اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
کد خبر: 3589604
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
شریعتی در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده

گروه بین‌الملل: مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تبیین اهداف و فعالیت‌های این اداره گفت: پس از تشکیل هیئت علمی بانوان داخل کشور، تحقق این هدف در سطح جهان اسلام را در آینده در دستور کار قرار خواهیم داد.

اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال 1369 شمسی(1990 میلادی) به دستور مقام معظم رهبری و با انتصاب دبیرکل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد.
شورای عالی مجمع در اولین گام، اساسنامه و ساختار مجمع را تصویب کرد و ارکان آن را بر سه اساس علمی، فرهنگی و ارتباطات داخلی و بین‌المللی بنا نهاد.
اداره امور بانوان مجمع جهانی تقریب
دفتر امور بانوان مجمع جهانی تقریب از جمله بخش‌هایی است که طی فرآیندی جدید در سالیان اخیر در مجمع تشکیل شده است، وجود خلأ در حوزه تبیین اندیشه‌های اسلامی درباره جایگاه و شخصیت زن با تکیه بر دیدگاه مذاهب اسلامی، شناخت و گسترش آگاهی‌ها در زمینه حقوق و مسئولیت زنان در جهان اسلام، انسجام تشکل‌ها و بانوان فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری در کشورهای اسلامی و بسیاری ضرورت‌های دیگر، علل و فلسفه پیدایش این دفتر را تشکیل می‌دهد.
هر چند این دفتر در آغاز با فعالیت‌های موضوعی و پراکنده تکوین یافت؛ اما سرانجام با تدبیر و تصمیم دبیرکل مجمع به صورت رسمی از سال 1387(2007) کار خود را آغاز کرد.
اهداف
مدیر دفتر امور بانوان از سوی دبیرکل انتخاب می‌شود و این دفتر اهداف کلانی از جمله ایجاد همگرایی بین زنان مسلمان در سطح جهان اسلام و سایر کشورها با هدف زمینه‌سازی برای تحقق وحدت اسلامی، تلاش در جهت شناسایی و انسجام جمعیت‌های فعال زنان و تشکیل تشکل‌های زنان مسلمان در کشورهای اسلامی در مسیر تقریب را در دستور کار قرار داده است.
مقابله با جریانات انحرافی و ضد اسلامی بانوان و تهاجمات فرهنگی ضد دینی، تلاش در راستای تحقق نقش اجتماعی زنان در سطح جهان اسلام، معرفی و تبیین چهره واقعی، حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان که مورد توافق همه مذاهب باشد، دفاع از حقوق و کرامت اجتماعی زن مسلمان با تکیه بر ارزش‌های اسلامی مشترک و تبیین جایگاه زن در خانواده و حقوق خانواده از دیدگاه اسلام از دیگر اهداف دفتر امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.
عفت شریعتی کوه‌بنانی؛ مدیر اداره امور بانوان مجمع
در حال حاضر مدیریت این دفتر(اداره) را عفت شریعتی کوهبنانی بر عهده دارد، او مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز هست.
شریعتی متولد 1331 کرمان است و تحصیلاتش در حوزه کارشناسی تاریخ تمدن ملل، کارشناسی ارشد عرفان اسلامی، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و دکتری  DBA (دوره عالی مدیریت حرفه‌ای کسب و کار) دانشگاه فن‌آوران بوده و سوابق تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، آموزشکده عالی سما، حوزه علمیه مشهد(مکتب نرجس، طلاب خارجی)، مرکز آموزش مدیریت صنعتی، دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم)، دارالحکمه آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد را دارد.
اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
برای آشنایی بیشتر با این بانوی فرهیخته نگاهی به تألیفات و فعالیت‌های وی در داخل و خارج از ایران خواهیم داشت:  
تألیفات:
-    پرتوی از مهدی(عج) در ادیان جهان، انتشارات مرندیز
-    بازهم از تو سخن می‌گویم (مجموعه اشعار)، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
-    کتاب سیمای علوی در آئینه حدیث نبوی، انتشارات ترنم طاها
-    کتاب رسانه در غرب و رسانه در جمهوری اسلامی ایران، چاپ مجلس شورای اسلامی
-    مجموعه منظوم خاطرات حرم، سرزمین وحی
-    کتاب نقد حال (مجموعه دوم اشعار)، آماده چاپ
-    کتاب یا ایهاالذین امنوا (زندگی در پرتو قرآن) 2جلد، آماده چاپ
-    کتاب در رگ تاک(مجموعه نامه‌ها و نقدها از سال 1360 تا 1392) آماده چاپ
-    حیات طیبه از منظر قران و عترت، آماده چاپ
گزیده سوابق روزنامه‌نگاری:    
-    سردبیر هفته‌نامه آیینه شرق( نشریه آموزش مدیریت صنعتی خراسان) 1378-1381
-    عضو شورای پژوهشی ماهنامه آفتاب زندگی ـ هم اکنون
-    عضو شورای سیاستگذاری هفته نامه الف ـ هم اکنون
-    عضو شورای پژوهشی ماهنامه نگاه هشت ـ هم اکنون
برخی مقالات و سخنرانی‌ها:
بیش از 100 سخنرانی و مقاله از جمله:
-    سخنرانی در سازمان ملل متحد، ژنو، به زبان عربی در رابطه با حقوق بشر در اسلام
-    سخنران روز دانشجو در دانشگاه ملی تاجیکستان
-    سخنرانی در دانشگاه های کرواسی، نیوزلند و سخنرانی در کشورهای کرواسی، سوئد، سری لانکا، بوسنی هرزگوین، نروژ در رابطه با حقوق بشر در اسلام  
-    ...
مقالات: مدیریت مشارکتی در اسلام/ سیری در برنامه حکومتی امام علی(ع) و نگاهی به بندهایی از اعلامیه حقوق بشر/ مهاجرت در اسلام/ سیری در زندگی علامه اقبال لاهوری/ تحلیل طرح تقسیم استان خراسان/ مقاله فردوسی و خرد(به درخواست بنیاد فردوسی)/ مقدمه بر کتاب حاج آقا روح الله (زندگی حضرت امام خمینی قدس سره (تألیف فوزیه ناصرقرایی)/ مقدمه بر کتاب بانوی فضیلت حضرت خدیجه (س) (مقالات برگزیده)، ناشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
گزیده سوابق و مسئولیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی:
-    سخنگوی کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- دوره هفتم 1383 الی 1387
-    نایب رئیس کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی- مجلس هشتم  1388  الی 1392
-    مشاور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، 1393 تا کنون
-    عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، 1388 تا کنون
-    2 دوره عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم 2 رئیس‌جمهور وقت  
-    رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی- دوره هفتم
-    عضو شورای مرکزی چکاد آزاداندیشان خراسان
-    مشاور استاندار خراسان بزرگ و دبیر کمیسیون امور بانوان استان( دوره 2 استاندار دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی)
-    نماینده برگزیده دولت در تدوین طرح ایران 1400  
-    قائـم‌مقام جامعه زینب(س) کل کشور و دبیر جامعه زینب(س) مشهد ، 1384 تا کنون
-    عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات کشور ( 3 دوره پیاپی تاکنون)
-    نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس زنان وزیر و نماینده آسیا 2010 و 2009
-    نایب‌رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی
-    پژوهشگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
-    مؤسس اولین انجمن ادبی بانوان در خراسان بزرگ
-    مشاور حضرت آیت‌الله خزعلی(ره)، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر
معرفی، درج زندگینامه و آثار در کتب ذیل:
-    کتاب زنان نامی تاریخ و تمدن اسلامی (قم، دفتر نشر نوید اسلام) 1382
-    کتاب قدس ایران، زنان برتر و برگزیده ایران، نشر ریاست جمهوری 1378
-    کتاب زنان نامی کرمان، تالیف دکتر گلاب‌زاده، 1391
-    کتاب تاریخ فرهنگ کوهبنان، مولف دکتر روح الامینی با مقدمه دکتر باستانی پاریزی، 1384
-    کتاب کرمان در آیینه گردشگری، دکتر گلاب‌زاده، انتشارات ولی
-    کتاب آیینه خدا امیرالمومنین (ع) در شعر پارسی، موسوی گرمارودی، حوزه علمیه قم 1393
-    کتاب نامه اهل خراسان، نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان بزرگ، 1374
-    کتاب بانوی فضیلت حضرت خدیجه(س) 1391
-    کتاب شرح شیدایی گل، حوزه علمیه اصفهان، 1391
اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
با توجه به اهمیت و جایگاه امور بانوان مجمع تقریب در جهان اسلام و برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای دفتر امور بانوان این مجمع، خبرگزاری ایکنا گفت‌و‌گویی با عفت شریعتی کوه‌بنانی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مدیر کل اداره امور بانوان این مجمع انجام داد.
