جلسه قرآنی با قدمت سی ساله + عکس
کد خبر: 3548539
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

جلسه قرآنی با قدمت سی ساله + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن مصطفی داورزنی، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن، با حضور قاریان نوجوان تا میانسال در یکی از محله های مرکزی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جلسه قرآن مصطفی داورزنی، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن شب گذشته در محل این جلسه در میدان شهداء، خیابان کفایی، کوچه شهید پرستاری، پلاک 22 برگزار شد، در حالی که از مجموع هفت نفر پایه‌گذاران اصلی این جلسه قرآن با قدمت بیش از سی سال، تنها دو نفر در قید حیات هستند.

جلسه قرآنی با قدمت سی ساله + عکس

این جلسه که میهمان قشرهای مختلف قاریان، از نوجوان تا میانسال بود با جمع‌خوانی آیاتی از سوره شعراء با مدیریت استاد داورزنی پیگیری شد. وی در ادامه و در جریان تلاوت یکی از قاریان حاضر در جلسه به بیان نکاتی در مورد تفخیم راء پرداخت و بیان کرد: اگر قبل از راء علامت فتحه قرار گیرد این حرف مفخم ادا می‌شود، همچنین نحوه ادای حرف «واو» از مخرج نیز بدین صورت است که بر خلاف ادای این حرف در فارسی باید طوری ادا شود که دندان‌ها به لب برخوردی نداشته باشند و حالت لب‌ها به صورت غنچه باشد.
وی در مورد پرده شروع در تلاوت تصریح کرد: در ابتدای تلاوت نباید پرده صوتی را به‌قدری بالا گرفت که در ادامه تلاوت به مشکل برخورد، بلکه باید انتخاب پرده شروع به نحوی باشد که در ادامه بتوان به‌صورت صحیح وارد پرده‌های توسط و اوج شد، همچنین توجه به بم خوانی در تلاوت قرآن نیز بسیار مهم است که می‌تواند به اوج قاری نمود بهتری بدهد.

جلسه قرآن مصطفی داورزنی

داورزنی به ارائه نکاتی در مورد «قلقله» پرداخت و بیان کرد: تعدادی از حروف در زبان عربی به این دلیل که در هنگام وقف روی آنها نمی‌توان کشش ایجاد کرد و از طرفی نیز این حروف دارای «جهر» هستند، در نتیجه زمانی که بخواهیم روی یکی از این حروف وقف کنیم برای نشان دادن آن حرف مجبوریم به آن حرف حرکت کوچکی بدهیم که به آن «قلقله» می‌گویند، همچنین این حروف با عنوان «قطب جد» شناخته می‌شوند.
وی در مورد اهمیت توازن در سرعت (دور) تلاوت گفت: اگر دور تلاوت کم یا زیاد شود موجب برهم خوردن کیفیت تلاوت می‌شود؛ برای نمونه می‌توان به تلاوت سوره آل عمران مرحوم استاد شعیشع اشاره کرد، ایشان دور کندی در تلاوت دارند و اگر اندکی سرعت این تلاوت کم یا زیاد شود واضح است که توازن و کیفیت تلاوتش تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
وی افزود: استفاده از میکرفون نیز در حین تلاوت بسیار مهم است وقاری باید به بهترین شکل از میکرفون استفاده کند و فاصله دهان با میکرفون را تنظیم کند.

جلسه قرآن مصطفی داورزنی

نقطه تمایز این جلسه قرآن با اکثر جلسات قرآن که در حال برگزاری است، این است که در این جلسه علاوه بر تلاوت و آموزش قرآن، به خواندن یک صفحه از نهج‌البلاغه، ارائه یک روایت و بیان تفسیر آیات نیز پرداخته می‌شود و جلسه نیز با مداحی پایان می‌یابد که در نوع خود کم‌نظیر است.
جلسه قرآن استاد داورزنی
در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن مصطفی داورزنی، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن چهارشنبه هر هفته به صورت سیار در محدوده میدان شهداء برگزار می‌شود که البته محوریت برگزاری این جلسه به نشانی: میدان شهداء، خیابان کفایی، کوچه شهید پرستاری، پلاک 22 و از ساعت 20 الی 22 است.
مرتضی اوحدی


captcha