آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستان پیشنهاد دادیم/ رقابت قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60
کد خبر: 3677987
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا:

آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستان پیشنهاد دادیم/ رقابت قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60

گروه بین‌الملل: محمد‌جواد کاشفی، داور سومین مسابقات سراسری قرآن پاکستان گفت: پاکستانی‌ها آیین‌نامه مدون و خاصی برای مسابقات قرآن ندارند، به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم که آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران در اختیار جامعه قرآنی این کشور قرار بگیرد.

آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستانی‌ها پیشنهاد دادیم/ رقابت‌های قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ سومین مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن پاکستان ششم و هفتم دی‌ماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد و با همكاری مؤسسه «صوت‌القراء العالمیه» پاکستان و وزارت امور مذهبی دولت پاكستان در سالن اجتماعات این وزارتخانه در اسلام‌آباد برگزار شد.

در کمیته داوری این رقابت‌ها سه داور از پاکستان شامل قاری سید صداقت علی، قاری آصف سروری و قاری اکرام‌الله محسن و یک داور از ایران حضور داشتند و محمد جواد کاشفی داور ایرانی رقابت‌ها در بخش تجوید بود.

ایکنا با توجه به حضور محمدجواد کاشفی در کمیته داوری مسابقات قرآن پاکستان، گفت‌و‌گویی را با موضوع روند این رویداد قرآنی و نحوه داوری آن با این استاد و قاری قرآن انجام داد.

محمدجواد کاشفی در ابتدای این گفت‌و‌گو برگزاری چنین مسابقاتی را در نشر کلام وحی و اتحاد بیشتر مسلمانان حول قرآن کریم مؤثر دانست و اظهار کرد: برپایی این رقابت به همت رایزنی فرهنگی، اهتمام مسئولان ایرانی به فعالیت‌های قرآنی را نشان داد؛ از طرف دیگر برگزاری آن در ساختمان وزارت امور مذهبی پاکستان نیز اقدامی جالب توجه بود و مورد استقبال قرار گرفت.

شور و حال متسابقین

وی در ادامه با بیان این که ایران نقش مشوق را برای ترویج و گسترش این‌گونه فعالیت‌ها در پاکستان دارد، افزود: در چنین مسابقاتی به یاد دهه ۶۰ ایران که دهه آغاز حرکت و تحرک فعالیت‌های قرآنی بود، افتادم؛ شور و حال شرکت‌کنندگان و همچنین درخواست آنان برای درک صحیح فنون تلاوت و یادگیری آن قابل توجه بود.

کاشفی تصریح کرد: مسابقات قرآن اسلام‌آباد در واقع مرحله نهایی رقابت‌های قرآنی ایالت‌های مختلف این کشور بود و از این ایالت‌ها نفرات برگزیده در دو رشته حفظ کل و قرائت انتخاب و به مرحله نهایی راه پیدا کرده بودند.

وی درباره نحوه داوری مسابقات یادآور شد: پاکستانی‌ها آیین‌نامه خاصی در این زمینه ندارند و هیئت داوران روش خاصی دارد که در مرحله فینال برای بارم‌بندی نمرات و نوع قطعاتی که حافظان قرآن می‌خواستند ارائه کنند، از این روش استفاده شد. در این رقابت‌ها در خصوص نحوه داوری مواردی توسط هیئت داوران مشخص و توضیحاتی به شرکت‌کنندگان داده شد.

آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستانی‌ها پیشنهاد دادیم/ رقابت‌های قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: ما به رایزنی فرهنگی پیشنهاد دادیم که آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران را که چندین دهه است اجرا می‌شود، در اختیار علاقمندان و دوستانی که در جامعه قرآنی پاکستان در حوزه مسابقات حفظ و قرائت فعالیت می‌کنند، قرار دهند تا بتوانند در مسابقات آینده از این آیین‌نامه استفاده کنند و آیین‌نامه توسط رایزنی و سفارت ایران رسما به وزارت دینی پاکستان ارائه شود.

کاشفی بیان کرد: آیین‌نامه مفصلی که در ایران است، نمی‌تواند در تمامی مسابقات قرآن پاکستان تعمیم داده شود و فقط ما به رایزنی فرهنگی پیشنهاد دادیم این آیین‌نامه را در دسترس داوران پاکستانی قرار دهد و پس از اطلاع‌رسانی و بررسی مشخص شود تا چه حد از آیین‌نامه ایران در پاکستان قابل اجرا است.

بارم‌بندی

داور مسابقات قرآن پاکستان همچنین گفت: پاکستانی‌ها در نحوه نمره‌دادن به قاریان و حافظان، بارم‌بندی خاصی دارند و داوران مسابقات در این زمینه توجیه شده‌اند، بدین صورت که هر داور امتیاز مورد نظر خود را در تمامی بخش‌های صوت، لحن، تجوید، ترتیل و وقف و ابتدا به شرکت‌کنندگان می‌داد و مانند ایران نبود که هر داور در یک بخش به صورت اختصاصی داوری کند.

آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستانی‌ها پیشنهاد دادیم/ رقابت‌های قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60

محمدجواد کاشفی اظهار کرد: در این مسابقات به پیشنهاد من به جای اینکه هر داور، هر چهار بخش مسابقات را ارزیابی کند، داوران به صورت تفکیک‌شده این کار را انجام دادند، یعنی در واقع ما چهار داور «تجوید»، «صوت»، «لحن» و «وقف و ابتدا» داشتیم و من داور بخش تجوید بودم.

وی در پایان به برنامه‌های جانبی رقابت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در حاشیه مسابقات در چند محفل تلاوت قرآن داشتم و از آن جمله کنفرانس وحدت پاکستانی‌ها، نماز جمعه شیعیان اسلام‌آباد و محافل پرشور برادران اهل سنت بود.

گفتنی است، محمد جواد کاشفی نفر اول مسابقات بین المللی قرائت قرآن کشورمان در سال 85 بوده و به عنوان قاری به بیش از ۱۲ کشور سفر کرده است. وی همچنین با فعالیت‌های ارزنده خود، سفیر قرآنی و نماینده ایران در خارج از کشور بوده است/.

آیین‌نامه مسابقات ايران را به پاکستانی‌ها پیشنهاد دادیم/ رقابت‌های قرآنی اسلام‌آباد؛ یادآور دهه 60

captcha