حلقه‌ای برای وصل فعالیت‌های قرآنی تشکل‌های مردمی وجود ندارد
کد خبر: 3630780
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵
مؤسسات قرآنی آنچه هستند و آنچه باید باشند(2)/ عابدی:

حلقه‌ای برای وصل فعالیت‌های قرآنی تشکل‌های مردمی وجود ندارد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر بیت‌القرآن تهران با اشاره به اینکه انسجامی در فعالیت‌های قرآنی در کشور نداریم، گفت: هر مجموعه فعالیت قرآنی خودش را درست می‌داند و حال آنکه جای حلقه وصلی برای این فعالیت‌های قرآنی کاملاً ملموس بوده است.


محمدرضا عابدی، مدیر بیت‌القرآن تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص دلایل گسترش مؤسسات پس از  پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی براساس آرمان‌ها و شعائر اسلامی بوده است، قطعاً این انتظار می‌رفت که اهمیت ویژه‌ای پس از انقلاب به قرآن داده شود. اما آیا آنچه که پس از گذشتن 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه قرآن اتفاق افتاده، کافی بوده است، جای سؤال است؟ اینکه واقعاً جامعه‌ای که به عنوان ام‌القرای مسلمانان مطرح است و جهان اسلام از آن الگو می‌گیرند آیا فعالیتش در حوزه قرآن کافی بوده است، یا خیر؟
پراکندگی در حوزه آموزش قرآن
وی ادامه داد: من معتقدم خیر کافی نبوده است. به جهت اینکه انسجامی در فعالیت‌های قرآنی در کشور نداریم و هر مجموعه فعالیت قرآنی خودش را درست می‌داند و حال آنکه جای حلقه وصلی برای این فعالیت‌های قرآنی کاملاً ملموس بوده است نهادی، دستگاهی و یا مجموعه‌ای که به عنوان حلقه وصل بگوید همه بیایند از این تجربه استفاده کنند و از این الگوی واحد همه استفاده کنند.
قرآن واقعاً مهجور است
عابدی با تأکید بر اینکه در بحث آموزش قرآن دچار پراکندگی عجیبی هستیم، بیان کرد: متأسفانه کارها ابتر و نصف و نیمه در وادی قرآن انجام شده و یا رها شده است و همه داعی این را داریم که ولایتی هستیم اما تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود توجه به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه قرآن است.
وی با اشاره به اینکه به واقع قرآن مهجور است، تأکید کرد: همه دنبال این هستند که باعث و علت مهجوریت آن را پیدا کنند و حال آنکه همه ما به نوعی در این مهجوریت سهیم هستیم.
استفاده بهینه از فضای مسجد نمی‌شود
مدیر بیت‌القرآن تهران در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از فضای مساجد برای مؤسسات قرآنی استفاده شود؟ عنوان کرد: چرا نمی‌شود کار خدا را در خانه خدا انجام داد و در مساجد کلاس‌های قرآن را برگزار کرد. چرا متولیان مساجد تعامل مناسب با جامعه قرآنی ندارند یعنی باید در دل مساجد این کلاس‌های مؤسسات برپا شود. حمایت و بودجه‌ای به این موضوع اختصاص پیدا کند. آیا رسالت مسجد این است که هزینه میلیاردی برای ساختش استفاده شود و سپس 50 نفر نمازگزار در آنجا هم نماز نخوانند! چرا استفاده بهینه از مساجد نمی‌شود؟
فقدان دستگاه و نهادی تا به جلسات خانگی سر و شکل دهد
وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه دستگاه و نهادی نیست تا به جلسات قرآن خانگی سر و شکل دهد، بیان کرد: حال آنکه از متولیان تقاضا می‌رود که ماهی یکبار دو هفته‌ای یکبار مسئول کانون‌های قرآن و مدیران این تشکل‌های قرآنی را در مساجد به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم و همچنین بهره‌برداری از تجربیات دیگران کنار یکدیگر جمع کنند.
عابدی در پاسخ به این سؤال که تعامل مؤسسات با یکدیگر چگونه است، عنوان کرد: متأسفانه این تعامل در میان تشکل‌های مردمی ـ قرآنی سراسر کشور کم است و باید مجموعه‌ای به عنوان حلقه وصل بیاید و بهترین مکانی هم که می‌توانند اینها را دور هم جمع کرد در خانه خدا و مسجد است و اینگونه می‌توان از ظرفیت مسجد استفاده کرد.
موسسات باید به خودکفایی برسند و به صورت خودگردان خود را اداره کنند
وی در خصوص میزان اتکای مؤسسات به کمک‌های مردمی و یا بودجه دولتی بیان کرد: تشکل‌های قرآنی باید به خودکفایی برسند به گونه‌ای که به صورت خودگردان خود را اداره کنند البته در ابتدا باید حمایت‌های دولتی از این تشکل‌های مردمی شکل گیرد اما پس از مدتی مجموعه‌ها خود به خودکفایی برسند.
مدیر بیت‌القرآن تهران به سایر مدیران مؤسسات و تشکل‌های قرآنی توصیه کرد: مدیران مؤسسات باید هدف از راه‌اندازی مؤسسات را همیشه مد نظر داشته باشند تا بدانند که چند درصد در این زمینه جلو رفته‌اند. از دیگر سو عدم حمایت از مؤسسات قرآنی و سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها مقابل فعالیت مؤسسات چیزی جز یأس و بی‌فروغ شدن فعالیت‌های قرآنی را به وجود نمی‌آورد.  
مسئولان و دست‌اندرکاران تنها به دادن شعار قرآن اکتفا نکنند
عابدی ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که مسئولان و دولتمردان و دست‌اندرکاران شعار قرآن ندهند و تنها حرف از قرآن نزنند بلکه به آیات قرآنی عمل کنند و بازوی مجموعه‌های قرآنی را بگیرند و از آنها حمایت کنند تا شاهد ارتقای فعالیت های قرآنی در سراسر کشور باشیم.
گفتنی است؛ مؤسسه بیت‌القرآن در خیابان حضرت ولی‌عصر(عج)، بالاتر از مجتمع مهدیه، خیابان مدرس، بن‌بست مازندرانی قرار دارد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۱:۲۲
0
0
اتحادیه حلقه وصل فعالیت های مردمی است و جلسات قرآنی خانگی و خانه های قرآن و کانون ها قرآنی می بایست تحت نظارت موسسات مردمی فعالیت کنند تا از حیث نرم افزار پشتیبانی شوند
captcha