دلایل عدم حضور تواشیح لرستان در مسابقات امسال/ انتقاد از روند اجرایی
کد خبر: 3522837
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد و بررسی/

دلایل عدم حضور تواشیح لرستان در مسابقات امسال/ انتقاد از روند اجرایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اعضای گروه تواشیح نور اهل بیت(ع) استان لرستان ضمن بیان برخی دلایل عدم حضور گروه‌های تواشیح این استان در مسابقات کشوری به بیان برخی انتقادات و ضعف‌های موجود در برگزاری این مسابقات پرداخت.


دلایل عدم حضور تواشیح لرستان در مسابقات امسال/ انتقاد از روند اجرایی
محمد عربان، از اعضای گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی نور اهل بیت(ع) و نجم‌الهدی استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه استان لرستان از سال‌های قبل و از دهه هفتاد در زمینه تواشیح و مدیحه‌سرایی فعالیت‌های خوبی داشته و گروه‌های خوبی در این استان فعال بوده است، گفت: در سال‌های 77 و 78 گروهی را با چند نفر از قاریان و فعالان قرآنی استان تشکیل دادیم که فعالیت آن هم اکنون نیز ادامه دارد. لرستان از لحاظ تواشیح و هنرهای آوایی مانند هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی هم سابقه خوبی دارد و هم اینکه در این زمینه صاحب سبک نیز هست.
تاریخچه‌ای از تواشیح لرستان
وی افزود: فعالیت گروه تا دهه هشتاد که مسابقات تواشیح اوقاف از سر گرفته شد ادامه داشت، بعد از شکل‌گیری مجدد مسابقات پس از سال‌ها وارد عرصه مسابقات شدیم، هر سال که حضور یافتیم جزء گروه‌های برتر بودیم که از جمله آنها کسب رتبه دوم و سوم و حضور در فینال‌های متعدد بوده است.
عربان تصریح کرد: از نیمه دهه هشتاد که گذشت گروه دیگری در استان لرستان به نام نجم‌الهدی تشکیل شد که با حضور در مسابقات موفق به کسب رتبه‌هایی شد. همه اینها گفته شد تا سابقه تواشیح در استان لرستان برای همه مشخص شده باشد.
وی با اشاره به اینکه مسابقات تواشیح و مدیحه‌سرایی که از دهه هشتاد مجدد از سر گرفته شد، سیری را طی کرده است که همراه با فراز و فرودهایی بوده است، گفت: در سال‌های اخیر و به خصوص در یکی دو سال گذشته شاهد بوده‌ایم که مسابقات چندان نظم و ترتیب خاصی نداشته است و به نوعی می‌توان گفت این مسابقات تا سطح اعمال سلیقه‌های شخصی و غیرکارشناسی پیش رفت.
عربان اظهار کرد: البته این را نیز قبول داریم که آئین‌نامه‌ای توسط اساتید نگارش یافته و دارای چارچوب شده است، اما این دلیل نمی‌شود اعتراضی در این زمینه بروز پیدا نکند. چراکه برخی مواقع نظرها و اعمال سلیقه‌هایی صورت گرفته است که مسابقات از مسیر اصلی خود منحرف شد و در حال حاضر احساس می‌شود که باید بیشتر از این به گروه‌ها بها داده شود.
مسابقات تنها جایگاه دیده شدن گروه‌ها
این عضو گروه تواشیح نور اهل بیت(ع) استان لرستان عنوان کرد: سال‌های گذشته که مسابقات نبود نهایت فعالیت یک گروه تواشیح این بود که اگر محفلی در استان و شهری برگزار شود، دعوت شوند و اثری را اجرا کنند. کسی هم دیگر نه سراغ گروه‌ها را می‌گرفت و نه هیچ خبری از آنها بود. اما مسابقات که از سر گرفته شد، فرصتی ایجاد شد تا کارها دیده شده و گروه‌ها خود را پیدا کرده و بسیاری از استعدادها شکوفا شوند. ما شاهد بودیم در طول مسابقات استان‌هایی که در این زمینه قوی نبوده و فعالیتی نداشتند، بعد از چند سال صاحب گروه‌های قدرتمندی شدند که کارهای فاخر و قوی‌ای را ارائه دادند.
