دریافت مقام و رتبه پایان تلاش یک قاری نیست + صوت و عکس
کد خبر: 3696329
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
نصرت‌الله حسینی:

دریافت مقام و رتبه پایان تلاش یک قاری نیست + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل ــ حسینی با اعلام اینکه دو طرح جدید را در شبکه‌‌های اجتماعی اجرا می‌کند گفت: متاسفانه قاریان جوان ما نمی‌دانند در زمینه قرآن دانش آنها کم است. همین که خوب می‌خوانند و در مسابقه‌ای رتبه می‌گیرند، فکر می‌کنند به آخر کار رسیده‌اند.

///

به گزارش ایکنا؛ جلسه قرآن نصرت‌الله(عارف) حسینی، قاری و مدرس ممتاز کشورمان، روز گذشته 11 اسفندماه از ساعت 7:30 الی 10:30 در مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در بین فلکه اول و دوم صادقیه با حضور قاریان ممتاز و قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.
در این جلسه، اعضاء به ارائه تلاوت‌های تقلیدی و غیر تقلیدی پرداختند و حسینی، نفس به نفس نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.
از جمله نکاتی که حسینی به یکی از شاگردانش که از کرمانشاه به جلسه آمده بود، متذکر شد بحث پیوستگی ملودی‌ها بود که در این باره گفت: هر ملودی که شما می‌خوانید، قطعات ریزی دارد و در پیوستگی‌هایش مشکل وجود دارد. علت اصلی‌اش این است که تمرین کم است. یک راهکار دیگه‌ای هم برای سرعت بخشیدن در اصلاح این نقص، این است که همین قطعات را زمزمه و قطعه قطعه بخوانید تا نت‌های ریز و دررفته اصلاح شود. برداشت‌های مختلف، کند کردن، زمزمه کردن و قطعه قطعه کردن، قاری را مسلط در اجرای لحن می‌کند و دیگر قاری نیاز به فکر کردن ندارد. مثل حرف زدن که شما موقع حرف زدن بیشتر توجه‌تان به محتوای کلام و تفهیم منظورتان است.

این مدرس ممتاز کشورمان که به تازگی مدرک درجه یک استادی و مدرسی تنغیم را دریافت کرده است در تحلیل تلاوت یکی دیگر از شاگردانش تصریح کرد: قاری نباید وابسته به نگاه کردن به قرآن باشد و این نشان از این است که با قرآن مانوس نیست. هرکس به اول آیه نگاه می‌کند، باید تا انتها را بخواند. به‌خاطر همین است که هرکس حافظ است، بهتر قرآن می‌خواند. مصری‌ها که ما مقلدانشان هستیم، ابتدا حافظ می‌شوند، سپس اجازه قرائت می‌دهند.

حسینی در پایان جلسه اشاره‌ای به فعالیت کانال تلگرامی جلسات قرآنش کرد و گفت: گرفتن مدرک درج یک استادی توفیقی در زندگی من بوده است. از جهتی نقطه عطفی در زندگی بنده بوده است. از لحاظ اینکه این مدرک در ارتباط با قرآن کریم است، می‌گویم نقطه عطفی برای من بوده است و من این را لطف خدا می‌دانم شامل حالم کرده است و قطع به یقین مسئولیت مرا در تعلیم و ترویج قرآن کریم دو چندان می‌کند.
نصرت‌الله حسینی ادامه داد: به شکرانه این نعمت من تصمیم گرفتم که جلسات قرآنی‌ام نسبت به گذشته از بار آموزشی بیشتری برخوردار باشد. از جمله جلسه مرکزی‌ام که جلسه یکشنبه‌ها است. اینکه می‌گویم جلسه مرکزی، چرا که زمان جلسه یکشنبه‌ها نسبت به دو جلسه دیگر طولانی‌تر است و آنجا یک مکانی است که صفر تا صد آن در اختیار خود ما است.
این قاری و مدرس ممتاز در ادامه به طرح‌های جدیدش اشاره کرد و گفت: یکی اینکه در جلسه یکشنبه‌ها کرسی تلاوت برتر خواهیم داشت. اول توضیح بدهم تلاوت برتر یعنی چه؟ هدفمان را بگویم. یک جوی در کشور حاکم است که متاسفانه هرکس در مسابقه رتبه بیاورد در چشم دیده می‌شود و شروع به دعوت کردن آن می‌کنند. هر مسابقه یک نفر اول دارد، در حالی ممکن است خیلی از کسانی که مقام نیاوردند، از نفر اول بهتر بخوانند. نفر اولی که تا دیروز اسم آن را نمی‌دانستند یک دفعه به تمام جهان اسلام معرفی می‌شود و تمام جهان اسلام از او دعوت می‌کنند.

///
حسینی با اشاره به اینکه بحث ما اصلاح فضای مسابقات نیست تصریح کرد: این بحث کلانتر از جلسه ما است و احتیاج به جلسات کارشناسی و حوزه‌های اجرایی دارد. ما گفتیم در محدوده توان خودمان امکان تلاوت بدون استرس و بدون مشغله در فضای آزاد را ایجاد کنیم. جلسه ما سه بخش دارد، یکی تلاوت آزاد که برای عموم است. یکی مسائل آموزشی است و یکی بحث تفسیری اخلاقی است. یک عنوان دیگر به این موارد اضافه کرده‌‌ایم و آن این است که هر هفته سه نفر از قاریان خوب به دلخواه خودشان در جلسه حاضر شوند و به صورت آزاد هر جایی از قرآن را خواستند، تلاوت کنند.
حسینی با بیان اینکه هدف از این طرح، احیای یک هدف مقدس که نسبتا فراموش شده است، گفت: آن چیزی که فراموش شده است این است که قرآن را به خاطر خدا و خالصانه برای اثر گذاشتن روی خودمان در درجه اول و بعد تاثیر بر مستمع باید تلاوت کرد.