وی ابتدا اظهار کرد: از نام مجمع پیداست که هدف آن ایجاد وحدت، همدلی و همراهی همه مسلمانان در ابعاد مختلف است، امروز جهان اسلام نیاز به این همدلی دارد و باید عزت اسلام را به همت همه آنان روزافزون کرد.
شریعتی افزود: خدا را شاکریم که ایران کشوری است که با انقلاب الهی خود، عزت مسلمانان را رقم زد و در سیطره نظام سلطه قرار نگرفت و امروز امید و ملجأ مسلمانان است و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب به عنوان نمونه زمینه‌ساز تقویت این الفت، محبت و همدلی در بین مسلمانان جهان بوده است.
امور بانوان مجمع تقریب؛ پرچم‌دار وحدت در جامعه زنان مسلمان
وی گفت: مجمع جهانی تقریب هیچ‌گاه یک سویه‌نگر نبوده و با تقویت جایگاه خود در تحکیم و تقویت جایگاه زنان مسلمان کوشش کرده و امروز اداره کل بانوان مجمع بیرق‌دار این وحدت و همدلی در جامعه زنان مسلمان است.
عفت شریعتی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که زندگی سعادتمندانه در گرو عملکرد مؤمنانه زنان و مردان است؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ: هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏‌اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهيم داد»(آیه 97 سوره نحل) اگر ما دنبال سعادت در دنیا و آخرت هستیم، باید زمینه این سعادتمندی را فراهم کنیم و یکی از این زمینه‌ها ایجاد مجمع تقریب مذاهب است که زنان را در سیطره عظمت و عزت اسلام در بر گرفته و برای همدلی و وحدت و پیشبرد اهداف قرآن و عترت تلاش می‌کند.
اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
وی افزود: در سال‌های گذشته امور زنان مجمع به صورت اداره کل و بخشی مستقل نبود؛ اما اکنون به صورت مستقل درآمده و ساماندهی امور بانوان را برعهده گرفته است.
مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: وظایف خاص این اداره حول این محور است که در کشور پهناور ایران اسلامی جامعه زنان به هم نزدیک شده و همدلی، همنوایی و همراهی با هم داشته باشند و این تقریب در جهان و سایر کشورها هم خود را نشان دهد.
وی که سومین مدیر اداره کل امور بانوان مجمع است، ادامه داد: این اداره وظایف متنوعی از جمله ساماندهی و برقراری ارتباط و تحقق اهداف تقریبی در سراسر ایران و همچنین در کشورهای جهان را برعهده دارد. اتحادیه زنان مسلمان جهان اسلام نیز زیر مجموعه مجمع است و فعالیت‌های این اتحادیه سبب شده که جایگاه زنان در ایران، کشورهای همسایه و سطح جهان کاملا تعریف شده باشد، ما در کشورهای مسلمان ارتباطات گسترده‌ای داریم و مجمع در راستای تحقق اهداف در عرصه ملی و بین‌المللی گام بر می‌دارد.
شریعتی همچنین گفت: ما همایش‌هایی در عرصه بین‌المللی در قالب اتحادیه زنان مسلمان جهان، در قالب اداره کل  و یا با مشارکت و همکاری دستگاه‌های دیگر برگزار کرده‌ایم. یکی از وظایف مهم مجمع تقریب سیاستگذاری است که همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های اجرایی را در بر دارد؛ مجمع تقریب خودش مجری نیست؛ بلکه با تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف و با همکاری بین بخشی رسیدن به اهداف را دنبال می‌کند.
