توصیه مهم متولی عبدالعال درباره دستمزد تلاوت
کد خبر: 3640169
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
فرزند قاری سرشناس مصری مطرح کرد:

توصیه مهم متولی عبدالعال درباره دستمزد تلاوت

گروه بین‌الملل: «صلاح سید متولی عبدالعال»، فرزند مرحوم سید متولی عبدالعال، قاری سرشناس مصری تصریح کرد: مرحوم پدرم با وجود اینکه شهرت جهانی داشت اما هرگز تکبر نمی‌ورزید و پیوسته به ما توصیه می‌کرد که در دریافت دستمزد تلاوت قرآن مبالغه و زیاده‌روی نکنیم.

سه‌شنبه صبح - ادیت شده** فرزند متولی عبدالعال از توصیه پدر درباره دستمزد تلاوت می‌گوید / آرزوی ضبط ترتیل کامل قرآنبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، معروف است که فن مقامات یکی از مهم‌ترین ابزارهای قرائت قرآن کریم به شمار می‌رود که به قاری کمک می‌کند تا صوت او بر دل شنوندگانش بنشیند. .. اما ما قاری را سراغ داریم که با ابداع در تلاوت قرآن کریم، سبکی جدید در تلاوت قرآن به دور از فن مقامات ایجاد کرده است. 

این قاری معروف و سرشناس مصری کسی جز مرحوم، «شیخ سید متولی عبدالعال» نیست، این در حالی است که وی بر این باور بود که برخی مقامات قرآنی شایسته قرائت نیست و باید در خود تلاوت قرآن ابداع صورت گیرد.

مرحوم متولی عبدالعال می‌گفت که او فقط مقامات در خور تلاوت قرآن را فرا گرفته است، زیرا مقاماتی وجود دارد که شایسته شأن و منزلت قرآن نیست و این کتاب الهی را از فاخربودن و وقار و عظمت خود خارج می‌کند.
 
شیخ متولی عبدالعال دو سال پیش دعوت حق را لبیک گفت، اما آثار سبک و مکتب او در تلاوت قرآن کریم همچنان در صوت مریدان و شاگردانش وجود دارد و شاید یکی از بارزترین آن‌ها و نزدیک‌ترین آن‌ها به این سبک به حکم وراثت، فرزندش «صلاح السید متولی عبدالعال»، پزشک اطفال باشد که ترجیح داد علاوه بر طبابت جایگاهی در تلاوت معاصر داشته باشد. 
فرزند متولی عبدالعال: مرحوم  پدرم بر عدم زیاده‌روی در دستمزد تلاوت تأکید داشت
مرحوم سید متولی عبدالعال
پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر در ادامه سلسله دیدارها و گفت‌وگوهای خود با قاریان نوظهور مصری، گفت‌وگویی با «صلاح السید متولی عبدالعال»، فرزند مرحوم سید متولی عبدالعال، قاری سرشناس مصری انجام داده که شرح این گفت‌و‌گو از نظرتان می‌گذرد:

آغاز ارتباط شما با قرآن کریم چگونه بود؟ 

من از کودکی با شنیدم قرآن کریم بزرگ شدم. پدرم مرا زمانی که هشت ساله بودم به مکتب‌خانه روستا فرستاد تا قرآن حفظ کنم تا این که سرانجام در سن 12 سالگی توانستم زیر نظر استاد «مریم رزیق» که مدیریت مکتب‌خانه را برعهده داشت، حفظ قرآن را به پایان ببرم و این خانم همان کسی است که مرحوم پدرم نیز حفظ قرآن را نزد او آموخته بود، پس از آن وارد الازهر شدم و در سال 2010 میلادی از دانشکده پزشکی دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل شدم. 

چه زمانی استعداد شما در تلاوت قرآن شکوفا شد؟ 

در سن 17 سالگی بود که استعداد واقعی من در تلاوت شکوفا شد، اما من از کودکی قرآن کریم را به ترتیل می‌خواندم و قرآن را در رادیو دانش‌آموزی در دوره ابتدایی تلاوت می‌کردم. 
 
