پاپ، «روهینگیا»، گفتن یا نگفتن
کد خبر: 3667305
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

پاپ، «روهینگیا»، گفتن یا نگفتن

گروه بین‌الملل: پاپ فرانسیس این هفته با سفر به میانمار با یکی از پیچیده‌ترین مسائل دیپلماتیک در دوره 4 ساله کاری خود روبه‌رو است؛ میانماری که از قرار دادن مسلمانان روهینگیا در فهرست 135 اقلیت‌ دینی این کشور امتناع می‌کند.

 مخمصه پاپ در میانمار: گفتن یا نگفتن «روهینگیا»به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز؛ در شهریور ماه امسال، در واکنش به اولین گزارش‌های منتشر شده از فرار مسلمانان روهینگیا در نتیجه سرکوب شدید نظامیان میانمار، پاپ فرانسیس از مردم خواست برای «برادران روهینگیا» دعا کنند.

پاپ فرانسیس در آن زمان در جمع حاضران در میدان «سن پیترز» واتیکان گفت: بیایید از خدا بخواهیم که آن‌ها را نجات دهند و مردان و زنان نیک‌سرشت را برای کمک به آن‌ها گسیل کند تا حقوق کامل آنان محقق شود.

پاپ فرانسیس فردا(ششم آذرماه) در حالی عازم یک سفر رسمی به میانمار می‌شود که بحران میانمار به یکی از عمیق‌ترین بحران‌های انسانی تبدیل شده است. بیش از 600 هزار مسلمان روهینگیا در نتیجه کمپین سیستماتیک کشتار، تجاوز و آتش‌زدن به بنگلادش فرار کرده‌اند؛ وضعیتی که مسئولان سازمان ملل و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری آن را پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا می‌خوانند.

فرانسیس که خود را به عنوان قهرمان ضعفا و گفت‌وگوی ادیان تصویر کرده، بارها نسبت به وضعیت مسلمانان روهینگیا ابراز نگرانی کرده است. وی این هفته با سفر به میانمار با یکی از پیچیده‌ترین مسائل دیپلماتیک در دوره 4 ساله کاری خود روبه‌رو است؛ میانماری که بوداییان تندرو و دولت آن به رهبری «آنگ سان سو چی» از قرار دادن مسلمانان روهینگیا در فهرست 135 اقلیت‌ دینی این کشور امتناع می‌کنند و آنان را مهاجران غیرقانونی بنگلادش می‌خوانند.

کاردینال «چارلز مائونگ بو»، اسقف اعظم بزرگترین شهر میانمار (یانگون) به پاپ توصیه کرده که در جریان سفر به میانمار از به کار بردن کلمه «روهینگیا» اجتناب کند؛ واژه‌ای که سوچی و ژنرال‌هایش آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

اما گروه‌های حقوق بشری از فرانسیس خواسته‌اند که هم در سخنرانی‌های عمومی و هم در دیدارهای خصوصی با سو چی و ژانرال «مین اونگ هلینگ» از واژه روهینگیا برای نشان‌دادن همبستگی با این گروه که از حق شهروندی و حقوق اولیه انسانی محروم هستند، استفاده کند.

پاپ فرانسیس فردا دوشنبه(ششم آذر)، وارد میانمار می‌شود و پس از سه روز این کشور را به مقصد سفر دو روزه به بنگلادش ترک خواهد کرد/.

captcha