نگرانی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در بحرین
کد خبر: 3555587
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

نگرانی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در بحرین

گروه بین‌الملل: 18 نماینده پارلمان اروپا با ارساله نامه‌ای از «اتحادیه اروپا» خواستند که اقداماتی فوری نسبت به اوضاع وخیم حقوق بشر در بحرین اتخاذ کند.

نگرانی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در بحرین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «منامه پست»، 18 نماینده پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی خواستند که نسبت به اوضاع وخیم حقوق بشر در بحرین اتخاذ کند.
نمایندگان پارلمان اروپا در این نامه با اشاره به استمرار حبس مدافعان حقوق بشر، اعمال فشار علیه مقامات بحرین برای آزادی بازداشت‌شدگان را خواستار شدند.
اعضای پارلمان اروپا در این نامه تأکید کرد: نگرانی خاصی درباره اوضاع فعالان سیاسی بحرین از جمله «عبدالجلیل السنکیس» و «حسین مشیمع» که در سال 2011 میلادی بازداشت شده‌اند، وجود دارد؛ به‌طوری‌که السنکیس در معرض شکنجه، بدرفتاری و حبس انفرادی قرار گرفته است.
در این نامه به برخی جنایات رژیم آل‌خلیفه از جمله سلب تابعیت معارضان و فعالان سیاسی، ممنوع‌الخروج کردن ده‌ها مدافع حقوق بشر، سرکوب گسترده معارضان سیاسی و اعضای جامعه مدنی، انحلال جمعیت الوفاق به‌عنوان بزرگترین جمعیت سیاسی شیعیان و زندانی‌کردن «شیخ علی سلمان»، دبیر این جمعیت، محکومیت «فاضل عباس»، دبیرکل سابق انجمن «الوحدوی» بحرین به 3 سال زندان به دلیل انتقاد از جنگ علیه یمن اشاره شده است.
اعضای پارلمان اروپا در نامه خود به فدریکا موگرینی همچنین، حبس «نبیل رجب»، فعال برجسته حقوق بشر بحرین از سوی مقامات رژیم آل‌خلیفه به دلیل توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر و وخامت وضعیت سلامتی وی را یادآور شده‌اند.
این درخواست در حالی از سوی اعضای پارلمان اروپا صورت گرفته است که برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس بزرگترین صادرکننده سلاح به بحرین و رژیم سعودی هستند.

یورش آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم

گزارش پرس تی وی نیز حاکی است نیروهای امنیتی بحرین امروز چهارشنبه(اول دی‌ماه) به خانۀ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته یورش بردند و به‌زور وارد خانۀ وی شدند.
این نیروها همچنین برای متفرق کردن هواداران شیخ قاسم که اطراف خانۀ وی در منطقۀ الدراز تجمع کرده بودند از گاز اشک‌آور استفاده کردند
.
گزارش‌ها حاکی است این حمله دستکم یک زخمی بر جای گذاشت.

رژیم آل خلیفه به هواداران شیخ قاسم هشدار داده است از تجمع در اطراف خانۀ وی بپرهیزند در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد
.
منابع خبری گزارش دادند نیروهای رژیم آل خلیفه احضاریه دادگاه به شیخ عیسی قاسم داده و سپس از اطراف منزل وی عقب نشینی کردند
.
گزارش‌ها همچنین حاکی استدرگیری‌هایی میان تظاهر کنندگان خشمگین بحرینی با نیروهای امنیتی در خیابان بدیع در نزدیکی منطقه دراز روی داده است
.
شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می‌آید، پس از تأسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود
.
رژیم آل‌خلیفه پیش‌تراز شیخ قاسم سلب تابعیت کرده بود که اعتراضات زیادی را برانگیخت.
مرکز حقوق بشر بحرین سلب تابعیت شیخ قاسم را محکوم کرده و آن را تصمیمی مستبدانه و مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته است.

مردم بحرین از بهمن 1389 با برگزاری اعتراضات خیابانی، برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده‌اند. در ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها تن کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.
گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و از این رژیم خواسته‌اند برای اجرای اصلاحات در نظام سیاسی بحرین اقدام کند.
captcha