چونان سرباز، پرچم انقلاب را سال‌ها به دوش کشیده است.
یادآور می‌شود، در این برنامه خوشنویسی که به منظور بزرگداشت روز قلم و تجلیل از مرحوم حمید سبزواری در بازار کتاب گلستان با 20 دقیقه تأخیر شروع شد، در انتها آثار خلق شده توسط اساتید فوق ممتاز حاضر در این برنامه از جمله حسین قائمی، فریدون عشق‌آبادی، محمدرضا لطفی‌نیا، محمد رستمی، محمدعلی باقرزاده، محمد ملک، سیدمحمدرضا قاسمی، هما پژویان، زهره مؤمن‌زاده و مریم دهقان‌راد به مردم حاضر در این محفل هنری اهدا شد.
captcha