پاسخ رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف به حاشیه‌های مسابقات تواشیح
کد خبر: 3523439
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
با پیگیری ایکنا دریافت شد؛

پاسخ رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف به حاشیه‌های مسابقات تواشیح

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به برخی حاشیه‌هایی که در روزهای اخیر در مورد مرحله مقدماتی مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم به وجود آمده است، پاسخ داد.

 حجت الاسلام حسینی رئیس  مرکز امور قرآنی اوقاف
‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پی انتشار گزارشی با این عنوان که بی نظمی در مسابقات تواشیح چه چیزی را نشانه گرفته است؟ گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد برخی حواشی به وجود آمده در مورد مرحله مقدماتی مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی، گفت: مسئله از این قرار بوده است که برخی از گروه‌هایی که آثار مدیحه‌سرایی خود را برای ما فرستاده بودند، آثار همخوانی قرآن آنها واصل نشده بود. با توجه به اینکه گروه‌ها در مسابقات، علاوه بر ارائه کار مدیحه‌سرایی باید یک اثر همخوانی قرآن کریم را نیز ارائه دهند.
وی افزود: دستورالعمل برگزاری مسابقات را در تاریخ 20 اسفندماه سال گذشته ابلاغ کرده و در آن بیان شده بود که گروه‌ها باید کار مدیحه‌سرایی را در وهله اول ارائه دهند، در اصلاحیه‌ای که در تاریخ 21 فروردین امسال ابلاغ شد به همه گروه‌ها اعلام شد که کار همخوانی خود را نیز در همین مرحله ارسال کنند. در واقع فرصتی که به گروه‌ها داده بودیم در آن فرصت، ضمن اینکه کارهای مدیحه‌سرایی به دست ما رسید، متوجه شدیم که برخی گروه‌ها کار همخوانی خود را نفرستاده‌اند. زمانی که با آنها تماس گرفته شد، اعلام داشتند که اصلاحیه دستورالعمل را ملاحظه نکرده و براساس نسخه اولیه که اواخر سال 94 اعلام شده بود، تنها کار مدیحه‌سرایی خود را فرستاده‌اند.
اعلام فراخوان جدید نداشتیم
حسینی تصریح کرد: برای اینکه حقی از این گروه‌ها ضایع نشود و همچنین برای اینکه تعداد گروه‌های بیشتری بتوانند در مسابقات حضور یابند، فرصت مجددی داده شد و گفته شد اگر عدم ارسال کار همخوانی ناشی از بی‌اطلاعی آنها بوده است، همخوانی‌ها را نیز ارسال کنند. بنابر این ما اعلام فراخوان جدید نداشته‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که پیام ارسال شده توسط مرکز با فراخوان جدید شروع شده است، گفت: پیامی که در کانال رسمی مسابقات اعلام شده بود متن «اطلاعیه شماره یک: به اطلاع کلیه گروه‌های مدیحه سرایی و همخوانی شرکت کننده در مسابقات سال جاری می‌رساند، تعدادی از گروه‌های محترم تاکنون اثر همخوانی خود را ارسال نکرده‌اند و ...» بوده است، این تنها پیامی است که در این رابطه در کانال رسمی مسابقات اعلام شده و غیر از آن هیچ اطلاعیه‌ای از سوی ما صادر نشده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر در اینجا بیان می‌شد که افرادی که مایل به شرکت در مسابقات هستند آثار مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی را ارسال کنند، این فراخوان مجدد بوده است. این پیام نیز به دلیل اعتراض برخی از گروه‌ها بود که در جریان اصلاحیه نبوده‌اند.
