شیخ القراء فلسطین دعوت حق را لبیک گفت
کد خبر: 3529133
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

شیخ القراء فلسطین دعوت حق را لبیک گفت

گروه بین‌الملل: شیخ «محمد سعید ملحس»، شیخ القراء و از پیشکسوتان عرصه علم تجوید در فلسطین، دیروز، 19 شهریورماه، دارفانی را وداع گفت.

درگذشت شیخ «محمچ سعید ملحس» شیخ قراء فلسطین

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، شیخ محمد سعید ملحس، از قاریان مشهور، شیخ القراء و از پیشگامان عرصه علم تجوید در فلسطین بود که صبح دیروز به دیار باقی شتافت.
این قاری برجسته و مربی علم تجوید، شبکه رادیویی قرآن شهر «نابلس» فلسطین که نخستین و تنها شبکه قرآنی در سطح این کشور است، را تأسیس کرد.
اسامه، فرزند مرحوم شیخ محمد سعید ملحس، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «فیسبوک» درگذشت پدر خود را تسلیت گفت و افزود: مراسم تشییع جنازه مرحوم پدرم، عصر دیروز، از مقابل مسجد «الحاج نمر النابلسی» در شهر نابلس برگزار شد.
یادآور می‌شود، شیخ محمد سعید ملحس، قرآن را از کودکی و به دنبال حضور در مساجد شهر نابلس آموخت و سپس به‌عنوان مربی قرآن در مساجد این شهر از جمله مسجد «النصر» که مسجد مورد علاقه شیخ بود، انتخاب شد.
شیخ‌‌القراء فلسطین، از آغاز یادگیری تلاوت قرآن و تجوید، با شیوخ و علمای عالی‌قدری همچون «شیخ محمود الصری»، از قراء برجسته مصری مکاتباتی داشت.
وی سال 1950 میلادی، ایده‌های خود در زمینه آموزش و شرح علم تجوید را جمع‌آوری و آن را برای مشورت به شیخ محمود خلیل الحصری فرستاد و سپس این ایده‌ها را به صورت یک جزوه مرتب با عنوان «رساله‌ای در احکام تجوید قرآن به روایت حفص بن سلیمان» منتشر کرد.
شیخ محمود الحصری، روش آسان آموزش تجوید و شرح آن و همچنین جمع‌آوری احکام تجوید توسط مرحوم شیخ محمد سعید ملحس را تحسین کرد و سپس در سال 1953 میلادی نسخه اول این کتاب در مصر چاپ شد، نسخه دوم آن سال 1958 میلادی در قطر و نسخه سوم سال 1969 میلادی در کشور سودان چاپ شد.
لازم به ذکر است، این کتاب تاکنون 18 بار چاپ شده و چند بار ویرایش و برخی مباحث و موضوعات آن ساده‌سازی شده است.
captcha