دنیا تشنه معارف قرآنی است
کد خبر: 3582435
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
آیت‌الله نوری همدانی:

دنیا تشنه معارف قرآنی است

گروه اجتماعی: یکی از مراجع تقلید گفت: دنیا تشنه معارف قرآنی است و لازم است سازمان اوقاف که هر سال عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته، از فرصت مسابقات قرآنی برای ترویج فرهنگ کلام وحی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حضرت آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در جمع رئیس و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: توجه به قرآن و اهتمام نسبت به فعالیت‌های قرآنی امری مهم و وظیفه‌ای همگانی است.
وی افزود: مجموعه اقدامات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سبب توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه شده و از این نظر قابل تقدیر است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سه سال توفیق شاگردی علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن و صاحب المیزان را داشته است گفت: ایشان همواره به اهمیت تفکر و تدبر در قرآن تاکید می‌کرد.
وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) نسبت به قرآن تحدی فرموده و آن را دلیلی محکم بر ادعای خود مبنی بر رسالت از جانب خداوند قرار داده است.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکهدر این تحدی از همه علما و دانشمندان خواسته شده دانش خود را با قرآن بسنجند و اگر می‌توانند مانند آن را بیاورند خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) نزد هیچ کس درس نخواند و امی بود اما کتاب قرآن را به عنوان معجزه جاوید خود برای همه بشریت به ارمغان آورد، قرآن کلام خداست و نمی‌تواند سخن بشر باشد در عین حال کتابی آسمانی است که از تحریف به دور بوده است.
وی با اشاره به تحدی به عدم اختلاف در قرآن عنوان کرد: کلام وحی طی 23 سال به تدریج نازل شده ولی اختلافی در آن نیست؛ تحدی به اخبار از غیب هم در قرآن وجود دارد به این معنا که مباحثی در این کتاب بیان شده که هیچ کس جز خداوند از آنها آگاهی نداشته است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: قرآن از نظر بلاغت و فصاحت نیز کتابی یگانه محسوب می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند مانند آن بیاورد.
وی با تاکید بر توجه به معارف و معانی قرآنی و لزوم شناساندن آن به جهانیان خاطرنشان کرد: علما در طول تاریخ همواره در حال جهاد بوده‌اند که شامل دعوت به اسلام، دفاع از کیان دین و جهاد با کسانی که در برابر قدرت اسلامی خاضع نیستند ولی انواع دیگری از جهاد نیز وجود دارد که تعداد آنها با مراجعه به مفاهیم قرآنی به هشت مورد می‌رسد.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نبرد برای نجات مستضعفین از دست مستکبرین نوع دیگری از جهاد است تصریح کرد: قیام برای اقامه عدل هم یکی از انواع جهاد به شمار می‌رود.
این مرجع تقلید گفت: لازم است در قالب انجام فعالیت‌هایی همچون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، زمینه توجه به معنا و مفاهیم کلام وحی را فراهم کنیم زیرا این مسئله اهمیت بیشتری نسبت به سایر کارها دارد.
وی افزود: دنیا تشنه معارف ناب قرآن است و سازمان اوقاف می‌تواند در قالب‌های گوناگون و با استفاده از فرصت برگزاری مسابقات قرآنی به این امر اهتمام داشته باشد.
آیت‌الله نوری همدانی انقلاب اسلامی را بسترساز فعالیت‌های گسترده قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی این سال‌ها عملکرد مثبتی داشته و هر سال، شاهد ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های این سازمان هستیم.
captcha