جلسه قرآن 40 ساله «حجاریان» در نازی‌آباد+ صوت و عکس
کد خبر: 3659128
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

جلسه قرآن 40 ساله «حجاریان» در نازی‌آباد+ صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن ساعد حجاریان، قاری و مدرس قرآن کریم حدود 40 سالی هست که با حضور قرآنیان از هر قشری در محله نازی‌آباد برگزار می‌شود.

تلاوت قرآن، تجاری و اقتصادی شده است/ جلسه قرآن 40 ساله حجاریان در نازی‌آباد+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن ساعد حجاریان، قاری و مدرس قرآن کریم شب گذشته، نهم آبان‌ماه از ساعت 19 تا 21 در منزل پدری حجاریان واقع در نازی‌آباد، چهارراه دخانیات، خیابان شهید تولایی، کوچه به‌آفرین با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در این جلسه اعضا به تلاوت آیاتی از ادامه درس پرداختند و حجاریان، نکات صوتی، لحنی و تجویدی آنها را نفس به نفس متذکر شد. همچنین در خلال تلاوت‌ها، حجاریان به برخی نکات قرآنی اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم 114 «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» وجود دارد. سوره مبارکه توبه بسمله ندارد ولی در سوره نمل دو مرتبه بسمله آمده است. یکی در ابتدای سوره و یکی در آیه 30 سوره نمل «إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ».

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: اما در قرآن کریم، 115 بسم‌الله وجود دارد. چرا‌که به‌غیر از 114 بسم‌الله که در بالا ذکر شد، در آیه 41 سوره هود «وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا ۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ » کلمه بسم‌الله آمده است.

تلاوت قرآن، تجاری و اقتصادی شده است/ جلسه قرآن 40 ساله حجاریان در نازی‌آباد+صوت و عکس

حسن ختام این برنامه نیز، ساعد حجاریان، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

در پایان جلسه، دقایقی به گفت‌وگو با این مدرس قران کریم پرداختیم و از تاریخچه این جلسه و فعالیت قرآنی این قاری قرآن جویا شدیم.

حجاریان در ابتدا با بیان اینکه متولد 1345 در بازار اول نازی‌آباد است، گفت: 8 ساله بودم که مادرم خیلی علاقه داشت که یکی از فرزندانش قاری شود. ما 4 برادر با نام‌های سعد، ساعد، محمد و سعید هستیم که من و مرحوم سعد(مؤسس مدارس سلام) به فعالیت فرهنگی پرداختیم. در سن 8 سالگی، مادرم دست من را گرفت و به مسجد سیدالشهدا(ع) در خیابان شهید رجایی برد و یکی از افراد مسن مسجد، بنام حاج محمد، جزء 30 را به بنده خیلی اصولی و خوب یاد داد.

مدیر مدرسه «سلام» با اشاره به اینکه در خانواده ما کسی صدای خاصی برای تلاوت قرآن نداشت ولی با تشویق‌های مادر روز به روز پیشرفت کردیم، ادامه داد: قبل از انقلاب از 11 سالگی، در جلسات کانون توحید که حاج آقا راستگو در آن جا به تدریس بازی با کلمات می‌پرداختند، رفتم و از محضر این استاد بزرگ استفاده کردم. هر جلسه که آنجا می‌رفتم، مطالب استاد را به صورت کامل می‌نوشتم و حفظ می‌کردم و وقتی به محله‌مان بازمی‌گشتم، جمعی از بچه‌های محل را جمع می‌کردم و به آنها یاد می‌دادم.

تلاوت قرآن، تجاری و اقتصادی شده است/ جلسه قرآن 40 ساله حجاریان در نازی‌آباد+صوت و عکس

حجاریان در پاسخ به این سؤال که در ادامه قرآن‌آموزی، محضر چه اساتیدی تلمذ کردید، گفت: اوایل انقلاب در ماه‌های مبارک رمضان‌ با موتور و ماشین به 3 تا 4 جلسه می‌رفتم و از محضر اساتیدی همچون استاد مولایی که در بحث اختلاف قرائت هم عنایت ویژه‌ای به حقیر داشتند و همچنین در جلسات قدیم استاد سبزعلی در حسینیه قنات‌آباد قدیم، استاد خدام‌حسینی و استاد غفاری حضور می‌یافتم.

این قاری و مدرس قرآن کریم در پاسخ به اینکه آیا گله و انتقادی از مسئولان قرآنی و فضای قرآنی کشور دارید یا خیر گفت: فضای قرآن فضای گله‌گذاری نیست، ما به عنوان خادم قرآن یک چراغی را روشن نگه داشتیم تا علاقه‌مندانی که هستند بتوانند استفاده کنند. الحمدلله در طول این 40 سال قاریان خوبی در این جلسه تربیت شدند. گله کلی که از جامعه قرآنی هست، این افول سطح اقبال مردم است. بخشی از این افول به عملکرد خود ما قرآنی‌ها برمی‌گردد. به یاد دارم که سال‌های قبل در همین جنوب شهر، حدود 50 جلسه فعال و خوب بود که متأسفانه امروزه این جلسات پرشور بسیار کمرنگ شده است. البته بچه‌ها هم علایق دیگری پیدا کردند و کسی که صدا دارد، سراغ موسیقی و ... می‌رود. اما باید جلسات ما جذابیت داشته باشد و عموم مردم را به جلسه بکشاند.

تلاوت قرآن، تجاری و اقتصادی شده است/ جلسه قرآن 40 ساله حجاریان در نازی‌آباد+صوت و عکس

وی ادامه داد: در گذشته، اساتید قرآنی، نمونه‌های اخلاق هر محله بودند، اگر این کارکردشان از بین رفته باشد، جذابیتی ندارد. جاذبه اصلی در جلسات قدیم، آن روحی بود که در محافل قرآنی جاری بود. کسانی هم که در جلسات می‌آیند برای یادگیری تکنیک و شرکت در مسابقات در جلسات حضور دارند.

حجاریان در ادامه با انتقاد از رویکرد فعلی مسابقات، تصریح کرد: مسابقات با این شکلی که چندین سال است در حال برگزاری است که قاریان تکنیک‌های خاصی را یاد می‌گیرند تا در مسابقات نتیجه بگیرند، مهلک یادگیری تلاوت قرآن است. چگونه است که وقتی تلاوت‌های قدیمی اساتید مصری را هزاران بار گوش می‌کنیم، جدید است و روح دارد. اما قاریان جدید مصری و قاریان خودمان اینگونه نیستند. وقتی تلاوت‌ها را از اول تا آخر که گوش کنید، به‌گونه‌ای تنظیم کردند تا بتوانند در مسابقه نتیجه بگیرند.

قاری قرآن کشورمان با بیان اینکه این تلاوت‌ها عموم مردم را جذب نمی‌کند، افزود: می‌توان گفت تلاوت قرآن متأسفانه به سمت اقتصادی و تجاری کشیده شده است به این شکل که قاری قرآن یک کرسی تلاوتی برای خود راه می‌اندازد و چندین سفر خارجی می‌رود و در نهایت در اداره‌ای استخدام و درآمد کسب می‌کند.

حجاریان در پایان خاطرنشان کرد: این جلسه قرآن حدود 40 سال است که با وجود جابجایی‌هایی که داشته است، در حسینیه سجادیه ته خط و حسینیه حجت بازار دوم و هم اکنون در منزل پدری ما برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت‌های این جلسه و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

ساعد حجاریان

کد

دریافت

مجید ملک محمدی

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha