زنده نشدن احساس نیاز در مردم؛ دلیل کم شدن فعالیت مؤسسات قرآنی و تعطیلی آنها
کد خبر: 3655810
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
مؤسسات قرآنی آنچه هستند و آنچه باید باشند(4)/ رهروشرع اظهار کرد:

زنده نشدن احساس نیاز در مردم؛ دلیل کم شدن فعالیت مؤسسات قرآنی و تعطیلی آنها

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی با اشاره به اینکه زمینه آشنایی بیشتر مردم با آموزش‌های قرآنی و معارف دین از طریق رسانه ملی فراهم شده است، اظهار کرد: اگر در مردم احساس نیاز به آموزه‌های قرآنی زنده شود همین تعداد مؤسسات نیز پاسخگوی آنها است اما مهم این است که در مردم این احساس نیاز زنده نشده است.

ردنشود//گسترش فعالیت مؤسسات قرآنی برای آماده‌سازی زمینه ظهور در جامعه/ زنده نشدن احساس نیاز در مردم؛ دلیل کم شدن فعالیت مؤسسات و تعطیلی آنها

حمیده رهروشرع، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، در خصوص دلایل گسترش مؤسسات قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مردم خودشان با آموزش‌های قرآنی و معارف دین آشنا و سپس علاقه‌مند به آموزش به دیگران شدند و در این راه گام نهادند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم مهم‌ترین نتیجه این زمینه‌سازی ظهور این بود که جامعه را به آن نگاه حرکت دهند که منجی باید بیاید تا کار اصلی انجام شود و ما باید زمینه آن را فراهم کنیم.

رهروشرع در خصوص خودکفایی مؤسسات، بیان کرد: در حال حاضر بیشتر مؤسسات به صورت خودکفا و کمتر با اتکا به بودجه‌های دولتی از طریق دریافت شهریه‌ها و یا کمک خیران اداره می‌شوند و البته دولت و شهرداری در برخی از موارد کمک کرده‌اند اما این به این معنا نیست که بگوییم تمامی این فعالیت‌ها که انجام می‌شود به پشتوانه این حمایت‌ها بوده است.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی تصریح کرد: اما نکته اصلی این است که در کتاب‌هایی چون «شرح لمعه و شرایع الاسلام» آمده است که حقوق سه گروه باید از بیت‌المال تأمین شود یکی کارکنان بیت‌المال است که در زمان حال کارکنان دولت هستند و دیگر اینکه مؤذنین هستند و سومین گروه مربی قرآن و هر آن کس که در زمینه نشر قرآن فعالیت می‌کند، است. بنابراین اگر دولت جمهوری اسلامی ایران این را بداند که باید من معلم قرآن را از لحاظ حقوق تأمین کند آن هنگام من معلم قرآن نمی‌روم در قبال آموزش قرآن کاسبی کنم و در مقابل پرداخت و دریافت شهریه از متقاضیان کلاس قرآن بگذارم. پس به دلیل اینکه دولت نمی‌خواهد این وظیفه‌اش را ببیند پس قضیه به اینجا کشیده شده است که مؤسسات و یا فعالان قرآنی و قاریان در مقابل خدماتشان و تلاوتشان هزینه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر دولت وظیفه خود را بداند و حمایت درست کند مراد این حمایت کمک اعتباری و بودجه نیست بلکه نظارت داشته باشد و فعالان قرآنی خوب را شناسایی کند و براساس معیارها حمایت حداقلی به مانند حوزه‌ علمیه که در گروی اعزام مبلغان خدمتی می‌دهد، داشته باشد، آن هنگام افراد قرآنی مجبور نمی‌شوند که نگاهشان را به آموزش قرآنی عوض کنند و هدفشان در این زمینه گم شود.

رهروشرع اظهار کرد: این بد است که فعال قرآنی پس از تصویب بودجه قرآنی، نخستین دغدغه‌اش به دنبال گرفتن آن باشد بلکه باید فکرش به دنبال اصلاح رفتار جامعه و قرآنی کردن آن باشد و دغدغه بعدی‌اش باید مباحث دیگر باشد و اما چون این فضا مهیا نشده است مجبوریم دیدگاهمان را تا حدودی به این سمت کج کنیم.

