مکبر مسجد بودم/ اجرای تفکر مسجد در سراهای محلات
کد خبر: 3525137
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
شهردار تهران:

مکبر مسجد بودم/ اجرای تفکر مسجد در سراهای محلات

کانون خبرنگاران نبأ: شهردار تهران در اولين همايش محله مسجد محور گفت: خود من از سن 9 سالگي مکبر مسجد بودم و تا امروز هم از موضوع مسجد فاصله نگرفته ام.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در سخناني در اولين همايش محله مسجد محور بر اهمیت مساجد تاکید کرد و گفت: ما شاهد هستيم که مراجع بزرگوار و همچنين مقام معظم رهبري و حضرت امام(ره) بر اهميت مسجد تاکيد کرده‌اند، اما واقعيت موضوع آن است که امروز مسجد نتوانسته است محور حرکت هاي فرهنگي ما در هويت بخشي باشد و نقشي که  امروز مسجد بايد در زندگي خانواده ها ايفا کند، آن طور که بايد و شايد ايفا نشده است.

http://8pic.ir/images/zhl6xukyo51l52e4yxy1.jpg


تلاش برای ایفا نقش مساجد
وي ادامه داد: از يک طرف همه بر ضرورت مسجد تاکيد مي‌کنيم و از ديگر سو همه باور داريم که مسجد نتوانسته است نقش خود را به درستي ايفا کند؛ در اين شرايط چرا کاري براي حل اين موضوع انجام نمي‌دهيم؟ به همين جهت عزيزان در منطقه سه شهرداري تهران و در مجموعه قرارگاه شهيد ميثمي به اين امر پرداختند تا بتوانند ارتباط مناسبي را برقرار کنند.


حضور از 9 سالگی در مسجد تا کنون
قاليباف به حضورش در مسجد از 9 سالگی به عنوان مکبر تا کنون اشاره و افزود: خود من از سن 9 سالگي مکبر مسجد بودم و تا امروز هم از موضوع مسجد فاصله نگرفته ام.اين تجربه بيش از 40 ساله من را به اين جمع بندي رسانده است که اگر به دو موضوع توجه کنيم، بخشي از مشکلات ما در مسجد حل مي شود.

مسجد محل حل دغدغه های مادی و معنوی مردم
شهردار تهران بیان کرد: مجموعه دست اندرکاران مسجد و در راس آن امام جماعت که محوريت مسجد را دارد، بايد کاري کنند که مسجد محل حل دغدغه ‌اي مردم باشد؛ چرا که مردم دغدغه‌هاي مادي و معنوي دارند و اگر مسجد محل توجه به دغدغه هاي مردم باشد، بدون شک مسجد محل رجوع مردم نيز خواهد بود و پاي مردم به مسجد باز مي‌شود.

باز بودن در مسجد به روی همه شهروندان با هر سلیقه
قالیباف با بيان اينکه اگر مسجد دغدغه‌مند موضوعات اهالي محله باشد حتما محور محله نيز خواهد شد، گفت: در اين موضوع حق نداريم کسي را از ورود به مسجد محروم کنيم بلکه در مسجد به روي همه شهروندان با هر سليقه‌اي باز است. حتي اگر اين شهروند به مسجد بيايد، دغدغه اش را بگويد و نمازش را نخواند، مسجد باز هم بايد حرف آن شهروند را بشنود و ابراز همدردي کند. بدين ترتيب شاهد خواهيم بود که به تدريج آن فرد نيز براي نماز در مسجد خواهد ايستاد.

وی ادامه داد: شنيدن دغدغه‌هاي مردم بخش عمده‌اي از موضوع است البته حل کردن دغدغه‌ها نيز اين موضوع را کامل خواهد کرد. در اينجا است که نقش يکايک مديران در نظام مقدس جمهوري اسلامي مشخص مي شود تا امکانات خود را از مسير مسجد و با تفکر مسجدي به محله تزريق کنند. طبيعتا يکي از اين دستگاه ها نيز شهرداري تهران است.

قالیباف به رویکرد مسجد محور شدن مساجد به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در بدو ورودش به شهرداری اشاره و بیان کرد: 11 سال قبل، در شهريور ماه سال 84 که توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا کردم به سه موضوع در شوراي شهر اشاره داشتم؛ اول اينکه رويکرد ما در شهرداري تهران رويکرد فرهنگي و اجتماعي، دومين رويکرد محله محوري و سومين رويکرد نيز مسجد محوري است چرا که مهم ترين وجه مميزه يک شهر اسلامي با شهر غير اسلامي در همين نکته است.

اولویت شهرداری در بحث مسجد محوری
شهردار تهران ادامه داد: اگر براي شهر همه امکانات را فراهم کنيم و مردم در رفاه باشند اما در اين شهر معصيت خدا اتفاق بيفتد، اين شهر هرگز شهر اسلامي نيست. از اين رو بحث مسجد محوري و محله محوري در کنار رويکرد فرهنگي و اجتماعي از آغاز کار مورد توجه بوده و سعي کرديم همه توان خود را به کار بگيريم تا هيچ گاه اين موضوع از اولويت خارج نشود.

قاليباف افزود: در طول مدت يک دهه گذشته، به اندازه بودجه سال 84 شهرداري تهران به موضوع مسجد و مسجدمحوري در ابعاد ساختاري، کالبدي، محتوايي و فرهنگي توجه شده است. بدين ترتيب مجموعه مديريت شهري اعم از شوراي شهر و شهرداري تهران در اين زمينه کم نگذاشته‌اند.

وي در ادامه گفت: البته اين به معناي تامين همه نيازها نيست، بلکه طبيعتا همه دستگاه ها بايد دست به دست هم دهيم و با رويکرد مسجدمحوري به پيش برويم.

اجرای تفکر مسجد در سراهای محلات
شهردار تهران به اجرای تفکر مسجد در خارج از مسجد اشاره و بیان کرد: حتي ممکن است بخش قابل توجهي از فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي ما به گونه اي باشد که شايد اجرا و اقدام آن در محيط مسجد، در شان مساجد نباشد اما براي جامعه ضروري و حياتي است. به همين جهت معتقديم آن حرکت های اجتماعي و فرهنگي هم بايد با تفکر مسجدی و در خارج از مسجد از جمله در سراهای محلات دنبال شود.

سرای محله حلقه تکمیلی حرکت مساجد
قالیباف با بيان اينکه سراهاي محله بايد حلقه تکميلي حرکت مساجد در امتداد تفکر مسجدي باشند، گفت: به همه نوجوانان و خانواده ها عرض مي کنم که ما را در کنار خودتان و خانواده تان در مسجد ببينيد. ما در شهرداري چهار موضوع: منزل، مسجد، محله و مدرسه را به طور مداوم در حوزه اجتماعي و فرهنگي دنبال مي کنيم. بايد اين چهار مورد را در کنار هم قرار دهيم که بتوانيم يک جامعه پويايي داشته باشيم و در ضمن فرزند زمانه خويش هم باشيم.

یادآور می‌شود؛ نخستین همایش محله مسجد محور با پیام ۳ تن از مراجع معظم تقلید آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی، به همت قرارگاه فرهنگی شهید میثمی با مشارکت معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، سازمان بسیج و سپاه محمد رسول الله(ص) تهران، مرکز رسیدگی به امور مساجد و شهرداری منطقه ۳ تهران عصر سه شنبه دوم شهریور ماه در حسینه ارشاد تهران برگزار شد.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha