ضعف رسانه‌ای مؤسسات قرآنی در انعکاس فعالیت‌ها/ مدیران نیازمند آشنایی با دوره‌های کسب درآمد
کد خبر: 3619788
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
مؤسسات قرآنی آنچه هستند و آنچه باید باشند(1)/ وطن‌دوست عنوان کرد:

ضعف رسانه‌ای مؤسسات قرآنی در انعکاس فعالیت‌ها/ مدیران نیازمند آشنایی با دوره‌های کسب درآمد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه معجزه جاوید عنوان کرد: مؤسسات قرآنی دارای فعالیت‌های خوب و مطلوبی هستند اما متأسفانه نسبت به انعکاس فعالیت‌هایشان اقدام نمی‌کنند.


عقیل‌ وطن‌دوست، مدیر مؤسسه معجزه جاوید در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص استفاده از فضای مساجد برای فعالیت بهتر و بدون دغدغه مؤسسات گفت: چون من به عنوان مدیر مؤسسه تمابل داشتم به طور مستقل فعالیت کنم، از بدنه مساجد جدا شدم.
برپایی محافل قرآنی به صورت دوره‌ای در مساجد
وی با اشاره به اینکه اما این به این معنا نیست که اصلاً هیچ همکاری با مساجد ندارم، اظهار کرد: البته نمایشگاه بیت‌الاحزان نیز با بهره‌گیری از فضای مسجد منطقه و محله‌مان برگزار شد و هماهنگی هم با تشکل‌های قرآنی مناطقمان شده است تا بتوانیم در مساجد مسابقات قرآن محلات را برگزار کنیم.
وطن‌دوست با اشاره به ارائه طرح‌ قرآن در مساجد به ارشاد، ادامه داد: طی این طرح پیشنهاد دادیم که در مساجد پایلوت با اعزام مربی از سوی مؤسسات جلسات قرآن و یا محافل قرآن به صورت دوره‌ای انجام شود.
ضرورت شناسایی ظرفیت مؤسسات
مدیر مؤسسه معجزه جاوید در پاسخ به این سؤال که خودکفایی مؤسسات مردمی چگونه حاصل می‌شود؟ اظهار کرد: در این زمینه باید به چند مورد توجه ویژه داشته باشیم ظرفیت مؤسسات باید شناسایی شود. حدود 60 مؤسسه قرآنی دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی در فردیس مشغول به فعالیت هستند اما عملاً اخبار آنها منعکس داده نمی‌شود.
وی ادامه داد: از ضعف‌های فعالیت‌ مؤسسات قرآنی این است که آنها به خوبی فعالیت می‌کنند اما این فعالیت در جای خاصی انعکاس ندارد و بحث دیگر این است که مدیران مؤسسات باید دوره‌های تخصصی مدیریت را بگذرانند و صرفاً گفتن مدیریت و داشتن این منصب کافی نیست بلکه مدیریت نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی مدیریت است.
مدیران اساسنامه تأسیس مؤسسات را به دقت نخوانده‌اند
وطن‌دوست عنوان کرد: از دیگر موارد این است که دوره‌های توانمندسازی اقتصاد و درآمد برای مدیران قرآنی گذاشته شود. خیلی از مدیران اساسنامه تأسیس و دریافت مجوز از مؤسسه را بطور کامل نخوانده و به آن اشراف ندارند بعضاً باید در این اساسنامه به مبلغی که می‌خواهیم هزینه آغاز فعالیت مؤسسه را شروع کنیم اشاره شود و اگر بخواهیم مادام بگوییم نداریم و نمی‌شود، نمی‌توان کار را به جلو برد.
وی در خصوص اتکای مؤسسات قرآنی به کمک‌های مردمی و یا بودجه‌های دولتی؟ عنوان کرد: باید راهکارهایی برای این موضوع پیدا کنیم تا مؤسسات متکی به بودجه‌های دولتی نباشند. این بودجه به عنوان کمکی از طرف دولت خوب است اما باید تشکل‌های قرآنی ـ مردمی با استفاده از ظرفیت و پتانسیل خود بتوانند راهکارهایی را ارائه دهند.
متأسفانه مؤسسات نتوانستند خودشان را در جامعه قرآنی نشان دهند
وطن‌دوست با ابراز گلایه از افرادی که برای دریافت بودجه‌های دولتی می‌نالند، اظهار کرد: متأسفانه مؤسسات نتوانستند خودشان را در جامعه قرآنی نشان دهند بلکه باید تشکل‌های قرآنی با تبلیغات و انجام دادن فعالیت‌های مناسب و صحیح و نشان دادن عملکردهای بالا آن هم با کیفیت بالا می‌توانند به راحتی خودشان را در جامعه قرآنی نشان دهند.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات در زمینه‌هایی دارای ضعف هستند، عنوان کرد: باید به توانمندی مدیران مؤسسات، بحث اقتصادی و کسب درآمد و بیان راهکارها و ظرفیت‌سنجی پرداخته شود و براساس آن طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای آنها مشخص شود.
مؤسسات قرآنی به دنبال نوآوری باشند
مدیر مؤسسه معجزه جاوید با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی در حال انجام فعالیت‌ها به صورت سنتی هستند، اظهار کرد: باید مؤسسات به دنبال نوآوری باشند تا نیازمند به بودجه‌ها و حمایت‌های دولتی نباشیم. چون مؤسسات اگر نیازمند باشند نمی‌توانند کار و فعالیتشان را آنگونه که باید باشد به جلو ببرند.
وی ادامه داد: مؤسسات مردم نهاد از مراکز خصوصی و غیردولتی هستند که باید بتوانند خودشان سرپا بایستند و با ساماندهی برنامه‌ها می‌توان، فعالیت‌های بلندمدتی را در نظر گرفت.
موافقت 100 درصدی با تخصصی شدن فعالیت‌های مؤسسات
وطن‌دوست در پاسخ به این سؤال که آیا با تخصصی شدن مؤسسات قرآنی موافق هستید؟ اظهار کرد:100 درصد با تخصصی شدن فعالیت مؤسسات موافق هستم و باید نیازسنجی شود و برخی از مؤسسات توانمندی‌اش در حد آموزش عمومی قرآن است و باید در این زمینه فعالیت کنند و یا در حد آموزش تخصصی است که باید بر روی این موضوع تکیه کنند.
وی با اشاره به اینکه باید از فعالیت مؤسسات ارزیابی انجام شود، گفت: در بحث محتوای آموزشی باید کارگروه مشخص واتاق فکر برای فعالیت مؤسسات قرآنی داشته باشیم.
captcha