روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات + عکس
کد خبر: 3624144
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات + عکس

گروه جلسات و محافل: مسجدالرضا(ع) که سال‌ها جلسه قرآن آن توسط مرحوم استاد مولایی اداره می‌شد، همچنان صبح‌های جمعه میزبان شاگردان این استاد فقید است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن مسجدالرضا(ع) که سال‌ها توسط مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) اداره می‌شد جمعه، 6 مردادماه به همت مجمع قاریان هیئت سنگلج از ساعت ۸ تا 11 به نشانی تهران، انتهای خیابان بهار، کوچه منبع آب، مسجد الرضا(ع) توسط محمد بنیادی و امیرمحمد زاهدی، پیشکسوتان قرآنی کشورمان برپا شد.

نشود//روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات+عکس

در این جلسه هفتگی با حضور محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی و اساتید پیشکسوت و یاران و همراهان و شاگردان استاد مولایی حضور داشتند. نکته قابل توجه، هنگام ورود به این جلسه صمیمی، اطعام میهمانان حاضر به سبک قدیمی و در حیاط مسجد بود. میهمانان، اول پذیرایی می‌شدند و سپس در جلسه قرآن شرکت می‌کردند.

در ابتدای این جلسه از ساعت 8 الی 9 محمد بنیادی اداره جلسه را برعهده داشت و اعضای جلسه به ارائه تلاوت‌های خود به شیوه قرائت ترتیل و تحقیق قرآن پرداختند و بنیادی، نکاتی را متناسب با سطح تلاوت هر شخص متذکر شد.

نشود//روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات+عکس

بنیادی با رسیدن به آیه «لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» دقایقی به نکات تفسیری این آیه اشاره کرد و گفت: در تاریخ صدر اسلام که همه درس و عبرت برای ماست. وقتی اسلام عرضه شد، ادیان قدرتمندی مثل مسیحی‌ها و یهودی‌ها و ستاره‌پرست‌ها و ... بودند، اما اسلام، بدون عِدّه و عُدّه و هیچ ابزاری به میدان آمد. پیامبر(ص) آمد و در برابر این همه تفکر، تفکر جدیدی را ارائه کرد. پیامبر(ص) نمی‌دانست به کدام سمت نماز بخواند. به طرف بیت‌المقدس می‌خواست بخواند، یهودی‌ها می‌گفتند قبله ماست، به طرف کعبه می‌خواست بخواند که پر از بت بود. به طرف شرق می‌خواست بخواند که مسیحی‌ها به سمت شرق می‌خواندند. خداوند متعال در این زمان، این آیه را نازل کرد که نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ این آیه، امتحانی بود برای مسلمانان، خیلی از مسلمانان، وقتی خانه کعبه قبله شد، مرتد شدند و خیلی از مسیحی‌ها و یهودی‌ها مسلمان شدند؛ چرا که می‌دانستند که یک پیامبری می‌آید که ذوقبلتین است.

نشود//روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات+عکس

در بخش دوم این جلسه قرآن، امیرمحمد زاهدی به ادامه اداره جلسه پرداخت و درس هفتگی جلسه را بیان کرد. این مدرس قرآن کریم با بیان معنای اقراء گفت: اقراء، یعنی به خوانش درآوردن، برای اینکه قاری بتواند خوانش و قرائت صحیحی داشته باشد، باید اطلاعاتی در بخش‌های وابسته به دانش قرائت کسب کند. دانش‌هایی که می‌تواند قرائت قاری را به کمال برساند و آن را در ادای صحیح آیات و انتقال معنی به مخاطب، یاری رساند.

این قاری قرآن ادامه داد: اصل اقراء بر مشافهه هست. یعنی انتقال شفاهی توانایی قرائت از مقرئ به قارئ. در این مسیر، آنچه اهمیت وافری دارد، روش ادای حروف و ظاهر آیات است که با شناخت نحوه تلفظ حروف شروع می‌شود و بعد مراتب فصاحت بیان و اتقان بیان توسط مقرئ به کمال می‌رسد و قاری می‌تواند آیات را به صورت فصیح بیان کند.

نشود//روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات+عکس

زاهدی با اشاره به اینکه ما در کنار اقراء به واژگان قرآن، صرف و نحو، ترجمه، تفسیر، قرائات مختلف، حجت قرائات و شأن نزول را نیز بیان می‌کنیم، تصریح کرد: دانستن این دانش‌ها برای رسیدن به کمال قرائت، لازم است.

امیرمحمد زاهدی در ادامه به بیان معنای ترجمه پرداخت و گفت: ترجمه، روح قرآن است. اگر قاری ترجمه را نداند، اصلا به هدف قرائت نرسیده. هدف قرائت این بوده که پروردگار متعال در خلال آیات مفاهیمی را می‌خواست به ما انتقال دهد. اگر صرف لفظ بخواهد بیان شود، آن هدف محقق نشده است. قرآنی که روحش، روح تدبر و تفکر است. حتما هدفش ادای صرف کلمات نیست. هدف نهایی این است که قاری، معنا را متوجه شود و روح معنا را به مخاطب منتقل کند.

نشود//روح قرآن، تدبر و تفکر است؛ نه ادای صرف کلمات+عکس

در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن مسجدالرضا(ع)، جمعه‌ها صبح از ساعت ۸ تا 11 به نشانی تهران، انتهای خیابان بهار، کوچه منبع آب، مسجد الرضا(ع) توسط محمد بنیادی و امیرمحمد زاهدی، پیشکسوتان قرآنی کشورمان برپا می‌شود.


captcha