تنوع بخش‌ها؛ وجه امتیاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 3708867
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
داور سودانی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

تنوع بخش‌ها؛ وجه امتیاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

گروه بین‌الملل ــ محمد احمد بابکر الخلیفه عمر تصریح کرد: رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران چند سالی است که در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، روشندلان و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود که سبب شده مسابقات ایران در جهان اسلام به تنوع و تعدد شناخته شود.

 تنوع بخش‌ها؛ وجه امتیاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران / سطح قابل قبول حافظان
نخستین داور از سمت راست؛ محمد بابکر الخلیفه از سودان
محمد احمد بابکر الخلیفه عمر، داور سودانی رشته صحت حفظ سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: من سطح حافظان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات را در حد خوب و قابل قبولی می‌دانم و علاوه بر اجراهای ممتازی که شاهد بودیم، حافظان حاضر در این مسابقات، دارای صوت‌های زیبایی نیز بودند.

وی درباره سازماندهی و اجرای مسابقات قرآن ایران و مقایسه آن با سایر مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: بدون تعارف می‌گویم که رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران از مسابقات ممتازی است که در جهان اسلام امروز به تنوع رشته‌ها و بخش‌ها شناخته می‌شود، چرا که این مسابقات چند سالی است علاوه بر بخش آقایان در بخش‌های روشندلان، بانوان و طلاب علوم دینی نیز برگزار می‌شود و این امتیازاتی است که کمتر در سایر رخدادهای بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان دیده می‌شود.
 
شیوه‌های حفظ قرآن

این داور سودانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مهم‌ترین شیوه‌های آموزش حفظ قرآن در سودان اشاره کرد و گفت: در سودان علاوه بر مکتب‌خانه های سنتی آموزش قرآن، مدارس جدید و نوین نیز در زمینه آموزش قرآن نیز راه‌اندازی شده است.

وی گفت: در سودان مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن با نام «خلاوی» شناخته می‌شوند که بسیار قدیمی و ریشه‌دار هستند، چرا که اندکی پس از ورود اسلام به کشور سودان، این مکتب‌خانه‌ها وجود داشته و همچنان با استقبال گسترده علاقه‌مندان و قرآن‌آموزان به امر آموزش قرآن می‌پردازند.

محمد احمد بابکر الخلیفه عمر گفت: در حال حاضر علاوه بر مکتب‌‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن، آموزش حفظ قرآن در قالب مدارس قرآنی نیز صورت می‌گیرد و این افراد پس از حفظ قرآن کریم در این مدارس، در علوم آکادمیک نیز صاحب تخصص می‌شوند.
 
آموزش قرآن در دانشگاه‌های سودان

وی درباره سطح آموزش قرآن در دانشگاه‌های سودان گفت: امروز برخی از افرادی که به دانشکده‌های علمی کشور سودان همچون رشته‌های داروسازی و پزشکی ملحق می‌شوند حافظ قرآن هستند که اکثر آن‌ها دانش‌آموخته مدارس قرآنی و در جایزه بین‌المللی قرآن خارطوم که به صورت سالانه برگزار می‌شود، بخشی از آن به رقابت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اختصاص دارد که البته این مسابقات محلی است و بین‌المللی نیست.

این فعال سودانی قرآن در پایان خطاب به جوانان گفت که از شما می‌خواهم علاوه بر حفظ و قرائت قرآن، در آیات این کتاب الهی نیز تدبر و تفکر کنید و با این کتاب الهی زندگی کرده و با آن انس بگیرید.

انتهای پیام
 
captcha