مسئولان برای دادن مجوز به مؤسسات نهایت دقت را داشته باشند

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم مسئولان برای دادن مجوز به مؤسسات نهایت دقت را داشته باشند، عنوان کرد: اگر مؤسسه‌ای نیز هدفش را گم کرده است نیز از او بخواهند که یا به هدف اصلی‌اش بازگردد و یا اینکه در زمینه‌ای که می‌تواند فعالیت کند، فعالیت داشته باشد.

مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی سدرةالمنتهی درباره تخصصی شدن فعالیت مؤسسات قرآنی، بیان کرد: اگر در منطقه‌ای چند مؤسسه‌ای باشد که دسترسی آن برای مردم راحت‌تر باشد، این موضوع خوب است که برخی از مؤسسه در حوزه عمومی و برخی دیگر در حوزه تخصصی کار کنند چون بُعد مسافت برای خیلی‌ها مطرح است  اما اگر در منطقه و شهر و روستایی تنها یک مؤسسه یا مؤسسه قرآنی با تعداد محدود باشد، نمی‌شود آنها را تخصصی کرد چون توجه به یک بعد چون تدبر، مفاهیم، دوره خردسال و ... با این شرایط موجب باز ماندن از دیگر فعالیت‌های قرآنی در آن مناطق باشد. لذا اجرای این طرح در منطقه‌ای موجی پیشرفته و حسن است و در منطقه‌ای دیگر نیز باعث ضعف و مطلوب نیست.

کمبود مؤسسات در حوزه تخصصی فعالیت قرآنی

وی با تأکید بر اینکه در بحث‌های آموزشی حدود 90 درصد مؤسسات موفق عمل کرده‌اند، تصریح کرد: اما در حوزه تخصصی فعالیت قرآنی کم در مؤسسات است و از سوی دیگر نیز فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی از سوی دستگاه‌های مربوطه نیز باید در هر حوزه و موضوعات قرآنی به مؤسساتی که در آن حوزه تخصص و تبحر دارند، واگذار شود.

روهروشرع در بخش دیگر از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد فعلی مؤسسات قرآنی پاسخگوی نیازهای مردمی است؟ گفت: اگر در مردم احساس نیاز زنده شود، این تعداد مؤسسات پاسخگوی آنها است اما مهم این است که در مردم این احساس نیاز زنده نشده است و توجه خوب به این حوزه داده نشده است. هنگامی که شما پس از مراجعه فردی او را راهنمایی می‌کنید که از کجا باید شروع کند و به کجا باید برود و آن فرد دیگر شما را رها نمی‌کند به این معناست که اگر به خوبی اطلاع‌رسانی می‌شد شاید زودتر از این فرد به فعالیت‌های قرآنی می‌پرداخت. متأسفانه این حس نیاز قرآنی به خوبی راهنمایی نشده است نه در خانواده، نه در مدارس، دانشگاه‌ها و ....

وی با تأکید بر اینکه مثلاً برخی از بچه‌های خردسال بیان می‌کنند که چه لزومی دارد که قرآن بخوانیم، اضافه کرد: این بخاطر این است که به درستی به این به این نیازها پاسخ داده نشده است اما هنگامی که طرف آن را ندادند و احساس نیاز در آن زنده نشده باشد، در آن هنگام به سراغ مؤسسات قرآنی نمی‌آید و به همین دلیل تعدادی از مؤسسات فعالیتشان کم و بعضا نیز به جمع‌آوری مؤسسه اقدام کرده‌اند.

مؤسسه قرآنی فرهنگی سدرةالمنتهی در خیابان ابوذر، خیابان سجاد شمالی، خیابان ولی عابدی، کوچه شهید صمدی، پلاک 6، دارالقرآن ولایت قرار دارد.

captcha