هیچ توصیه و سفارشی را نپذیرفتیم
حسینی گفت: ما اعتقاد داریم که نظم در برگزاری مسابقات حاکم باشد، در طول این 20 ماهی که توفیق خدمت در مرکز امور قرآنی را داشته ام، هیچ توصیه سفارش و ورودی باعث نشد تا تاریخ مسابقات را تغییر دهیم و از آئین‌نامه عدول کنیم و یا تغییراتی در نظام مسابقات ایجاد کنیم. در مورد نتایج نیز هر آنچه که از اتاق داوران بیرون آمده است، همان بوده و ما فقط مأمور اجرا بوده ایم. ضمن اینکه سعی شده است تا در این مدت در کار جدیت نشان داده شود و نظم را حاکم کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با توجه به اینکه ما در حال برگزاری مسابقات قرآن هستیم، در جایی که احتمال دهیم، نیاز به نشان داده رأفت و انعطاف است، حتماً این کار را انجام خواهیم داد. تعدادی از گروه‌های تواشیح که بیان می‌کنند که ما آثار مدیحه‌سرایی را که فرستاده‌ایم، اطلاع نداشته‌ایم که باید کار همخوانی نیز ارسال شود. ضمن اینکه ما نیز در اطلاعیه ابتدایی تنها درخواست کار مدیحه‌سرایی را داده بودیم، بعدها که اصلاحیه ارسال شد، برخی گروه‌ها ادعای بی‌اطلاعی کردند.
وی بیان کرد: بر همین اساس فرصت کوتاهی به گروه‌ها داده شد تا کار هم‌خوانی خود را نیز ضمیمه کنند، یعنی به گروهی که اصلاً  ثبت نام نکرده است، فرصت ثبت نام مجدد داده نشده است. بلکه تنها برای تکمیل کار همخوانی بوده است. متن پیام ارسال شده نیز به همین موضوع اشاره می‌کند. لذا اینگونه مهلت دادن‌ها، متعارف است و در هر سیستم و نظامی معمول است. ضمن اینکه این تمدید مطلق نبوده است.
وضعیت اطلاع‌رسانی را نسبت به قبل ارتقا دادیم
حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه درصد اطلاع رسانی در مورد آئین نامه، دستورالعمل، زمان و مکان برگزاری مسابقات نسبت به گذشته ارتقاء پیدا کرده است، گفت: در گذشته، کانالی برای مسابقات نداشته‌ایم، اما امسال از طریق کانال که عمده مخاطبان ما از فعالیت آن مطلع هستند عضو آن هستند، ضمن اینکه در سایت مسابقات این موضوع، اطلاع‌رسانی می‌شود و رسانه‌های فضای مجازی نیز این رویدادها را به خوبی انعکاس می‌دهند. با وجود این پیشرفت‌ها در اطلاع‌رسانی، خود ما نیز راضی به وضعیت موجود نیستیم و درصدد ارتقاء وضعیت هستیم. ما حتی سال گذشته با توجه به اینکه اولین سالی بود که آئین نامه جدید مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای اولین بار این آئین‌نامه از شبکه قرآن سیما توسط کارشناسان خبره تشریح و تدریس شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی صورت گرفته است که اطلاع رسانی خیلی کامل‌تر و بهتر از قبل انجام شود، اما طبیعی است که با توجه به گسترش ابزار اطلاع رسانی، حتماً باید توان خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم و اقدامات بهتری را انجام دهیم. مرکز در حال حاضر، مجموعه‌ای است که خود را خادم فعالان قرآنی و قرآنیان می‌داند، ما درصدد مقابله با جامعه قرآنی نیستیم، تصمیماتی که می‌گیریم اولاً فردی نیست و برای برطرف شدن اشکالات هیچ نوع جمودی نداریم، هر جا نیاز به اصلاح تشخیص داده شود بدون هیچ لجاجتی صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه قدری باید از شتابزدگی و پیش داوری جلوگیری شود، گفت: باید بدبینی‌ها کنار گذاشته شود. گاهی اوقات با یک جوسازی و حاشیه‌سازی نباید زمینه اجرای عادی یک برنامه به مخاطره بیفتد، اگر قدری دوستان ما شکیبا باشند و نظرات و پیشنهادات خود را به ما منتقل کنند، مفیدتر خواهد بود. ما در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که تغییراتی در این مسابقات صورت می‌گیرد که خوشبختانه قابل تحسین بوده است. کارشناسان و نخبگان همه بر این باور هستند که ما در حال حرکت به سمت جلو در زمینه تغییرات هستیم که البته این موضوع نیاز به همدلی، همکاری و شکیبایی و نیز مشارکت همه قرآنیان دارد.