وی گفت: این مسابقات تا حدود سال‌های 90 تا 92 شکل خوبی داشت، البته گرچه در آن زمان اشکالاتی در کارها وجود داشت، که اینها طبیعی است، چراکه در هر کاری خروجی صددرصد وجود ندارد، در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه ایرادهای گذشته هست، ایرادهای دیگری نیز به مسابقات افزوده شده است که با این روش و با این شکل برگزاری هدف از سرگیری مسابقات - که ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) از طریق هنرهای آوایی بود- به نوعی به دست فراموشی سپرده شده است و مسابقات به قهقرا می‌رود.
زنگ خطری که برای گروه‌های تواشیح به صدا درآمده است
عربان با تأکید بر اینکه این خود یک زنگ خطر برای همه گروه‌های تواشیح است و همه این احساس را دارند، افزود: با توجه به ارتباطاتی که با گروه‌های دیگر استان‌ها دارم، همه گروه‌ها یک حرف و یک درد دارند که آن هم همین موضوعی است که گفته شد. این مطالبی که گفته شد شاید برآیند تفکر و خواسته همه فعالان این هنر در اقصی نقاط کشور باشد.
این قاری ممتاز استان لرستان با اشاره به اینکه مشکلات گروه‌های تواشیح تنها مسابقات نامنظم نیست، خاطرنشان کرد: مشکل گروه‌های تواشیح این است که هیچ گونه حمایتی از طرف مسئولان دستگاه‌های زیربط و متولی امر قرآنی صورت نمی‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با دیده شدن این مشکلات تصمیم گرفته شد تا در مسابقات شرکت نکنیم، عنوان کرد: یکی از دلایل عدم حضور دو گروه نور اهل بیت(ع) و نجم‌الهدی در مسابقات کشوری تواشیح و مدیحه‌سرایی بحث روند اجرایی مسابقات است که واقعاً مشخص نیست به چه صورت است. مسئولان برگزاری مسابقات همیشه بر این امر که یک کمیته تخصصی وجود دارد و در مورد همه قضایا نظر می‌دهد، تأکید دارند، اما انتظار این است که فعالیت‌ها مقداری منطقی‌تر بوده و به واقعیت بیشتر نزدیک شود. 

دلایل عدم حضور تواشیح لرستان در مسابقات امسال/ انتقاد از روند اجرایی
دلایل عدم حضور تواشیح استان لرستان در مسابقات
عربان تصریح کرد: بحث زمانبندی مسابقات یکی از ایرادات دیگر رقابت‌ها است که باعث شده نه تنها گروه‌های تواشیح استان لرستان که بسیاری از استان‌ها در مسابقات حضور نیابند، اواخر بهمن سال 94 مسابقات کشوری سال گذشته برگزار شد. امسال نیز تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار اعلام شد و عملاً گروه‌ها یک بازه زمانی حدوداً سه ماهه برای تهیه و ارسال اثر،‌ زمان داشتند. حال این سؤال مطرح است که آیا اساتید و اهل فن به این فکر نکرده‌اند که یک گروه چگونه در عرض چند ماه یک اثر فاخر را برای حضور در مسابقات ارائه دهد. با توجه به اینکه در مسابقات، اساتید، داوران و مردم توقع دارند تا آثار فاخر ارائه شود، چگونه می‌توان در عرض چند ماه یک اثر فاخر که هم شعر آن و سایر مسائل آن فاخر باشد تولید کرد.
این عضو گروه تواشیح نور اهل بیت(ع) و نجم‌الهدی استان لرستان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همیشه در دیدار با قرآنیان بر استفاده از اشعار و مضامین و محتوای خوب در هم‌خوانی‌ها جهت ارائه آثار فاخر، تأکید داشته‌اند، گفت: با این وضعیت گروه‌ها چگونه می‌توانند در عرض چند ماه یک اثر فاخر ارائه دهند. برخی گروه‌ها برای حضور در مسابقات سال گذشته نزدیک به 200 تا 250 جلسه تمرین داشته‌اند. بنابراین یکی دیگر از مباحثی که باعث شد تا گروه‌های تواشیح استان لرستان و برخی دیگر از گروه‌ها نیز شرکت نکنند، همین موضوع زمانبندی بوده است.
وی افزود: آن گروه‌هایی هم که امسال اثر ارائه داده و شرکت کرده‌اند، گروه‌هایی هستند که سال گذشته در مسابقات حضور نداشته و از این فرصت استفاده کرده طی این مدت اثری را آماده کرده‌اند و در مسابقات حضور می‌یابند. گروه «میعاد» خوزستان از جمله این گروه‌ها است که سال گذشته در اعتراض به همین زمانبندی در مسابقات حضور نیافت.
