مراسم سالگرد ارتحال امام در «کویته» پاکستان
کد خبر: 3720682
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

مراسم سالگرد ارتحال امام در «کویته» پاکستان

گروه بین‌الملل - بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان برگزار شد.

مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) در «کویته» پاکستان
 
به گزارش ایکنا از پاکستان؛ به مناسبت بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همایشی با عنوان خودباوری و استقلال از دیدگاه امام خمینی‌(ره) و علامه اقبال لاهوری در محل خانه فرهنگ ایران در شهر کویته پاکستان برگزار شد.

در این همایش شخصیت‌هایی همچون «پروفسور عبدالرشید علی زئی» رئیس کالج اسلامیه پسران کویته، «مولانا عبدالحق هاشمی» امیر جماعات اسلامی بلوچستان، «سید حبیب الله شاه چشتی» امیر تحریک منهاج القرآن بلوچستان، «محمد جمعه اسدی» مدیر حوزه علمیه امام صادق‌(ع)، رفیعی سر کنسول کشورمان، عقدائی مسئول خانه فرهنگ و دیگر شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و دینی حضور داشتند.

در این همایش سخنرانان به تبیین اندیشه‌های امام راحل و علامه اقبال در خصوص خود‌باوری و استقلال پرداختند.

عبدالرشید، رئیس کالج اسلامی پسران اقبال لاهوری طی سخنانی در این مراسم، گفت: اگر به قرآن ایمان کامل داشته باشیم کاری نیست که برای مسلمانان مشکل باشد. مسلمانان در گذشته در زمینه علوم پیشرو بوده‌‌اند. علامه اقبال به جوانان تأکید فراوان داشتند که در فراگیری علم و دانش، بسیار کوشا باشند چرا که این سنگ بنای استقلال کشور‌شان است.

امان‌الله شادی زی، از نویسندگان مشهور کویته نیز در این مراسم گفت: علامه اقبال دور اندیش بود و آرزو داشت پاکستان را از نفوذ و سیطره دیگران نجات داده و کشور اسلامی با حکومت اسلامی داشته باشد. البته جای امیدواری است که در کشوری زندگی می‌کنیم که می‌توانیم از کشورهای مسلمان مثل فلسطین حمایت کرده و برای احقاق حق آنان تظاهرات نماییم.

وی افزود: در ایران که پادشاه حکومت داشت با آن همه قدرت نتوانست در مقابل ابر مردی همچون امام خمینی‌(ره) مقاومت کند و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با رهبری حکمیانه خود توانست کشور را از زیر سلطه غربیان خارج نماید و به استقلال برساند.

عبدالحق هاشمی، امیر جماعت اسلامی بلوچستان در ادامه طی سخنانی تصریح کرد: امام خمینی‌(ره) یک موهبت الهی و یک منجی در تمام دنیا مطرح شد. چنین افرادی کم به دنیا آمده‌اند. این یک لطف و نعمت الهی است  که شامل مردم ایران شده است. افراد زیادی هستند که افکار  بلندی دارند اما این افکار در همان ذهن دفن می‌شود و به ظهور نمی‌رسد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) توانست فکر و ذهنیت خود را برای برپایی جمهوری اسلامی با پشتوانه مردم و اعتماد و اتکاء به خداودند از فکر به عمل تبدیل کند. علامه اقبال از مردم خود گله‌مند بوده که فقط ایشان را به عنوان یک شاعر مشرق‌ می شناختند، اما افسوس که به آراء نظری و فکر و ایده‌های او توجه نداشتند.

«عبدالقدوس ساسولی»، از روحانیون جماعت علمای پاکستان، گفت: در پاکستان آن‌گونه که باید به آراء و اندیشه‌های علامه اقبال ارزش گذاشته شود، توجه نشده و مورد غفلت قرار گرفته است. ما نه تنها در راستای افکار اقبال لاهوری حرکت نمی‌کنیم، بلکه در خلاف آن گام بر‌می داریم؛ در حالی که ایرانیان به رهبری امام خمینی‌(ره) و نایب بر حقشان آیت‌الله خامنه‌ای همواره در راستاری افکار و ایده‌های امام راحل حرکت می‌کنند و تا زمانی‌ که رهبران ما همچون امام خمینی(ره) در راستای اهداف عالیه خود ثابت قدم و استوار نباشند، نمی توانیم مستقل و آزاد باشیم.

حبیب الله شاه چشتی، امیر تحریک منهاج القرآن در بلوچستان نیز تصریح کرد: علامه اقبال و امام خمینی(ره) درد و رنج جامعه را می شناختند و به فکر مردم بودند چراکه از بطن جامعه بوده‌اند. عده‌ایی تصور می‌کنند که امام خمینی فقط رهبر شیعیان هستند، عده‌ایی دیگر تصور دارند که ایشان رهبر مسلمانان هستند در حالی که ایشان برای همه عالم بوده و به گروه خاصی تعلق ندارد. ما باید تلاش کنیم تا افکار امام خمینی و علامه اقبال به زبان‌های گوناگون ترجمه و مورد استفاده آحاد مرد قرار گیرد.

جمعه اسدی مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع)، گفت: امام خمینی در زمان حیات خود هیچ ترس وهراسی از قدرت‌های بزرگ نداشتند، چرا که به معنای واقعی به قرآن و آموزه‌های قرآنی  توجه داشته و عمل می‌کردند. دوری از دستورات اسلام است که سبب عدم اتکاء به خود و ترس از قدرت های خارجی می شود.

کوروش عقدائی، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ در کویته نیز در این مراسم با اشاره به سخنان امام راحل در خصوص استقلال و خودباوری،‌ گفت: اساس همه شکست‌ها و پیروزی‌ها از خود انسان شروع می ‏شود. انسان اساس پیروزى و شکست خود است.  باور انسان اساس تمام امور بوده و قدرت‌های بزرگ برای استعمار کشور‌ها این تفکر را در جوامع القاء می ‌کردند که شما نمی توانید مستقل باشید.

محمد رفیعی سرکنسول ج.ا.ایران در کویته نیز ضمن اشاره به دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نقش امام خمینی(ره) در جهان اسلام، تصریح کرد: امام خمینی سبب احیاء اسلام، اعاده روح عزت به مسلمین، ایجاد احساس و درک امت واحد اسلامی در دنیا، ایجاد حکومت بر مبنای اسلام، ایجاد نهضت اسلامی در سراسر جهان و احیاء روحیه غرور، عزت  و خودباوری در ملت ایران بود.
 
مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) در «کویته» پاکستان
 
مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) در «کویته» پاکستان

انتهای پیام
captcha