«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
کد خبر: 3614009
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
ایکنا گزارش می‌دهد:

«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان

گروه بین‌الملل: العوامیه که این روزها رنگ خون و ترور به خود گرفته این بار داغدار معلمی مظلوم از خطه فعالان قرآنی منطقه قطیف است؛ «امین آل‌ هانی»، شخصیت معروف به فعالیت‌های تربیتی اجتماعی در العوامیه که آخرین شنبه ماه مبارک رمضان، به ضرب گلوله نظامیان سعودی، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

«شهید قرآن» قطیف؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلام
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درحالی که مسلمانان در اقصی نقاط جهان شنبه هفته گذشته، سوم تیرماه آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان را به‌سر می‌بردند و در تدارک استقبال از بزرگترین عید اسلامی بودند، شیعیان عربستان به‌ویژه در منطقه قطیف این کشور بار دیگر شاهد جنایت نیروهای رژیم سعودی در حق یکی از فعالان اجتماعی، قرآنی این کشور بودند.
نظامیان سعودی که ماه مبارک رمضان را با منفجر کردن خودروی «فاضل حمادة» و «محمد الصویمل» در قطیف و ترور آن‌ها آغاز کرده بودند، این ماه را با ترور امین آل هانی به اتمام رساندند.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
نیروهای عربستان شنبه گذشته آل هانی را که در حال بازگشت از یکی از مجالس قرآنی برگزار شده در منطقه بود، در مقابل ایست و بازرسی الناصره به رگبار گلوله بستند و وی را در حالی که زنده در خودرو می‌سوخت و به دلیل جراحت قادر به خارج شدن از ماشین نبود، رها کردند. این مسئله منجر به سوختن پیکر و در نهایت شهادت وی شد، به طوری که به طور مستقیم امکان شناسایی او وجود نداشت.
پایگاه اینترنتی «خبیر» به نقل از یک منبع آگاه در داخل عربستان فاش کرد که تنها تطبیق نمونه‌های اخذ شده از بقایای پیکر سوخته موجود در این خودرو، با نتایج آزمایش DNA اخذ شده از خانواده آل هانی نشان داد که این فرد حاج امین آل هانی بوده است.
به محض تأیید خبر شهادت آل هانی، فعالان عربستانی خبر شهادت وی را که «شهید قرآن» نامیدند، منتشر و عملیات ترور وی و اهمیت قائل نشدن مقامات عربستان برای جان بی‌گناهان و غیر نظامیان را محکوم کردند.
شهید آل هانی که بود؟
شهید آل هانی، از ساکنان روستای صفوی در منطقه قطیف و فعال اجتماعی و تربیتی بود. وی همچنین ریاست شورای مشترک قرآنی قطیف و دمام را برعهده داشت.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
این شهید عربستانی یکی از فعالان عرصه قرآن و دعوت به قرآن‌خوانی در مناظق شیعی‌نشین عربستان بود و خدمات شایانی در این راستا انجام داد.
علمای شیعه عربستان: فقدان شهید قرآن خسارتی عظیم برای جامعه عربستان است
علمای شیعی عربستان از شهرها و روستاهای استان‌های مختلف این کشور ضمن اعلام پیام تسلیت، شهادت امین آل هانی را خسارتی بزرگ و عظیم برای جامعه و مردم عربستان دانستند و بر نقش این مربی فعال در پرچمداری بیش از دو دهه تلاش و خدمت در راه آموزش قرآن تأکید کردند.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
سیدطاهر الشمیمی، از علمای شیعه این کشور ضمن محکومیت حادثه غم‌انگیز ترور این مربی قرآن، شهادت آل ‌هانی را ضایعه‌ای تأسف‌بار‌ برای جامعه عربستان دانست و تأکید کرد: اخلاص و پشتکار در راستای پایه‌گذاری روابط وسیع اجتماعی با هدف خدمت به مردم و جامعه مهمترین خصیصه اخلاقی شهید قرآن بود.
 شیخ عباس السعید، از دیگر علمای شیعه عربستان نیز در این باره گفت: با از دست دادن ابو احمد، شهید قرآن، قطیف یتیم و عزادار معلمی مظلوم شد که عمر خود را در راه خدمت به قرآن و قرآن‌آموزان مصروف داشته بود. شهادت مرتبه‌ای است از آن مردان خدا، آل هانی مجد و خلود را از آن خود کرد.
شیخ حسین القریش، روحانی شیعی قطیف نیز آل هانی را خطاب قرار داد و تصریح کرد: «نام تو با شهدا عجین شد و حق است که می‌گویند هرآنکس که به مظلومیت کشته شود، نزد خداوند مأجور است، تو که دیگر هم‌پیمان و هم‌نشین قرآن بودی و کتاب خدا شفیع تو خواهد بود».