تشکیل هیئت علمی بانوان مسلمان در ایران و جهان اسلام
شریعتی در ادامه آینده اداره امور بانوان مجمع را خوب، وسیع و امیدبخش دانست و اظهار کرد: در صدد تشکیل هیئت علمی بانوان نخبه سراسر کشور از مذاهب مختلف اعم از شیعه و سنی از اهل قلم، نویسنده و شاعر و شناسایی استعدادهای نهفته در این زمینه هستیم؛ اقدامی که زمینه‌ساز تشکیل هیئت علمی و شبکه بانوان جهان اسلام خواهد بود.
وی افزود: در صددیم فعالیت‌های امور بانوان مجمع را در سطح کشور و شناسایی استعدادها تقویت کنیم؛ هدفی که در صورت تحقق آن، به جهان اسلام و کشورهای منطقه هم گسترش یافته و به شناسایی ظرفیت‌های بانوان مسلمان دیگر کشورهای جهان منتهی می‌شود.
مدیرکل امور بانوان مجمع تقریب با اشاره به تعامل این اداره با بانوان فعال جهان اسلام یادآور شد: ما با بانوان کشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه، هند و برخی کشورهای اروپایی همکاری و تعامل پر رنگ و اثر بخشی داشته و در نظر داریم در سال جاری نشستی در یکی از کشورهای منطقه با موضوع تحقق اهداف زنان مسلمان جهان برگزار کنیم.
دور بودن از مفاهیم قرآن؛ مشکل امروز جهان اسلام
عفت شریعتی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو بر ضرورت عملی‌کردن دستورات قرآن در زندگی تأکید کرد و گفت: فرمایش قرآن کریم است که « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا: و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد»(آیه 103 آل عمران). برکسی پوشیده نیست که عامل بیشتر مشکلات جهان اسلام، جدایی و دوربودن مسلمانان از یکدیگر است و این باعث شده که نظام سلطه بتواند برخی کشورهای مسلمان را به نوعی به استعمار بکشد و آنچه امروز شاهدیم، بیانگر این مطلب است.
اهداف و فعالیت‌های امور بانوان مجمع تقریب/ هیئت علمی زنان جهان اسلام؛ چشم‌انداز آینده
وی دوربودن از مفاهیم عالیه قرآن را مشکل امروز جهان اسلام دانست و گفت: ما امروز تبلیغات داریم اما قرآن عملا وارد زندگی نشده است، وظیفه ما این است مفاهیم قرآن را به طور جدی وارد زندگی کنیم تا جوان ما بداند که قرآن کلام به کلام راه سعادت را به انسان نشان می‌دهد و تقویت جایگاه مسلمانان در جهان فعلی، نیازمند تمسک به قرآن و وارد کردن مفاهیم آن در زندگی است.
سواد قرآنی تبدیل به فرهنگ قرآنی شود
عفت شریعتی بیان کرد: قبل از انقلاب تعداد محدودی سواد قرآنی داشتند؛ اما امروز به برکت این انقلاب الهی سواد قرآنی بسیار بالاست، تعداد قاریان برجسته و حافظان، قابل توجه است و مفسران قرآن حق مطلب را ادا می‌کنند.
وی گفت: اکنون که در آستانه 40 سالگی انقلاب هستیم، سواد قرآنی باید تبدیل به فرهنگ قرآنی شود و فرهنگ قرآنی، خود را در زندگی ما نشان دهد، اگر این اتفاق بیفتد، عظمت اسلام جهان‌شمول خواهد شد.
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پایان یادآور شد: اگر در حال حاضر دشمنان اسلام مانند داعش و تکفیری‌ها به نام اسلام فعالیت می‌کنند و با تحریک نظام سلطه به اسلام ضربه می‌زنند، دلیلش عدم اجرای تعالیم قرآن در زندگی است، در صورت پیاده‌کردن فرهنگ قرآن در زندگی آنان راه به جایی نخواهند برد.
 زهرا نوکانی

captcha