تلاش‌های بی‌منت در مسیر اقتصاد مقاومتی/ اعزام 900 هزار جهادگر در سال 94
کد خبر: 3514105
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ فرشاد عالی عنوان کرد:

تلاش‌های بی‌منت در مسیر اقتصاد مقاومتی/ اعزام 900 هزار جهادگر در سال 94

گروه اقتصاد: معاون سازمان بسیج سازندگی اظهار کرد: گروه‌های جهادی هیچ دستمزد و حقوقی بابت تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دریافت نمی‌کنند و تنها حقوقی که شاید ما بتوانیم برای آنها تعیین کنیم، هزینه رفت و آمد است که گاهی همین هزینه را هم پرداخت نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب، سال 1395 را با عنوان«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌اند و تأکید ایشان در سال‌های اخیر در نامگذاری‌ سال‌ها بر شعارهای اقتصادی بوده است.
ایشان همچنین در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در ابتدای سال 95 بر مقوله اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و دلایل ارجحیت آن را تشریح و تبیین کردند. یکی از تأکیداتی که همواره معظم له برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، فعالیت جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
رهبر معظم انقلاب حتی سال 1390 را سال «جهاد اقتصادی» نامگذاری کردند و همین امر اهمیت رویکرد جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد. همچنین باید دانست که تحقق اقتصاد مقاومتی، همت همه نهادها و ارگان‌های اجرایی کشور اعم از اقتصادی و غیراقتصادی را می‌طلبد.
یکی از نهادهایی که در قالب اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم کشور و همچنین اعطای تسهیلات در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدام می‌کند سازمان بسیج سازندگی کشور است.
برای بررسی بیشتر نقش‌ گروه‌های جهادی در تحقق شعار سال 95 و منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، با فرشاد عالی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج سازندگی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

ابتدا درباره وضعیت ارسال گرو‌ه‌های مختلف جهادی توضیح دهید و بفرمائید این اقدامات با چه هدفی انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات بسیج سازندگی در سال 94 اعزام 900 هزار نفر به اردوهای جهادی بود که در قالب اردوهای یک روزه، سه روزه، هفت روزه و ده روزه انجام شد. در این مورد باید اشاره کنیم که این اردوها در طی تمام سال برگزار می‌شود و مختص ایام خاصی نیست.
برنامه اصلی ما در این زمینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که یک هدفمندی را برای اردوهای جهادی در نظر بگیریم که مردم از اقشار مختلف و از هر سلیقه و توانی در طی سال در این اردوهای جهادی شرکت کنند؛ مثلا اردوهای یک روزه را مخصوص حلقه‌های صالحین قرار داده‌ایم که این عزیزان عضو حلقه صالحین پایگاه بسیج بوده و در نزدیکی پایگاه خودشان در مناطق محروم، اقدامات اقتصادی زودبازده‌ای را انجام می‌دهند و در کمترین زمان ممکن با نقاط محروم منطقه خودشان آشنا می‌شوند.
گام بعدی اردوهای سه روزه است که این اردوها مربوط به متخصصین همانند مهندسان بخش صنعت، کشاورزی و... است که می‌توانند هم نقاط آسیب‌پذیر جامعه هدف را شناسایی کرده و هم اینکه راه درمانی را برای مشکلات اقتصادی آن منطقه پیدا کنند و برنامه‌هایی را برای حل مشکلات آن منطقه و مثلا برای رفع مشکلات کشاورزی و برطرف کردن نقاط ضعف کارگاه‌های صنعتی ارائه ‌دهند.
اردوهای هفت روزه، عمدتا به اردوهای دانش‌آموزش مربوط است. این دانش‌آموزان در طرح هجرت ما حضور پیدا می‌کنند. آینده مملکت در اختیار این افراد خواهد بود؛ بنابراین باید این نسل آینده را جهادی بار بیاوریم.
در اردوهای ده روزه هم برای دانشجویان گرامی برنامه داریم؛ چراکه این دانشجویان طبیعتا درگیر مدیریت کشور هستند و مطالبات برحقی دارند. اگر این دانشجویان، آرمانخواه باشند و مطالبات برحقی داشته باشند و آرمانخواهی آنان، رسیدگی به نقاط محروم کشور باشد، چنین هدفی در امتداد اهداف انقلاب است اما اگر اینگونه نباشد در ادامه تفکر غربی خواهد خواهد بود.

آیا تاکنون به خوبی از ظرفیت گروه‌های جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده شده است؟

اردوهای جهادی براساس ارکان دین اسلام که رسیدگی به محرومان است، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ورود پیدا می‌کنند و افراد بسیاری با شاخصه‌های خاص خودشان همانند اعضای هیئت علمی و رتبه‌های برتر کشوری در عرصه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و.... در این گروه‌های جهادی عضویت دارند.
این گره خوردن با محرومین بسیار لذت‌بخش است و این امر می‌تواند عامل موفقیت‌آمیزی برای پیشرفت کشور باشد. اگر به وضعیت این گروه‌های جهادی رسیدگی شود تا این عزیزان بتوانند به راحتی در مناطق محروم کشور حضور پیدا کنند، در آینده به نقطه مثبتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبدیل می‌شود.
نکته دیگر توصیه‌ای به مسئولان کشوری است که این فرصت را مغتنم شمرند و از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی برای بهبود وضعیت اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنند. متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که برخی از مسئولان با عدم آگاهی از این ظرفیت بالای اردوهای جهادی برای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تربیت مدیر غفلت کرده و همین امر باعث می‌شود که به خوبی از این موقعیت استفاده نکنند.

