تقویت کرسی‌های تلاوت به جای بزرگنمایی مسابقات + صوت و عکس
کد خبر: 3645298
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای بیان کرد:

تقویت کرسی‌های تلاوت به جای بزرگنمایی مسابقات + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای که به تازگی از سفر حج تمتع بازگشته است، روز گذشته در مسجد جامع المهدی(عج) شهر ری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، روز گذشته، جمعه 31 شهریورماه از ساعت 8 الی 13 در مسجد جامع المهدی(عج) واقع در شهرری، فلکه اول دولت‌آباد، کوچه مسجد برگزار شد.

موسوی‌درچه‌ای که پس از 40 روز سفر حج تمتع در جلسه حاضر می‌شد، در ابتدای حضور خود با استقبال قرآن‌آموزان و قاریان شهر ری مواجه شد. پس از صرف صبحانه و مصافحه‌های متداول به ویژه با حاجی تازه از سفر برگشته، جلسه رسمیت پیدا کرد و اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند. همچنین در خلال جلسه نیز، ارتباطی تصویری با مجتبی محمدبیگی صورت گرفت و مجتبی به صورت زنده آیاتی از کلام الله مجید را در فرودگاه مدینه برای اعضای جلسه تلاوت کرد.

در اواسط جلسه موسوی‌درچه‌ای یادی از سفر معنوی حج کرد و گفت: انسان وقتی به این سفر معنوی می‌رود، بصیرتش بیشتر می‌شود. صحنه اعمال حج، جلوه‌ای از صحنه قیامت و صحرای محشر و حساب و کتاب است. واقعا هیچکس به هیچکس کاری نداشت و آیات قیامت برای ما تداعی می‌شد به عنوان مثال در مشعرالحرام جایی برای خوابیدن نیست از رئیس و وزیر تا کارگر، همه یکدست و احرام‌پوش، باید در بیابان بخوابند. ما در مشعرالحرام، همراه با گروه قرآنی اعزامی در یک کانال کنار جاده خوابیدیم. در همان کانال همخوانی قرآن کریم هم کردیم.

القرآن معنی و لیس مغنی+صوت و عکس

در ادامه، درچه‌ای در تحلیل تلاوت یکی از قاریان ممتاز شهرری گفت: خیلی‌ها هستند که مکرر سوال می‌کنند و می‌‌پرسند نفسم را چطور بیشتر کنم؟ چکار کنم صدایم باز شود؟ چکار کنم تحریرهایم بهتر شود؟ بنده در جواب به آنها می‌گویم زیاد بخوانید و با احساس بخوانید همه چیز درست می‌شود، احساس در تلاوت همه چیز را اصلاح می‌کند. اینکه بعضی می‌گویند شش ماه بیایید کلاس صداسازی تا فضای صدایت فلان شود و ... اما به نظر من در تمام این بحث‌ها اگر خواندن‌های زیاد و مجلسی و تلاوت‌های بااحساس نباشد، هرگز چیزی اصلاح نمی‌شود. تلاوت قرآن گرچه هنر است اما نباید آن را در فضای تئوری و پای تخته یاد گرفت. کدام یک از مداح‌های برجسته ما کلاس صداسازی رفتند و کدامیک از قاریان مصری این کار را کردند؟ همه آنها در مجلس و پای منبر خواندن، پرورش یافته‌اند ما بیش از حد داریم حول مسائل نظری و فکری می‌گردیم و برای این مسائل، مسابقه می‌گذاریم و متاسفانه آیین‌نامه مسابقات ما هم حول محور علوم فکری است و نهایتا سالی یک یا دو نفر را که متبحر در تلاوت آیین‌نامه‌ای و فکری است به عنوان نفر برتر انتخاب می‌کنیم و بعدا به او می‌گوییم حالا بیا و مجلسی بخوان حالا بیا و با احساس بخوان.

موسوی‌درچه‌ای در خصوص رسیدن به احساس در تلاوت گفت: احساس در تلاوت از یک طرف نشأت گرفته از درونیات فرد است و شخصی است و از طرف دیگر منبعث و متأثر از احساس مخاطب و مستمعین است.