آئین‌نامه‌ای که ضعیف است
عربان بیان کرد: دلیل دیگر نیز ایرادهای بسیار زیاد موجود در آئین‌نامه مسابقات است، اگر آئین‌نامه مسابقات به گونه‌ای ضعیف است که با صورت گرفتن یک کار کارشناسی بر روی ان متوجه این ضعف‌ها خواهیم شد.
این قاری ممتاز استان لرستان در پاسخ به این سؤال که نکات گفته شده را با مسئولان برگزاری مسابقات در میان گذاشته‌اید، یا خیر، گفت: متأسفانه گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد، در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افرادی فعالیت داشتند که به‌عنوان نیروی انسانی متخصص و فعال برای همه شناخته شده بودند، اما در یک یا دو سال اخیر گوشه‌نشین شده‌اند، کل جامعه قرآنی کشور متوجه این قضیه شده‌اند. برخی از این نیروها باعث حرکت رو به جلو مسابقات مدیحه‌‌سرایی شده بودند اما به یک باره گوشه‌نشین شدند. مصادیق اینگونه‌ای بسیار زیاد است. وقتی مسئولان مسابقات به گروه‌های تواشیح قول می‌دهند تا آثار گروه‌ها به عنوان آثاری فاخر در یک آلبوم جمع‌آوری کرده و عرضه کنند، چرا این کار صورت نمی‌گیرد و چرا توضیحی در مورد آن داده نمی‌شود.
وی بیان کرد: در‌خصوص مسائل فنی در سال‌های اخیر، مواردی دیده شده است که قطعاً اگر از گروه‌های خوب تواشیح بپرسید به آن اذعان دارند، متأسفانه در این‌ سال‌ها شاهد سوگیری و جهت‌گیری در مسابقات توسط برخی از اعضای هیئت داوران و مجریان مسابقات بوده‌ایم، در سال‌های گذشته اتفاقات از این دست صورت گرفته است و حتی امسال نیز شایعه شده است که کدام گروه از هم اینک به عنوان رتبه برتر مشخص شده است.
عربان با اشاره به اینکه قصد سیاه‌نمایی نداریم و نمی‌خواهیم منکر فعالیت‌های خوب صورت گرفته هم بشویم، گفت: قطعاً اگر بگوئیم کاری انجام نشده و همه فعالیت‌ها منفی بوده است، به دور از انصاف است. از کارهای خوبی که انجام شده قدردان هستیم اما آنچه که باید برای بهبود کار انجام شود، صورت نگرفته است.
این قاری ممتاز استان لرستان با تأکید مجدد بر عدم حمایت از گروه‌های تواشیح در کشور،‌خاطرنشان کرد: تا به حال مسئولان نشسته‌اند و فکر کرده‌اند که گروه‌های بعد از حضور در مسابقات چه سرنوشتی پیدا می‌کنند، آیا یک اعزام به خارج از کشور که آن هم هزاران مشکل سر راه آن وجود دارد، همه مشکلات را برطرف می‌کند. گروه‌ها نیاز به عرضه کارهایشان دارند. متأسفانه مسئولان سال‌های قبل قول دادند مجموعه‌ای از اشعار و متون مورد نیاز گروه‌ها توسط اساتید تهیه شود که باز هم صورت نگرفت. مسئولان باید برای گروه‌ها بعد از مسابقات نیز برنامه داشته باشند، گروه‌هایی که سال‌های قبل برتر شده‌اند، الان چه وضعیتی دارند  و چه کسی از آنها حمایت خواهد کرد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۱ - ۱۸:۰۷
0
0
جناب آقای عربان فرد مورد نظر شما مجیدی مهر می باشد که ایشان عضوگروه لرستان هستندمتاسفانه ایشان در گروه هم با افراد مشکل داشتند تا برسدبه دریای جامعه قرآنی
ایشان ادعادارند وعنوان خادم قرآن دارند خادم قرآن بودن باید اخلاق ورفتارقرآنی داشته باشد نه باعث تفرقه شود ؟؟؟؟؟؟؟؟
نامبرده استاندار لرستان نماییم تا مشکلات برطرف گردد
captcha