نخستین باری که مرحوم پدرتان تلاوت شما را شنیدند، چه زمانی بود؟ 

من همیشه در منزل تلاوت می‌کردم. یک بار در سن 22 سالگی از پدرم خواستم صوت مرا بشنود، او پس از شنیدن تلاوت من گفت صدای تو خوب است اما لازم است بیشتر تمرین کنی. از آن زمان نزد او تمرین کرده و با او به مراسم‌ها می‌رفتم. 
 
عکس‌العمل مرحوم پدرتان ازشنیدن صوت شما چه بود؟ 
فرزند متولی عبدالعال: مرحوم  پدرم بر عدم زیاده‌روی در دستمزد تلاوت تأکید داشت
تلاوت صلاح سید متولی عبدالعال در محضر پدر
احساس کرد من صدای او را به ارث برده‌ام با وجود این که من فرزند آخر خانواده بودم. او بسیار خوشحال شد از این که یکی از فرزندانش شیرینی و دلنشینی صدای او را به ارث برده است. من یک برادر و 6 خواهر بزرگتر از خودم دارم که همه آنها حافظ قرآن هستند، اما به الازهر ملحق نشدند و تنها من صدای پدر را به ارث برده‌ام. 

نخستین باری که رسما از شما برای تلاوت دعوت به عمل آمد چه زمانی بود؟ 

نخستین باری که من در زمان حیات پدرم برای تلاوت دعوت شدم در سال 2009 میلادی برای احیای شب‌های قرآنی در آفریقای جنوبی بود و نخستین دعوت رسمی از من بعد از وفات پدرم در سال 2015 در یک مراسم سوگواری داخل روستای ما بود که من در حقیقت مزدی برای تلاوت دریافت نکردم، زیرا آنها اهل محل زندگی ما بودند. پدرم نیز همیشه اجرت کمی از اهالی روستایمان می‌گرفت. 

آیا باز هم برای تلاوت به خارج از مصر دعوت شدید؟ 

نه دیگر سفری به خارج از کشور برای تلاوت نداشتم، اما به بیشتر استان‌های مصر رفته‌ام. 

چه خاطره ای از حضور با پدرتان در میان جمع دارید؟ 

من در یکی از مراسم‌های جشن در استان «المنیا» تلاوت می‌کردم. زمانی که جمعیت صدای مرا شنیدند مرا تشوق کردند و پدرم بسیار از دیدن این صحنه شگفت زده شد. 

از شیخ متولی عبدالعال چه آموختید؟


من از پدرم تواضع را آموختم، چرا که وی با این که دارای شهرتی جهانی بود در برابر هیچ کس تکبر نمی‌ورزید و در زمینه قرآن کریم نیز من در احکام تجوید و تلاوت از سبک او تبعیت می‌کنم. 

پدرتان پیش از وفات په وصیتی کرد؟ 

پدرم به من وصیت کرد در گرفتن اجرت برای تلاوت قرآن کریم مبالغه و زیاده‌روی نکنم، زیرا ثواب قرائت قرآن بیش از مبالغ مادی و یا هرچیز مادی است.
  فرزند متولی عبدالعال: مرحوم  پدرم بر عدم زیاده‌روی در دستمزد تلاوت تأکید داشت
صلاح سید متولی عبدالعال؛ قاری و پزشک مصری
چرا مانند پدرتان وارد رادیو قرآن نشدید؟ 

تصمیم دارم بعد از تمرینات و کارکردن بیشتر روی صدایم وارد رادیو قرآن مصر شوم. 
 
آیا کار کردن به عنوان یک پزشک در بیمارستان «فاقوس» و قرائت قرآن سخت نیست؟ 

گاهی اوقات سخت است، به ویژه این که من یک مطب خصوصی هم دارم، اما تلاش می‌کنم هر دو حرفه را به خوبی انجام دهم. 

دکتر و قاری سید صلاح متولی عبدالعال چه آرزویی برای آینده خود دارد؟ 

من آرزو می‌کنم به عنوان یک پزشک در خدمت مردم باشم و آرزو دارم مانند پدرم یک دوره ترتیل  قرآن ر ا ضبط و منتشر کنم تا صدقه جاریه‌ای برای من بعد از فوتم باشد/.

captcha