جوامع نیازمند اقدامات اساسی در حوزه ارتقاء سلامت روان هسنند
کد خبر: 3533960
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

جوامع نیازمند اقدامات اساسی در حوزه ارتقاء سلامت روان هسنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس پژوهشکده بهداشت جهاددانشگاهی با بیان اینکه جوامع نیازمند اقدامات اساسی در حوزه ارتقاء سلامت روان هستند، گفت: باید در برنامه توسعه پایدار همه کشورها، اقداماتی به‌منظور ارتقاء سلامت روان در جامعه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، دکتر علی منتظری در پنل تخصصی قرآن و سلامت روانی در همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم، اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان سلامت جهانی، سلامت روان به‌معنای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: با توجه به تعریف کلی از سلامت، دیگر نباید شخص سالمی در دنیا باشد که هر سه سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی را با هم داشته باشد در این راستا سلامت در هریک از حوزه‌ها به صورت مجزا مورد پایش قرار می‌گیرد.
منتظری با بیان اینکه سلامت روان به معنای وضعیتی است که در آن هر فرد درک درستی از قابلیت خودش دارد، افزود: نخسیتن بخش آن شناخت و فهم نسبت به توانایی خود فرد بوده که بتواند با فشارهای عصبی زندگی سازگاری پیدا کند.
وی با ذکر اینکه استرس تنش نیست بلکه تنش فشار روانی و استرس فشار عصبی است، ادامه داد: سلامت روان توانایی انجام کار است که فرد بتواند در مسائل موضوعات جامعه خودش مشارکت کند.
منتظری با بیان اینکه سلامت روان تعاریف مختلفی همانند اعتماد به نفس و توانایی سازگاری با مشکلات را دارد، گفت: باید طی چند سال آینده در برنامه توسعه پایدار همه کشورها، اقداماتی به‌منظور ارتقاء سلامت روان در جامعه انجام دهند.
وی با اشاره به بیماری‌های اختلال روان، ادامه داد: بیماری‌هایی همانند افسردگی، دوقطبی، اضطراب، فراموشی و استفاده از مواد مخدر و الکل در این حوزه گنجاده می‌شوند.
وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین بیماری‌های حوزه اختلال روان، افسردگی است، گفت: طی سال‌های آینده بیماری افسردگی در میان 10 بیماری نخست دنیا قرار می‌گیرد.
منتظری زنان در جامعه را بیشترین قشر در معرض بیماری سلامت و روان عنوان کرد و یادآور شد: اکنون زنان در مرز این اختلال قرار دارند.
وی گفت: ابعاد سلامت روان گسترده و وسیع بوده و می‌توان گفت اختلال روان جسم را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
دکتر باقر غباری نیز در این پنل اظهارکرد: توکل به یاد خداوند سبب می‌شود تا دل‌ها آرام شده و به تناسب آن اضطراب روان در بین افراد کاهش یابد.
وی ادامه داد: خواندن ذکر و توکل به خداوند در بین افرادی که دارای ایمان محکمی نسبت به دیگر افراد هستند به منظور ایجاد آرامش از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
حجت الاسلام دکتر رستگار نیز به عنوان آخرین سخنران این پنل یادآورشد: در برخی موارد افراد سلامت روان و سلامت معنوی را به یک معنا می‌دانند در حالی که این دو با وجود پیوستگی فراوان اما دارای تفاوت‌های اساسی هستند.
وی خاطرنشان کرد: سلامت معنوی یکی از ابعاد مهم سلامت روان بوده و به نوعی سلامت معنوی معادل سلامت روان مورد توجه قرار می‌گیرد.
رستگار عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا سلامت معنوی را در سرزمین وجودی افراد پیاده کنیم و به زندگی آنان معنا ببخشیم  زیرا اگر این جهان‌بینی به افراد جامعه منتقل شود امیدواریم آرامش روانی بیشتری را شاهد باشیم.
وی با ذکر اینکه در قرآن آیات بسیاری انسان را به تعقل و تفکر دعوت می‌کند، افزود: می‌توان با استفاده از آیات در بحث خودشناسی و خداشناسی تلاش کرد.
همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم امروز در خراسان شمالی آغاز به کار کرد و فردا به کار خود پایان می‌دهد.
captcha