چه پیشنهادی برای استفاده بهتر از ظرفیت گروه‌های جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارید؟

پیشنهاد ما این است که مسئولان در این اوقات فراغت تابستانی برای همه اقشار جامعه زمینه‌ای را فراهم کنند که با سازندگی و سازماندهی که توسط بسیج سازندگی انجام می‌شود و با پشتیبانی دستگاه‌های دولتی، اقداماتی که سایر نهادها می‌توانند برای سهیم شدن در تحقق اقتصاد مقاومتی انجام دهند را برعهده بگیرند تا دیگران هم خودشان را در این امر سهیم بدانند.
اگر این عزیزان و متولیان امر از فعالیت گروه‌های جهادی حمایت نکنند، هرچند که کارها به خوبی انجام خواهد شد اما آنها از قافله فعالیت جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عقب خواهند ماند.

آیا این گروههای جهادی، بیشتر به کارهای ساخت و ساز در مناطق محروم مشغول هستند یا سایر فعالیت‌های اقتصادی را نیز انجام می‌دهند؟

فعالیت گروه‌های جهادی ابعاد مختلفی دارد که متأسفانه تاکنون یک یا دو بعد آن دیده شده است و یا اینکه بیشر به این ابعاد پرداخته شده است و به همین دلیل فعالیت‌های عمرانی به نماد کارهای جهادی سازمان بسیج سازندگی تبدیل شده است.
فعالیت‌های فرهنگی سازمان بسیج سازندگی، چون پربازده نیست کمتر دیده شده و لازم است اصحاب محترم رسانه به این موضوع بیشتر پرداخت کنند. به عنوان مثال وقتی یک زوج جوان برای روز عقد یا ماه عسل خود به مناطق محروم می‌آیند، چنین اقدامی می‌تواند در آینده کشور تأثیر بسیاری داشته باشد که تاکنون به خوبی دیده نشده است.
همچنین ما شاهد حضور خانوادگی افراد در مناطق محروم برای فعالیت جهادی و تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم و این امر فوق‌العاده زیباست که این افراد با خانواده‌های خود به نقاط  محروم کشور رفته و مشکلات این مناطق را درک می‌کنند؛ درحالیکه در غرب فقط لذت دنیایی کار دیده می‌شود. بنابراین امیدواریم روزی فرا برسد که شرایط برای همه جوانان برای فعالیت در کارهای جهادی فراهم شود.

فعالیت جهادی در مناطق محروم کشور چگونه اولویت‌بندی می‌شود؟

 معمولا ابتدا نقاط محروم شناسایی می‌شوند و این بسیار مهم است سپس فعالیت جهادی در آن مناطق آغاز می‌شود. چند ماه قبل از اینکه اردوهای جهادی آغاز شود این شناسایی توسط گروه‌های جهادی به وسیله پیش‌قراول آنان انجام شده و برنامه‌ریزی برای فعالیت در آن مناطق آغاز می‌شود.

این شناسایی را چه کسانی انجام می‌دهند و آیا نهادهایی همانند استانداری یا فرمانداری مناطق محروم هم در این امر دخیل هستند؟

مسئولان گروه‌ها و کسانی‌که عضو این گروه‌ها هستند، این شناسایی را انجام می‌دهند و نهادهایی همانند استانداری‌ها و فرمانداری‌ها کمک می‌کنند و این‌ اقدامات همگی فرآیندی ادامه‌دار است.

لوازم فعالیت‌های اقتصادی سازمان بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را چه کسانی فراهم می‌کنند؟

همگی توسط سازمان بسیج انجام می‌شود اما با مدیران سایر دستگاه‌ها هم هماهنگی‌های صورت گرفته و آنها هم کمک‌هایی را انجام می‌دهند.

به عنوان سؤال پایانی بفرمائید آیا افرادی که در اردوهای جهادی سازمان بسیج سازندگی شرکت می‌کنند، بابت این اقدامات خود، دستمزدی هم دریافت می‌کنند؟

 این یکی از سؤالات کلیدی است اما باید پرسید آیا افرادی که در بهترین زمان سال در سخت‌ترین مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند، با هدف دریافت پول چنین اقداماتی انجام می‌دهند. با چه قیمتی می‌توان اقدامات آنها را پاسخ داد و چگونه می‌توان برای فعالیت آنها قیمت تعیین کرد؟
این گروه‌های جهادی هیچ دستمزد و حقوقی بابت فعالیت در مناطق محروم کشور راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دریافت نمی‌کنند و تنها حقوقی که شاید ما بتوانیم برای آنها تعیین کنیم، هزینه رفت و آمد آنهاست که گاهی همین هزینه را هم به آنها پرداخت نمی‌کنیم.
captcha