من و آتقی و مشق عشق + عکس و صوت
کد خبر: 3644280
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
هادی فروزان از دوران جوانی می‌گوید:

من و آتقی و مشق عشق + عکس و صوت

گروه جلسات و محافل: هادی فروزان از پیشکسوتان قرآنی است که سال‌ها شاگردی و دوستی زنده‌یاد محمدتقی مروت را در کارنامه داشته و اکنون جلسات قرآنش در شهر کرج برپا می‌شود و این جلسه، بهانه‌ای شد برای مرور خاطرات گذشته.

«مشق عشق» در خط ‌آهن تهران-تبریز/ «آتقی» عاشق قرآن بود +صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با وجود اینکه چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و شاهد روی کار آمدن نسل‌های جدید هستیم، اما هنوز هم در گوشه و کنار شهر اساتید پیشکسوتی هستند که آغاز فعالیت آنها در زمینه قرآن به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد و حالا نسل چهارمی‌‌های این انقلاب پای کرسی تدریس آنان می‌نشینند.
وقتی از قبل از انقلاب و قاری آن روزها صحبت به میان می‌آید یعنی با کسی سر و کار داریم که کوله باری از تجربه و خاطرات شیرین گذشته را با خود دارد، هادی فروزان یا بهتر بگوییم هادی محمدی فروزان از جمله همین اساتید است که امروز باید با عنوان پیشکسوت از او یاد کنیم.
این استاد پیشکسوت، کسی است که از سال‌ها قبل وارد عرصه قرآنی شد، آن هم به واسطه دوستی با فردی که تلاوت قرآن بدین صورت در کشور ما مرهون زحمات اوست و او کسی نیست جز محمدتقی مروت، به همین دلیل بی مناسبت نبود تا از جلسه قرآن هادی فروزان که این روزها، چند سالی است در کرج برپا می‌شود گزارشی تهیه کنیم.
کرج، چهارراه مصباح، خیابان کرمانی‌نیا، پلاک 12، این نشانی بود که ما را به جلسه استاد هادی فروزان رساند، جلسه‌ای که شور و شوق و اشتیاق قرآن‌آموزان در آن موج می‌زد، به ویژه نوجوانانی که تلاوت‌هایشان آینده‌ای درخشان را برای جامعه قرآنی کشورمان نوید می‌‌داد.
جلسه از ساعت 19 آغاز به کار کرد و هر چقدر جلوتر می‌رفتیم بر حرارت آن افزوده می‌شد، قاریان نوجوان و جوان تک تک و به نوبت در محضر استاد حاضر می‌شدند و به تلاوت می‌پرداختند، استاد نیز نکات لازم در زمینه‌های صوت، لحن و تجوید را گوش‌زد می‌کرد و البته گاهی هم گریزهای نسبتا طولانی به مفاهیم آیات می‌زد و نکته جالب‌توجه اینکه نکاتی را هم برای آنها روی کاغذ به نگارش درمی‌آورد.
بخش اول این جلسه قرآن تا اذان مغرب ادامه یافت و پس از آنکه نماز برپا شد، مجددا جلسه ادامه یافت، حضور پیشکسوتان نیز به این جلسه رونق خاصی بخشیده بود، محمود غفاری یکی از اساتید پیشکسوت کرج بود که به این جلسه اضافه شد، این استاد پیشکسوت که در محضر اساتیدی چون حاج محمد غفاری، ابراهیم مولایی، علی اربابی و سیدمحسن خدام‌حسینی بوده است، پشت تریبون حاضر شد.
چون حضور نوجوانان در این جلسه مشهود بود غفاری به ارائه نکاتی پیرامون اهمیت احترام به والدین پرداخت و آیات مرتبط به آن را تلاوت کرد تا نقش معلمی خود را اینجا هم به خوبی ایفا کرده باشد، همچنین چون در آستانه ماه محرم قرار داریم، دلیلی بود تا از او بخواهند که قطعه معروف ابتهال «حب الحسین» را اجرا کند که این قاری پیشکسوت نیز چنین کرد و موجب تشویق حاضران شد.