القرآن معنی و لیس مغنی+صوت و عکس

موسوی‌درچه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه به اندازه قاریانی که تربیت شدند، مستمع حرفه‌ای نداریم، تصریح کرد: متاسفانه بستر تلاوت زنده و مستقیم و رو در روی مخاطب در کشور ما با توجه به خیل عظیم قاریانی که داریم، بسیار کم است ما باید مردممان را به شنیدن تلاوت زنده قرآن عادت دهیم ما خودمان باید مستمعین‌مان را پرورش دهیم. علاقه‌مند به قرآن زیاد داریم، اما مستمع حرفه‌ای کم داریم. یکی از بسترهای مناسب تلاوت همین تلاوته‌ای اذانگاهی است. چرا باید در مساجد ما، اذان و تلاوت حتما از رادیو پخش شود؟ چرا به صورت زنده توسط یک قاری انجام تلاوت نمی‌شود؟ مگر قاری خوشخوان کم داریم؟

با توجه به روایت «انما نصبت المساجد للقرآن»، باید محوریت و بنای تمام فعالیت‌های مساجد، با قرآن باشد. در حال حاضر چه بسا برنامه‌های دیگری از جمله کلاس‌های هنری و ورزشی و ... در مسجد صورت می‌گیرد، ولی متاسفانه تلاوت قرآن و کار قرآنی کمرنگ است و دیده شده که همین مساجد، هنگام ارائه گزارش کارشان، طوری کلمه قرآن در بالای گزارش‌شان می‌نویسند که انگار بیشترین عملکردشان قرآنی بوده است. 

القرآن معنی و لیس مغنی+صوت و عکس

سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای با توجه به مسائل پیش آمده در مسابقات قرآن ارومیه ادامه داد: متاسفانه تلاوت بااحساس و تاثیرگذار امتیاز در خور شأنی در مسابقات ما ندارد و داوران ما اگر هم امتیازی در این مورد بدهند در حدی نیست که جبران اشکالات ریز تجویدی یا صوتی را بکند و متاسفانه قاریان بااحساس مجبورند بجای داشتن حس در تلاوت، تمام حواسشان به آیین‌نامه و چه بسا به سلایق مختلف هیئت محترم داوران باشد.

همین اشکالات آیین‌نامه‌ای که گاهی در مسابقات از قراء ممتاز ما می‎گیرند، چندین برابرش را از بهترین قراء مصری می‌توان گرفت. الان مداحان ما با هر صدایی دارند می‌خوانند. اما بااحساس می‌خوانند و تأثیر می‌گذارند و به میزان داشتن احساس در خواندن سنجیده و مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند. تلاوت قرآن، آوازه‌خوانی نیست. القرآن معنی و لیس مغنی! شعارش را خیلی‌ها می‌دهند، اما عملا می‌بینیم که در مسابقات حقش را ادا نمی‌کنند.

احساس اساسا به معنای واقعی‌ قابل سنجش و امتیازدهی دقیق نیست، لذا نباید طرق انتخاب قاری برتر منحصر و محدود به سنجش در مسابقات شود و احساس در خواندن، با تلاوت‌های زیاد و با گذر زمان به تدریج توسط مردم و مستمعین مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهد گرفت. کما اینکه مداحان برجسته ما هم هیچکدام مسابقه‌ای نداده‌اند و از طریق هیچ مسابقه‌ای حائز رتبه نشده‌‌اند همچنان که قاریان مصری هم پرورش‌یافته هیچ مسابقه‌ای نیستند و همه آنها در جلسات و محافل و پای منبر پرورش یافته‌اند و بس. 

القرآن معنی و لیس مغنی+صوت و عکس

وی افزود: تمام ارگان‌ها را در نظر بگیرید که مسابقات برگزار می‌کنند. چه بودجه هنگفتی هزینه برگزاری مسابقات می‌شود. جالب اینجاست که نفرات برتر مسابقاتشان کسانی هستند که پرورش یافته جلسات سنتی هستند. آیا بهتر نیست که تجدید نظری در خصوص تخصیص چنین بودجه‌هایی صورت گیرد و از بزرگنمایی کاذب مسابقات کاسته شود و جلسات و کرسی‌های تلاوت بیشتر تقویت شود؟

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای در پایان جلسه به اعضای جلسه یادآوری کرد تا در کرسی تلاوت شب عاشورا شرکت کنند. این کرسی هر ساله از ساعت 11 شب عاشورا الی اذان صبح با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی و قرآن‌دوستان در مسجد جامع المهدی(عج) برگزار می‌شود.

 در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

سعید عبدی

کد

دریافت

امیرحسین حیدری

کد

دریافت

captcha