مسئولان برگزاری مسابقات قرآن، به کیفیت و جوایز اهمیت بدهند
کد خبر: 3536399
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴

مسئولان برگزاری مسابقات قرآن، به کیفیت و جوایز اهمیت بدهند

گروه شهرستان‌ها: نگاهی گذرا به هدایا و جوائز مسابقات مختلف قرآن گویای این مطلب است که این جوائز محدود و اندک حتی گاهی به اندازه هزینه‌ای که متسابق برای حضور در رقابت‌ها صرف کرده هم نیست چه برسد به مبالغی که برای آمادگی صرف شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسابقات مختلف قرآن که به پایان می‌رسد، گاهی مشاهده می‌شود که قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی با روحیه‌ای دلسرد بازمی‌گردند و بعضا تا سال بعد به حال خود رها می‌شوند که باید مسئولان قرآنی ـ فرهنگی برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.
این شرایط در حالی در جامعه قرآنی دیده می‌شود که بسیاری از متسابقان قرآنی با مشکلات اقتصادی هم مواجه هستند و حداقل برای راهیابی به جمع نفرات برتر مسابقات قرآن هزینه‌های بسیاری را صرف کرده‌اند و جوایز اندکی که به افراد برتر اختصاص پیدا می‌کند حتی گاهی به اندازه بخش کوچکی از هزینه‌ای که آن‌ها برای حضور در این رقابت‌ها و آماده‌سازی خود صرف کرده‌اند، هم نیست. سؤالی که در اینجا از سوی خود قرآنیان مطرح می‌شود این است که چرا باید دوباره در مسابقات شرکت کنند؟
با نگاهی به آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن و آمار افراد حاضر در جلسه مسابقات قرآنی که در بسیاری از شهرستان‌ها هر ساله برگزار می‌شود به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که برخی از نهادها تنها آمار برایشان مهم است و اگر چند صد نفر در یک ساعت مسابقه شفاهی قرآن بدهند، هیچوقت هیچ مسئولی از خودش و یا از داوران سوال نخواهد کرد که چگونه چنین اتفاقی رخ داده است؟
برای اینکه بیشتر با سطح مسابقات قرآن و نحوه برگزاری آن آشنا شویم به‌سراغ داوران مسابقات، برگزارکنندگان و کسانی می‌رویم که خودشان روزگاری جزو شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی بودند.
میزان جوائز با صدقه دادن برابری می‌کند/بالاترین حقوق از آن حافظان و حاملان قرآن است
در قسمت اول این گزارش محسن رشید، از اساتید قرآنی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه مسابقات قرآن اوقاف و آموزش‌وپرورش نظم خاصی ندارد، تصریح کرد: در یکی از مسابقات، 200 هزار تومان هدیه دادند که فقط 180 هزار تومان هزینه تمرین و کرایه برای رسیدن به مسابقات شده بود و اگر مردم 300 هزار نفری سبزوار هر کدام فقط 10 ریال پرداخت کنند، 300 هزار تومان جائزه مسابقات خواهد شد.
وی با گلایه از مسئولان فرهنگی با ابراز اینکه جوایزی که برخی نهادهای فرهنگی پرداخت می‌کنند را می‌توان در حد صدقه دادن به نفرات ممتاز قرآنی دانست، گفت: عده‌ای از مسئولان بیان می‌کنند فی‌سبیل‌الله کار کنید، ولی به این مطلب اشاره نمی‌کنند که خداوند سبحان در قرآن برای اعمالی که برای خدا انجام می‌شود ابتدا پاداش تعیین کرده و بعد فرموده، رضایت خدا از همه چیز بالاتر است.
استاد قرآن مدرسه قرآنی معرفت سبزوار با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان برای انواع فعالیت‌های مختلف هزینه و پول خرج می‌کنند اما به قرآن که می‌رسند، می‌گویند بودجه نداریم، برای خدا کار کنید، تأکید کرد: در فقه اسلامی، بالاترین حقوق از آن حافظان و حاملان قرآن و قضات است.
وی با بیان اینکه در طی 20 سال فعالیت قرآنی تجربه ثابت کرده است اگر فعالیت‌های قرآنی برای ادارات و ارگان‌های دولتی رایگان باشد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت، عنوان کرد: باید مسئولان برای ترویج قرآن هزینه کنند تا شأن و جایگاه قرآن حفظ شود.
این معلم قرآن آموزش‌وپرورش سبزوار در ادامه ابراز کرد: برعکس جایی که فعالیت‌ها و محافل قرآنی برای عموم مردم است باید همه برای قرآن کار کنند.
این استاد قرآن با ابراز اینکه شرایط امروز با گذشته تفاوت کرده است چون وقتی کلاس‌های قرآن رایگان برگزار می‌شود افراد زیادی فکر می‌کنند قرآن اهمیت ندارد، اضافه کرد: باید برای تدریس علوم قرآنی، شهریه تعیین کرد تا برای مردم ارزش و جایگاه قرآن حفظ شود.
مسئولان یا مسابقات قرآن برگزار نکنند و یا وقتی برگزار شد، اهمیت بدهند
وی با گلایه از نحوه برگزاری مسابقات قرآن شهرستان، تصریح کرد: 400 نفر در یکی از مسابقات قرآن شرکت کردند، 370 نفر برگشتند که اگر انگیزه کافی نداشته باشند، ناامید خواهند شد.
رشید با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی، یا مسابقه قرآن برگزار نکنند و یا اگر برگزار می‌کنند باید به مسابقات قرآن اهمیت بدهند، عنوان کرد: با چشم خودم شاهد بودم که در یکی از مسابقات چند صد نفر را برای مسابقه آوردند، هنوز شرکت‌کنندگان، به‌عنوان مثال، «أشهد أن ...» را کامل تلفظ نکرده بودند که گفته می‌شد، «وقت کافی نداریم، نفر بعد شروع کند».
وی تصریح کرد: سال گذشته مسابقات قرآن اوقاف در قوچان در حالی برگزار شد که خوابگاه دانشجویان را برای استراحت انتخاب کرده بودند و نان کپک زده در اتاق وجود داشت و از نظافت مطلوبی برخوردار نبود.
این استاد قرآن با اشاره به اینکه من مسئول برگزاری مسابقات را همان ایام در محل اسکان و زمان مسابقات مشاهده نکردم، تأکید کرد: باید مشکلات جامعه قرآنی بررسی، تحلیل و نقد شود و با تعریف تنها، هیچ‌وقت مشکلات جامعه قرآنی حل نخواهد شد.
علی‌اکبر ملکی
captcha