قاری کیست؟
کد خبر: 3549827
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
احمد ابوالقاسمی عنوان کرد:

قاری کیست؟

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، شب گذشته 9 آذر ماه، با حضور قرآن‌آموزان برگزار شد. در این جلسه قرآن، ابوالقاسمی به نکات صوت و لحنی مهمی، از جمله رنگ صدا و لحن‌زدگی اشاره کرد.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، شب گذشته 9 آذر ماه، با حضور قرآن آموزان، از ساعت 18 الی 20 در مسجد محمد رسول الله(ص) واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بعد از پل پارک وی، برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت یکی از قاریان با اشاره به اینکه قاری کسی است که مردم تلاوت‌های او را پیگیری کنند، نه اینکه تلاوت او را تحمل کنند، تصریح کرد: نخستین عاملی که مستمع را ملزم به پیگیری تلاوت قاری می‌کند، این است که صدای قاری دارای رنگ و پیام مشخصی برای مستمع باشد.

قاری کیست؟+ عکس

این قاری بین‌المللی در ادامه گفت: «لحن‌زدگی» سبب غافل شدن قاری از ظرفیت‌های صوتی خود می‌شود. خود صدا باید جاذبه داشته باشد، فارغ از اینکه قرآن خوانده می‌شود یا هرچیز دیگری؛ در مرحله بعدی است که تنوع در لحن به قاری کمک می‌کند. بعنوان مثال عبدالباسط تمام تلاوت‌هایش شبیه هم است ولی صوت عبدالباسط نقشش را بسیار خوب ایفا می‎کند و خیلی از حرفه‌ای‌ها هم حتی، صدهابار تلاوت‌های این استاد مصری را گوش می‌کنند و خسته نمی‌شوند. تلاوت‌های قاریانی مثل عبدالباسط، غلوش، صیاد، لیثی، طبلاوی و سعیدمسلم حاوی لحن‌های محدودی است و صوت قاری نقش اصلی را در آنها ایفا می‌کند.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: تراز تلاوت باید متعادل باشد، صوت باید متناسب با لحن پیشرفت کند، نه اینکه قاری در لحن افراط کند و از مباحث صوتی فاصله بگیرد. وی در ادامه به قاریان توصیه کرد: صوت خود را در آواها بسازید.

این قاری و داور بین المللی با اشاره به اینکه قاری نباید در دام لحن بیفتد، گفت:  قاری ، باید به صدایش طعم و رنگی بدهد که شنونده صوت اورا بپسندد. رنگ صوت باید برای مستمعین، به صورت هوس شود تا مستمعین دلشان برای آن صوت تنگ شود و آن تلاوتها را در آرشیو خود نگهداری کنند.

///قاری کیست؟+ عکس

ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت یکی دیگر از قاریان گفت: در تلاوت قرآن باید با ذهن کاملا آزاد تلاوت کرد. نباید، ذهن قاری درگیر باشد که مثلا اوج بیات را با تکلف بسیار حتما تلاوت کند، چون ممکن است تلاوت موثر نباشد و ممکن است نقطه ضعف قاری شود.

وی ادامه داد: وقتی قاریان چندمنظوره شدند و ملزم به اجرای یک مقام نشدند، می‌توانند، متناسب با فضای مجلس، لحن پردازی کنند و موثر واقع شوند.


مطالب مرتبط
captcha