این مدرس قرآن ادامه داد: به همین دلیل ما گفتیم که بیایم بگوییم صرف نظر از همه مسائل، مردمی که در جلسه حضور دارند خودشان بگویند که قرآنی که توسط سه قاری ممتاز تلاوت می‌شود، چقدر روی آنها اثر گذاشته است. به همین خاطر گفتیم سه نفر می‌خوانند و مستمعینی که آنجا هستند به تلاوت قاریان رای می‌دهند. حقیر تلاوت آنها را به لحاظ نکات فنی و معنامحوری ارزیابی می‌کنم و 40 درصد ارزیابی من مطرح است و 60 درصد ارزیابی مردم. حالا افراد حاضر در جلسه ممکن است یک مستمع عام باشد یا یک قاری باشد، فرقی نمی‌کند و نَفس اثرگذاری مطرح است و ان شاءلله پس از شش‌ماه قاریان برتر تشویق خواهند شد.
حسینی ادامه داد: سومین هدف ما، ترویج تلاوت معنامحور است و چهارمین هدف، ایجاد کرسی تلاوت برتر در فضای کاملا معنوی و نزدیک به مستمع است و یکی از اشکالات بزرگی که در مسابقات وجود دارد همین است که قاری با مستمع خود بدلیل نامناسب بودن فضای برگزاری مسابقات، ارتباط نزدیکی ندارد و همین موضوع از فضای معنوی و ارتباط روحی و معنوی قاری و مستمع می‌کاهد.
این مدرس و قاری ممتاز در ادامه تاکید کرد: به شکرانه اینکه من در طرح ارزیابی شورای عالی قرآن شرکت کردم و خداوند توفیق داد و مدرک درجه یک گرفتم، تصمیم گرفتم که 15 عنوان آموزشی را به شرکت‌کنندگان در جلسات قرآنی خود جهت ارتقای سطح دانش و توانایی آنها در علوم و فنون قرائت و آشنایی با مفاهیم قرآن پیشنهاد بدهم. 15 عنوان درسی که بعضی از آنها تا حالا درس داده نشده و برای اولین بار می‌خواهد درس داده شود. مثلا موضوع نبر(آکسان) در لحن بیانی و مقامی و یا رفع اختلالات صوتی.

///
حسینی با بیان اینکه هر کدام از اعضای جلسه می‌توانند با ورود به کانال آموزشی جلسه، 3 موضوع از موضوعات 15 گانه را در نرم افزار موجود در کانال انتخاب کنند، تبیین کرد: از این 15 درس، ما سه درسی که بیشترین رای را به خود اختصاص دهد، ان شاءلله از اولین هفته بعد از فروردین در قالب سه آموزش 10 یا 15 دقیقه‌ای شروع می‌کنیم و بعد از اتمام سه درس دوباره دروس دیگر را به نظرسنجی می‌گذاریم که انتخاب کنند و من این نکته را بگویم که متاسفانه بچه‌های ما و حتی خیلی از قاریان ممتاز نمی‌دانند در زمینه‌های مختلف فنون و علوم قرائت قرآن کریم برای داشتن یک تلاوت اصیل، معنامحور و اثرگذار، دانش آنها کم است و فقط به مسابقه و آوردن مقام و تلاوت‌های نه چندان اثرگذار بسنده کرده‌اند. همه باید دائما برای ارتقای دانش خود در زمینه فراگیری علوم قرآنی و فنون مختلف تلاوت تلاش کنیم.
بعضی‌ها فکر می‌کنند همین که خوب می‌خوانند و در مسابقه‌ای رتبه می‌گیرند و تشویق می‌شوند، به آخر کار رسیده‌اند. نمی‌دانند خیلی از موضوعات در تلاوت قرآن وجود دارد که بلد نیستند. ما یک زمانی موضوع آموزش تئوری پای تخته را خیلی داشتیم. اوایل انقلاب یک بخشی از جلسه آموزش تجوید بود و استاد پای تخته درس می‌داد. من از استاد اولم استاد مجید زکی لو تشکر می‌کنم که تجوید را از محضر ایشان یاد گرفتم. متاسفانه ما در بین قاریان ممتاز داریم کسانی را که ترجمه ساده قرآن را هم بلد نیستند. شما ممتاز و بین المللی باشید، ولی مفاهیم آیات را درک نکنید و با فنون مختلف تلاوت قرآن آشنا نباشید، چگونه می‌توانید اثرگذار باشید؟ باید بچه‌ها یاد بگیرند که همراه با صوت، لحن و تجوید و الله الله گفتن و تشویق کردن معنی قرآن را هم بفهمند و این در سایه اشتیاق به فراگیری علوم مختلف قرآن بوجود می‌آید و باید مثل گذشته در جلسات قرآن آموزش تئوری و پای تخته‌ای هم داشته باشیم.
در پایان یادآور می‌شود، علاقه‌مندان جهت عضویت در کانال تلگرامی این استاد قرآنی به نشانی تلگرامی dr_aref_hoseini@ مراجعه کنند.

تلاوت علی غلامی

کد

 

captcha