برای فهمیدن قرآن باید طهارت نسبی داشت
کد خبر: 3617080
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
آیت الله قرهی:

برای فهمیدن قرآن باید طهارت نسبی داشت

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله قرهی در جلسه هفتگی تفسیر خود گفت: اگر می‌خواهد خوب تفسیر را یاد بگیرد و بفهمید و در محضر قرآن از آن بهره ببرید باید طهارت نسبی داشته باشید که طهارت نسبی به حداقل وضو داشتن نیست بلکه طهارت نسبی در طهارت چشم و گوش و زبان و فکر است که باید از آن مراقبه کرد.



به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله روح الله قرهی، موسس و مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) تهران شامگاه یکشنبه 18 تیرماه در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) تهران برگزار شد، گفت: اگر می خواهید همه قرآن را بفهمید باید از زبان اهل بیت(ع) بشنوید.

پرهیز بزرگان از عنوان مفسر قرآن
وی افزود: مفسر قرآن بودن حساب و کتاب دارد و هر کسی نمی‌تواند مفسر قرآن باشد. بزرگان ما حتی نگفتند ما مفسر قرآن هستیم، گفتند جرئت نداشتیم بگوییم مفسر قرآن هستیم، این قدر مفسر بون سخت است.

داشتن طهارت نسبی برای فهم قرآن
آیت الله قرهی با بیان اینکه در تفسیر، گفتن و شنیدن یک اصل مهم است، اظهار کرد: آن کسی که مفسر قرآن است یا کسی که تفسیر را می خواند، اگر می خواهد خوب تفسیر را یاد بگیرد و بفهمد و در محضر قرآن از آن بهره ببرید باید طهارت نسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: طهارت نسبی به حداقل وضو داشتن نیست بلکه طهارت نسبی در طهارت چشم و گوش و زبان است که از چشم و گوش و زبان مراقبه داشته باشیم و از همه مهمتر فکر است که باید از آن نیز مراقبه کرد که اگر مراقبه کردید بهره برداری شما از قرآن بیشتر می شود که لازمه این کار متخلق شدن به اخلاق الهی بودن است.

 یک خواندن دعای سلامتی برای امام زمان (عج) در هر ساعت
 آیت الله قرهی راه دیگر فهم قرآن را اتصال به امام زمان (عج) دانست و گفت: در هر زمان راه دستیابی به قرآن اتصال به امام زمان (عج) است. بارها عرض کردم حداقل هر ساعت دعای سلامتی برای امام زمان (عج) بخوانید و سر هر ساعت بگویید: اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا.

وی ادامه داد: سر هر ساعت ساعتتان را یا زنگ موبایلتان را تنظیم کنید و این دعای سلامتی را بخوانید بدانید که حصن حصین است.

خلوت با امام زمان (عج) هر شب قبل از خواب
آیت الله قرهی با بیان اینکه هر شب قبل از خواب  با امام زمان (عج) خلوت کنید، گفت: قبل از خواب که خواستید بخوابید وضو بگیرید و سعی کنید همیشه دائم الوضو باشید چون وضو خودش نور و یکی از خصوصیاتش این است که فقر را دور می کند. پس آن وقت که قبل از خواب وضو گرفتید و خواستید بخوابید، برق‌ها را هم که خاموش کردید چند دقیقه با آقا جان امام زمان (عج) خلوت کنید.

وی ادامه داد: این کار باعث طهارت آوردن برای انسان می‌شود و خدا شاهد است که لگر کسی هر شب هر شب این خلوت را انجام بدهد به یکسال نمی‌رسد که چیزهایی متوجه می شود و اصلا اگر چیزی هم متوجه نشود همین قدر که اجازه داده اند هر شب هر شب با آقا جان خلوتی داشته باشد و حرف بزند معلوم می شود که لیاقت حرف زدن را دارد، بدانید که به همه کس این اجازه را نمی دهند.

آیت الله قرهی افزود: اگر دیدید یک شب یادتان رفت این خلوت را انجام دهید بدانید که در روز یک کار خلافی کردید که یادتان رفت شب با امام زمان عج حرف بزنید.

 امیر محسن سلطان احمدی
captcha