برگی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار؛ مرحوم حجت‌الاسلام ابراهیمی
کد خبر: 3554252
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

برگی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار؛ مرحوم حجت‌الاسلام ابراهیمی

گروه معارف: با اعلام خبر رحلت امام جمعه شهرستان سبزوار؛ مجاهدی که عمر زیادی را در کرسی قضاوت نشسته و در استیفای حق، نقش موثری داشته است، نگاهی گذرا بر زندگی آن عالم و مجاهد دینی انداخته و برگ‌هایی از زندگی وی را ورق می‌زنیم.

به گزارش خبر گزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اعلام خبر رحلت امام جمعه شهرستان سبزوار، مجاهدی که عمر زیادی را در کرسی قضاوت نشسته و در اسیفای حق، نقش موثری داشته است، نگاهی گذرا بر زندگی آن عالم و مجاهد دینی انداخته و برگ‌هایی از زندگی وی را ورق می‌زنیم.
برگ‌هایی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار، مرحوم حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی
حجت‌الاسلام مهدی طالبی، مسئول دفتر امام جمعه شهرستان سبزوار درباره زندگانی و شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام غلامحسین ابراهیمی، نماینده ولی ­فقیه و امام جمعه سبزوار بیان کرد: وی در سال 1319 در کیذور از روستاهای تابعه بخش ششتمد، دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی­ خود را در مکتب خانه زادگاهش و سپس حوزۀ علمیه سبزوار به پایان برد.
برگ‌هایی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار، مرحوم حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی
وی ادامه داد: آن عالم دینی در سال 1336 برای تحصیل در علوم حوزوی به مشهد مقدس مهاجرت کرد و تاسطح عالی از محضر استادان آنجا علوم دینی را فراگرفت.
مسئول دفتر امام جمعه سبزوار اظهار کرد: وی در ادبیات از درس حجت­‌الاسلام هاشمی وحاج میرزا احمد مدرس، معروف به «نهنگ ‌العلما»، در علم کلام از درس مرحوم مجتهدزاده، در اصول از درس مرحوم­ مهدوی و اشکذری، در فقه از درس شیخ یعقوب واعظی و شهید سیدعبدالکریم­ هاشمی ‌نژاد و آیت­ الله شیخ محمدتقی فلسفی و آیت­ الله سیدابراهیم عَلَم­‌الهدی سبزواری و آیت­‌الله محمدهادی میلانی و در تفسیر از درس آیت­ الله کجوری بهره برد.
وی با بیان اینکه مرحوم ابراهیمی در خلال تحصیل حوزه علمیه و­ پس از آن، در برخی روستاهای مشهد، به فعالیت­‌های تبلیغی و فرهنگی پرداخت، ابراز کرد: در سال 1350 و با وجود خفقان دوره حکومت محمدرضا پهلوی، به توزیع مخفیانه چندین رساله توضیح ­المسائل و کتاب حکومت ­اسلامی امام­ خمینی(ره) پرداخت و عملا وارد مبارزات سیاسی آن دوران شد همچنین به سفارش محامی، نماینده امام خمینی(ره)، به امور طلاب و مردم نیازمند رسیدگی می­‌کرد.
برگ‌هایی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار، مرحوم حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی
وی با تاکید بر اینکه استاد حوزه علمیه مدرسه اهل‌البیت(ع)، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از طریق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان، به مدت دو سال مسئول ائمه­ جماعات مشهد بود و در زمان جنگ به ­همراه 10 نفر از روحانیون آنجا، جهت فعالیت­‌های فرهنگی و تبلیغی، عازم جبهه شدند، ببیان کرد: در زمان دفاع مقدس، وی به برگزاری نماز جماعت و جلسات سخنرانی در زمان شهید چمران اهتمام داشت.
وی افزود: درسال 1360 به پیشنهاد مرحوم آیت­‌الله صالحی مازندرنی و حجت­‌الاسلام علی رازینی، به ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی منصوب و پس از دو سال با حفظ سمت قبلی، به ­ترتیب مسئولیت دادگاه انقلاب عمومی سپاه پاسداران و دادگاه انقلاب ارتش در مشهد را عهده‌دار و در سال 1364 با ادغام دو دادگاه نظامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان به مدت 12سال مسئولیت آن نهاد قضایی را برعهده داشت.
مسئول دفتر امام جمعه شهرستان سبزوار ادامه داد: پس از آتش ­بس و پایان دوران جنگ تحمیلی، به ایشان ماموریت داده شد به اهواز بروند و در شعبه یکم دادگاه نظامی نیروهای مسلح مشغول رسیدگی به پرونده­‌های نظامی شد و از سال 1367 به مدت دوسال، مسئولیت دادگاه نظامی نیروهای مسلح سیستان و بلوچستان را برعهده داشت.
وی با اشاره به اینکه حجت­‌الاسلام ابراهیمی، از سال 1369 به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان سبزوار، انتخاب شد، گفت: هم‌زمان با این مسئولیت، مدیریت حوزه علمیه این شهر را نیز برعهده گرفت و با جذب استادان و مدرسان در حوزه علمیه و گزینش طلاب جوان و مستعد، به ساماندهی نظام تدریس دروس حوزوی اقدام کرد.
برگ‌هایی از زندگی نماینده ولی فقیه در سبزوار، مرحوم حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی
حجت‌الاسلام طالبی افزود: مرحوم ابراهیمی، با بازسازی مدرسه علمیه اهل­‌البیت(ع) و توسعه فیزیکی آن به 11 هزار مترمربع، حمایت از ساخت و ساز مساجد و حسینیه­‌ها و توسعه مدرسه علمیه «مکتب­ نرجس» ویژه بانوان طلبه، احداث بنای یادبود شهدای گمنام در کنار بلوار توحیدشهر، خرید و واگذاری 286 قطعه زمین(20هکتار) جهت طلاب بدون ­مسکن حوزه علمیه شهرستان، برگزاری کنگرۀ حکیم حاج ­­ملاهادی سبزواری در سال 1372 و کنگره آیت­‌الله سیدعبدالاعلی­ سبزواری در سال 1389، نقش بارز و مؤثری در اجرای فعالیت­‌های فرهنگی­، اجتماعی و عمرانی شهرستان داشته است.
این استاد حوزه‌های علمیه که برکات زیادی را نصیب اسلام کرده است، از افرادی است که در 26 سال خدمت به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان سبزوار، مایه خیر و برکت در این شهرستان شد.
این عالم دینی را می‌توان از کسانی نام برد که برای سبزوار وزنه سنگینی بود و با تسلطی که بر کار داشت با رفتنش، خلاء وی کاملا در شهر و به ویژه در حوزه‌های علمیه احساس خواهد شد.
علی اکبر ملکی
captcha