شرعاً خودمان را موظف می‌دانیم که نظرات کارشناسان را به کار گیریم
حسینی عنوان کرد: شرعاً خودمان را موظف می دانیم که نظرات دلسوزان و کارشناسان را به کار بگیریم، اما بایستی مقداری فضای آرامی وجود داشته باشد تا به این مهم دست یابیم. باید از فضای تهمت زدن دور شویم و نقدهایی که صورت می‌گیرد، منصفانه باشد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه در پاسخ به این مورد که حواشی به وجود آمده در مورد تواشیح از سال گذشته وجود داشته و امسال در آتش آن دمیده شده است، گفت: البته اتفاقات سال گذشته نیز غیر مترقبه بود، ما بر اساس وعده‌ای که به جامعه قرآنی داده بودیم و براساس تفاهم اولیه با رسانه، قرار بود، برخلاف ادوار قبل که مسابقات معمولاً یک افتتاحیه و اختتامیه‌ای از آن رسانه‌ای می‌شد، مایل بودیم برای اینکه زحمات گروه‌ها دیده شود، در قالب یک برنامه رسانه ای کار تولید شده و تمام گروه‌ها، آثارشان انعکاس داده شود و اساتید نیز آن را تحلیل کنند تا یک کار آموزشی و ترویجی مناسبی صورت بگیرد. متاسفانه یک روز مانده به آغاز مسابقات و زمانی که قرار بود در خود سازمان صدا و سیما برگزار شود به ما اعلام شد که به دلایل امنیتی حضور این تعداد گروه میسر نیست و ما بلافاصله محل برگزاری مسابقات را در حالی که کمتر از یک روز به آغاز آن مانده بود، تغییر دادیم.
وی اذعان کرد: این مسائل که ممکن است خواسته قلبی مرکز نیز نبوده باشد، به مرور زمینه ها و تصاویری را در ذهن برخی از افراد شکل داده است که البته برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای نیز در دمیدن در آن بی اثر نبوده است. نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نیز گاهی به اندیشه هایی که جامعه دارند، دامن می زند.
گاهی در اجرا با خلاءهایی مواجه‌ایم که باعث می‌شود تا تصمیم‌ها نتواند، خود را نشان دهد
حسینی با بیان اینکه برخی گمان می‌برند که سازمان اوقاف قصد تضعیف مسابقات مدیحه سرایی و تعطیلی آن را دارد، گفت: حال اینکه انگیزه ما از این تغییرات چیز دیگری بوده است و تنها ارتقاء مسابقات را دنبال کرده‌ایم. هر کدام از اتفاقات و رویدادهایی که صورت می‌گیرد، تنها برای ارتقاء است. گاهی اوقات در اجرا با خلاءهایی مواجه می شویم و باعث می شود تا تصمیم ها نتواند به صورت موثر خود را نشان دهد. در چنین مواقعی نباید بسیار سریع قضاوت شود، بلکه در این زمینه باید خیرخواه بود و کمک کرد تا اتفاق مطلوب بیفتد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ما برای این موضوع، وقت خواهیم گذاشت، مطالبات را دنبال خواهیم کرد و اطلاع رسانی در این زمینه را بهبود می دهیم. برخی وعده‌ها که داده شده و هنوز بروز پیدا نکرده است تا جایی که توان داشته باشیم، دنبال خواهیم کرد.
وی بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت و گام بلندی که برداشته شد، رونمایی و ارائه آثار محتوایی ممتاز و برجسته بود. در گذشته در مرکز چنین اهتمامی وجود نداشته باشد.
گروه‌ها بدانند ما علاقه به توسعه و اثرگذاری هنر همسرایی داریم
حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که پیام خاصی برای گروه‌های مدیحه سرایی برای آرام شدن جو مسابقات دارید یا خیر؟ گفت: گروه‌ها بدانند که ما علاقه به توسعه، رشد و اثرگذاری هنر همسرایی و همخوانی قرآن داریم، مقام معظم رهبری بر روی این موضوع تأکید دارند. گروه‌هایی که امسال در محضر مقام معظم رهبری اجرا داشتند مورد تشویق قرار گرفتند. لذا ما برای خودمان جایز نمی دانیم که این کار را تضعیف کرده و آن را به حاشیه برانیم. اینکه امسال مسابقات مدیحه‌سرایی به صحن اصلی مسابقات قرآن آمده است، حاکی از اهتمام ما نسبت به این رشته است. در زمینه‌هایی که گروه‌ها فکر می کنند، تغییرات مطلوب نبوده است، تغییرات لازم را با مشورت کارشناسان ایجاد خواهیم کرد و در این فاصله نظرات متسابقان را خواهیم شنید.
captcha