جلسه ادامه یافت، اما مگر می‌‌شود از 16 سالگی با محمدتقی مروت آشنا شده باشی، اما از او سخن به میان نیاوری، هادی فروزان که از شکوه جلسه به وجد آمده بود تصمیم گرفت به آن روزهای پرخاطره اشاره‌ای هرچند کوتاه داشته باشد و «تا كوچه باغ خاطره‌هاي گريز پا» سری بزند.
فروزان در ابتدا گفت: استاد و دوستی داشتم به نام آقای محمدتقی مروت، البته اسم اصلی ایشان مروتی بود اما خب به مروت معروف شده بود، مثل من که محمدی فروزان هستم اما کسی این محمدی را نمی‌گوید. آقای مروت یکی از چهره‌های بسیار بسیار شاخص و نادر بود.
وی بیان کرد: از این جهت استاد مروت نادر بود که از نظر تأثیرگذاری در تلاوت قرآن کم نظیر بود و اگر بخواهیم نمره بدهیم و بگوییم چه کسی سهم بیشتر را داشته باید از آقای مروت یاد کنیم.
فروزان گفت: البته استاد مولایی هم بسیار موثر بودند و شکی در این نیست، اما ایشان بیشتر در زمینه تجوید و اختلاف قرائات تاثیرگذار بودند و به لحاظ شخصیتی و اخلاقی انسان بسیار بزرگی بودند اما از نظر تأثیرگذاری در تلاوت سهم استاد مروت از همه بالاتر است و علتش هم عشق وافری است که ایشان به قرآن داشتند.
این استاد پیشکسوت بیان کرد: توسط استادی به نام امیر افشار و در سن 16 سالگی با آقای مروت آشنا شدم و رفاقت ما تا زمانی که ایشان از دنیا رفتند، ادامه پیدا کرد. آقای مروت عاشق قرآن بود، گاهی اوقات ساعت 12 شب درب منزل ما حاضر می‌شد و مادرم که با حالت زنگ زدن خاص ایشان آشنا بود همین که زنگ به صدا درمی‌آمد می‌گفت «آتقی است».
وی تصریح کرد: درب را که باز می‌کردم می‌دیدم، بله «آتقی است»، همان ساعت 12 شب از من می‌خواست تا برویم قرآن بخوانیم، در محل سابق ما یعنی امامزاده حسن(ع) خط آهن تهران – تبریز بود و آن موقع که ساخت و ساز هم نبود بالای این خط راه‌آهن می‌نشستیم و قرآن می‌خواندیم.
فروزان بیان کرد: نور کافی وجود نداشت و استاد مروت هم به قدری اشتیاق به تلاوت قرآن داشت که گاهی اوقات تا اذان صبح در آنجا قرآن می‌خواندیم، زمستان‌ها هوای سرد آن ساعات را تجربه می‌کردیم ولی در تابستان هوا در آن موقع خنک می‌شد.
این استاد پیشکسوت گفت: عشق به تدریس هم در استاد مروت موج می‌زد به گونه‌ای که در حال حاضر تمامی قاریان کشور ما با واسطه یا بی واسطه شاگرد ایشان هستند، اما متأسفانه اتفاقاتی افتاد که ایشان بار سفر بستند و در تماس‌هایی که با من داشتند می‌گفتند که قصد اقامت در ایران را دارند اما قسمت نشد که مجدد در ایران مقیم شوند که البته همان بهتر که این اتفاق نیفتاد وگرنه شاهد بی‌مهری‌های بیشتر نسبت به ایشان بودیم.
پس از این خاطره‌گویی استاد فروزان، مجدد جلسه روال عادی خود را طی کرد و قاریان به نوبت به تلاوت می‌پرداختند، مهدی ناصری قاری ممتاز و خوش‌خوان البرزی دیگر قاری بود که به تلاوت آیاتی از سوره ابراهیم(ع) پرداخت.
حوالی ساعت 22 این بخش از جلسه نیز به اتمام رسید و میهمانان جلسه میهمان سفره اطعام قرآن شدند، البته بعد از شام نیز این جلسه پرشور تا نیمه شب ادامه یافت تا عشق به قرآن بیش از پیش خودنمایی کند.
در پایان، تلاوت مهدی ناصری و ابتهال محمود غفاری و تصاویر این جلسه ارائه می‌شود.
تلاوت مهدی ناصری
کد
دریافت
محمود غفاری
کد
دریافت


مرتضی اوحدی

captcha