شیخ محمد الخمیس، از دیگر روحانیون عربستان درباره شهادت آل هانی متذکر شد: شهید قرآن، دانش‌آموز قرآن در سطح نظری و تطبیقی بود او در اندیشه، منش و سلوک رفتاری و اخلاقی قرآن را هدایتگر خود قرار داده و برای سایر قرآن‌آموزان الگویی هدایت‌کننده بود.
شیخ عبدالله الیوسف نیز با برشمردن صفات و ویژگی‌های ممتاز این شهید قرآنی تصریح کرد: آل هانی ستاره‌ای پرفروغ است که با ابری‌شدن آسمان از نور هدایتش کم نخواهد شد. هرجا که مراسم و جلسه قرآنی برپا می‌شد، چنان ماه تابان در رأس مجلس می‌درخشید. او در خوش‌رویی و اخلاق زبانزد عام و خاص بود و تواضع و فروتنی وی در برخورد با دیگران مثال‌زدنی بود. تمام هم و غم آل هانی یادگیری و یاددادن قرآن و نشر آموزه‌های این کتاب وحیانی در جامعه بود. او تمام زندگی فردی و اجتماعی خود را وقف تربیت و تعلیم قرآن‌آموزان کرده بود.
شیخ یوسف افزود: شهید قرآن از مسافرت در ماه بهار قرآن بیزار بود و تمام ایام ماه مبارک رمضان را به برپایی جلسات و محافل انس با قرآن اختصاص می‌داد. او با صرف دو دهه از زندگی خود به فعالیت‌های قرآنی در زمره بهترین مردان اخلاق و برترین جوانان مؤمن بود که گوشت و پوست خود را با قرآن در هم آمیخته بود.
فعالان قرآنی عربستان از شخصیت شهید قرآن می‌گویند
مسئولان و مدیران انجمن‌های قرآنی در قطیف و دمام عربستان نیز در پیام‌هایی جداگانه شهید قرآن، امین آل هانی را شخصیتی اثرگذار در توسعه فعالیت‌های قرآنی این کشور توصیف و تصریح کردند: برنامه و جلسات قرآنی آل هانی منحصر به ‌فرد و چراغی روشنگر و گوهری درخشان در مسیر کتاب خدا بود.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
ناصر ابو عبدالله، رئیس انجمن قرآنی «راه اسلام» در عوامیه درباره آل هانی می‌گوید:  شهید قرآن، مربی و معلمی فاضل بود که دلها در غم فراق او تکه تکه و عزادار شد.
عبداله الحشی، مسئول دارالقرآن قطیف نیز معتقد است: امین آل هانی همواره خوشرو بود و لبخند از لبان او جدا نمی افتاد. او تمام عمر خود را مصروف فعالیت‌های قرآنی کرد و از شهری به شهر دیگر بدون آنکه احساس خستگی و رنجش کند، برای اعتلای پرچم قرآن و نشر فرهنگ و آموزه‌های قرآنی سعی و تلاش کرد.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
محمود احمد آل بصارة، مدیر انجمن قرآنی ذکر حکیم در تاروت عربستان نیز می‌گوید: مرحوم آل هانی پرچمدار برنامه‌های قرآنی بود و این جلسات را در اقصی نقاط مناطق شیعی برپا می‌داشت و در این خصوص صغیر و کبیر شهادت می‌دهند که او در رأس محافل انس با قرآن می‌درخشید.
صالح الحداد، مدیر مرکز قرآنی بحار القرآن سنابس نیز با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت شهید قرآن می‌گوید: دستاوردهای قرآنی ابواحمد آل هانی منحصر به فرد بود و جامعه قرآنی عربستان با فقدان این شخصیت ارزشمند گوهری تابناک را در عصر کنونی از دست داد. تواضع، فروتنی، محاسن اخلاقی و نفس تأثیرگذار او در جان‌ها زبانزد همگان است. او نه تنها صاحب اندیشه‌ای روشنگر و معارف ناب قرآنی بود بلکه جسم و جان او در عمل نیز همواره پیشگام فعالیت‌های قرآنی بود.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان 
 مراسم تشییع پیکر رئیس شورای قرآنی قطیف عربستان با حضور باشکوه مردم قطیف در شهر «صفوی» برگزار شد.
گفتنی است، نظامیان رژیم سعودی حمله خود به العوامیه را از چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت آغاز کرده‌اند که در پی این حملات تاکنون شماری از شهروندان عربستانی به شهادت رسیده و یا زخمی شده‌اند.
«شهید قرآن»؛ ستار‌ه‌ پرفروغ محافل تربیت اسلامی در قطیف عربستان
فعالان عربستانی محاکمه مجریان و مسببان این جنایت هولناک و عمدی را که از سوی نیروهای عربستان انجام شده است، خواستار شدند. همچنین بسیاری از آن‌ها تصاویر شهید آل هانی را منتشر و برخی دیگر بیانیه‌ای از شهید را با عنوان «تا جاودان بمانی» منتشر کردند که در آن از مرگ سخن می‌گوید.
گزارش تصویری از مراسم تشییع پیکر شهید قرآن قطیف را در زیر ببینید.

اشرف بصیری
captcha