جلسه قرآن سیدحامد مقدسی در مسجد خداداد + عکس
کد خبر: 3533134
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

جلسه قرآن سیدحامد مقدسی در مسجد خداداد + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن سیدحامد مقدسی، شب گذشته چهارم مهرماه در مسجد خداداد تهران واقع در اتوبان شهید محلاتی، خیابان مخبر شمالی، با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

به گزارش(خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا، جلسه قرآن سیدحامد مقدسی، شب گذشته، چهارم مهرماه، از ساعت 19 الی 21 در مسجد خداداد واقع در اتوبان شهید محلاتی، خیابان مخبر شمالی، با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

سیدحامد مقدسی، قاری و مدرس قرآن کریم که به مدت سه سال است در این مسجد، اقدام به برگزاری جلسه قرآن کرده است، از محضر اساتید پیشکسوت، خجیر و محمد ثابتی بهره برده است. در ابتدای جلسه، مقدسی به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه قبل پرداخت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت. سپس، سیدحامد مقدسی، آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

در ادامه، اعضای جلسه به تلاوت آیات ادامه درس جلسه به صورت ترتیل و تحقیق پرداختند و مقدسی، نفس به نفس، نکات روخوانی و روانخوانی و تجویدی آنها را متذکر می‌شد. همچنین، بعضی از اعضای جلسه، به ارائه تلاوت تقلیدی از اساتید وقدمای مصری پرداختند و مقدسی، نکات صوت و لحنی را بیان می‌کرد.

چگونگی تمرین تلاوت تقلیدی و شیوه‌های اوج‌گیری اساتید و قاریان مصری از جمله نکاتی بود که مقدسی بیان کرد و گفت: یادگیری این موارد، فقط با زیاد شنیدن تلاوت‌های قاریان مصری قابل دستیابی است.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

از نکات ارزشمند این جلسه قرآن، تلاوت همه اعضای جلسه در سطوح مختلف روخوانی، روانخوانی و صوت و لحن بود که سیدحامد مقدسی، با توجه به سطح قاریان، نکاتی را متذکر می‌شد.

در پایان این جلسه، مجتبی جمعیان از طلاب حوزه علمیه به بیان نکات تفسیری از آیات تلاوت شده در این جلسه پرداخت. این طلبه جوان با اشاره به اینکه قرآن به دو صورت دفعی و  تدریجی نازل شده است، گفت: در قرآن کریم، وقتی می‌فرماید «انزلنا»، منظور نزول دفعی است و زمانی که می‌فرماید«نزلنا»، منظور نزول تدریجی است.

جمعیان در ادامه گفت: هفت آیه از قرآن کریم، دو مرتبه بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است که هفت آیه سوره مبارکه حمد است. یک آیه قرآن کریم،  در روز عید غدیر سه مرتبه بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است که آیه 57 سوره مبارکه مائده است.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

در مراتب اول و دوم نزول این آیه، پیامبر(ص) نمی‌دانست چطور این امر بزرگ را ابلاغ کند که بعد از دو مرتبه نازل شدن، آیه آمد که اگر ابلاغ نکنید، انگار در طول این 23 سال کاری انجام ندادی.

همچنین در ادامه با رسیدن به آیات انتهایی سوره مبارکه حشر که فضایل عجیبی برای آن ذکر شده است، گفت: در روایت است که اگر آیات پایانی سوره حشر که شامل اسماءالحسنی است، کسی تلاوت کند، گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده می‌شود و همچنین از پیامبر(ص) نقل شده است که هرکس این سوره را تلاوت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

جلسه قرآن سید حامد مقدسی/ بیان نکات تفسیری همراه با روابات اهل بیت(ع)+عکس

سپس با رسیدن به سوره مبارکه ممتحنه، گفت: ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع) روایت کرده است که حضرت(ع) فرموده است: اگر کسی سوره مبارکه ممتحنه را در نماز واجب یا مستحب تلاوت کند، هرگز فقر و ناداری و دیوانگی در فرزندش پیدا نشود.

جمعیان در ذیل این حدیث، حدیثی درباره فقر از امام  صادق(ع) نقل کرد که حضرت فرموده است: وقتی بچه های حضرت آدم(ع) به دنیا آمد، هیچکدام مومن نبودند، مگر اینکه فقیر بودند و فقر علامت مومن بودن بود؛ و هیچکدام کافر نبودند مگر اینکه ثروتمند بودند تا زمانی که حضرت ابراهیم(ع) آمد و این دعا را کرد «ربنا لا تجعلنا فتنة للذين كفروا» که بعد از این دعا، خداوند متعال، فقر را از نشانه‌های ایمان برداشت.

این طلبه جوان در ادامه گفت: اگر بدانید اغنیا چقدر در روز قیامت معطل می‌شوند، دائما دعا می‌کنید که ای کاش ثروتمند نبودیم؛ در قیامت، ذره به ذره، درهم به درهم، ریال به ریال حسابرسی می‌شود. در میان پیامبران، حضرت سلیمان(ع)، تنها پیامبری بود که از خداوند متعال، مکنت و جاه خواست و در روایت هست که آخرین نفر از پیامبران است که وارد بهشت می‌شود.

در پایان این جلسه قرآن پرمحتوا با یکی از قاریان این جلسه به گفت‌وگو نشستیم و از چگونگی آشنایی با این جلسه قرآن اطلاعاتی گرفتیم. اربابی که به تقلید از استاد محمدصدیق منشاوی تلاوت می‌کند، گفت: مدت دو سال است که در فضای قرآنی وارد شده ام و زندگی ام متحول شده است. اولین بار در ترتیل خوانی ماه مبارک رمضان در مسجد شرکت کرده و از آنجا علاقه مندی به قرآن ایجاد شد. سپس به توصیه پدر در این جلسه قرآن شرکت کردم و فکر می‌کردم که دو هفته‌ای قاری می‌شوم؛ اما وقتی وارد این فضا شدم، مشاهده کردم که تلاوت قرآن، بسیار هنر سخت و در عین حال شیرین است. بگونه‌ای که بعد از ورود به این فضا، به سمت شنیدن موسیقی نرفتم و فقط، قرآن گوش می‌دهم.

این قاری جوان با همت و تلاش مستمر خود و شرکت در جلسات قرآن مختلف، همچون جلسه حمیدرضا احمدی‌وفا و مسعود نیرومند و سیدحامد مقدسی، قصد ارتقای سطح تلاوت خود را دارد.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن سیدحامد مقدسی، یکشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد خداداد واقع در اتوبان شهید محلاتی، خیابان مخبر شمالی، با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha