رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس
کد خبر: 3733317
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
در توکیو صورت گرفت؛

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

گروه بین‌الملل – مراسم رونمایی از فیلم مستند زندگینامه «توشی‌هیکو ایزوتسو»، قرآن‌پژوه و اسلام‌شناس ژاپنی به همت رایزنی فرهنگی ایران در توکیو برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از فیلم مستند «شرقی» زندگینامه پروفسور «توشی هیکو ایزوتسو» اندیشمند، فیلسوف، اسلام‌شناس و قرآن پژوه ژاپنی، دیروز سه شنبه(دوم مرداد) مصادف با ۲۴ جولای از ساعت ۱۸ تا ۲۱ (به وقت محلی) در سالن «هیراتسو» توکیو با حضور علاقمندان برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرستاده ویژه وزیر ارشاد با ابلاغ پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان گفت: دولت و ملت ایران برای ایزوتسو احترام فراوانی قائل هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرد در حد وسع خود از این فیلم حمایت کند. این فیلم که در خصوص زندگی پروفسور توشی‌هیکو ایزوتسو است با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم ساخته شد.

تأمین بودجه از اعتبارات قرآنی
وی افزود: زمانیکه مسعود طاهری(کارگردان فیلم)  هنرمند متعهد و پژوهشگر، پیشنهاد ساخت مستند ایزوتسو را داد، موضوع در کمیته ویژه‌ای بررسی و پس از رایزنی با اندیشمندان مقرر شد به دلیل خدمات شایان این دانشمند فقید به ساحت قرآن کریم، بودجه ساخت این مستند از محل اعتبارات قرآنی تأمین شود.

حشمتی تصریح کرد: افتخاردارم به عنوان یک مسلمان و خادم قرآن اذعان کنم که اکرام و بزرگداشت دانشمندان همواره مورد تأکید قرآن کریم بوده است. برای اینجانب شخصیت ایزوتسوی فقید نه تنها به عنوان یک پژوهشگر و دانشمند مورد توجه بوده است بلکه مجاهدت‌های او و سفرهای مکرر در قاره‌های مختلف جهان برای احیای فرهنگ شرقی که ریشه در آسیای کهن دارد.

وی گفت: ما پروفسور ایزوتسو را تنها یک دانشمند زبانشناس نمی‌شناسیم بلکه او را به عنوان یک مصلح و فیلسوفی که درصدد نزدیک کردن فرهنگ‌های شرق آسیا، شبه قاره، آسیای میانه و غرب آسیا بوده است، می‌دانیم و معتقدیم که او متعلق به همه کشورهای دارای سنت‌های اصیل و نیزکشور ما است.

محمدرضا حشمتی بیان کرد: برای ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم بود که چگونه یک دانشمند می‌تواند با تحمل سختیها و سفرهای پی در پی به نقاط مختلف بخش‌های مشترک فرهنگ‌ها را شناسایی و در ارائه مقالات خود در کنفرانس‌ها و سمینارها برای نزدیکی این نقاط مشترک تلاش کند.  مستند زندگی او می‌تواند الهام‌بخش همه جوانان و دانش‌‌پروژهان جوان باشد.

تأکید ایزوتسو بر وحیانی‌بودن قرآن
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایزوتسو از منظر و دیدگاه زبانشناسانه آیات قرآن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و بر وحیانی بودن این آیات و وجود پیامبر مهربانی و رحمت تأکید دارد و حکمت و عرفان اسلامی را متعالی و ممتاز می‌داند.  همچنین اینکه پس ازسفرهای متعدد به ایران می‌رسد و با حکمای بزرگ ایرانی روبرو می‌شود، برای ما ایرانیان بسیار جالب توجه و البته حائز اهمیت است، برخورد او و حکمای ایرانی مانند برخورد دو ابر با بارهای متفاوت است که حاصلش باران رحمت برای همه می‌شود وپیامدهای این باران رحمت برای هر دو جامعه علمی ایران و ژاپن هنوز پابرجا است.

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

حشمتی تأکید کرد: ایزوتسو ضمن تدریس و پژوهش متون فلسفه و حکمت به برخی شاگردان ایرانی به اصرار و کمک اساتید ایرانی به بازکشف میراث ژاپنی خود پرداخت و با تبدیل‌شدن به یک فیلسوف به ژاپن بازگشت و اندیشه و فلسفه بزرگ خود یعنی فلسفه شرقی را ارائه داد.

وی تصریح کرد: در اینجا می‌خواهم به یکی از آثار برجسته او که به زبان فارسی هم انتشار یافته است اشاره کنم؛ کتاب خدا و انسان در قرآن  (God and Man In Quran) که با نگاه علمی و تخصصی نگارش یافته است خود می‌تواند بهترین راهنما برای همه به ویژه جوانان مسلمان باشد، یکی از دلایل شخصی حمایت من از این پروژه هم همین مسأله بوده است.

احترام ایرانیان به ژاپنی‌ها
محمدرضا حشمتی در ادامه با اشاره به احترام مردم و دولت ایران به مردم ژاپن یادآور شد: ایرانیان وقتی از ژاپن سخن می‌گویند مردمی سختکوش، پرکار، منظم و با فرهنگ غنی درنظرشان مجسم می‌گردد . این فیلم به زبان دیگر تقدیر از دانشمندی است که عمر خود را صرف جستجوی حقیقت و احیاء فرهنگ اصیل ژاپنی و فرهنگ شرقی اعم از ژاپنی، چینی، هندی، ایرانی و دیگر فرهنگ‌های شرقی کرده است. برای مردم ما کلامی از امام علی‌(علیه السلام) نخستین امام شیعه، همواره مد نظر بوده و هست که به یکی از استانداران خود در مصر اینگونه سفارش می‌فرمایند: ای مالک با مردم آن شهرها به مهربانی رفتار کن چرا که آنها یا در دین با تو یکی هستند و یا در خلقت مثل تو هستند (یعنی انسانند).

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

حشمتی تأکید کرد: بسیاری از مردم به ویژه هنرمندان و اهل سینما از هنرمندان ژاپنی «آکیرو کوروساوا»، «ماساکی کو بایاشی» و «یاسوجیرو اوزو» و فیلم‌هایشان اطلاع و توجه کافی دارند.  فیلم‌های این کارگردانان در ایران بارها نمایش داده شده و مورد توجه و علاقه فیلمسازان ایرانی بوده است.  همچنین شدت علاقه ایرانیان علاقمند به ادبیات داستانی در ایران به آثار «هارو موراکامی» بسیار قابل توجه است.

در این مراسم که با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و حمایت و پشتیبانی اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات  اسلامی برگزار شد، حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران نیز در ژاپن با اشاره به سابقه روابط تاریخی ایران و ژاپن و اینکه در آستانه نودمین سال روابط سیاسی دو کشور و مقارن‌شدن این مناسبت با تولید و نمایش مستند شرقی تأکید کرد که  ایزوتسو با آثار خود موجب ایجاد پیوندی عمیق میان این دو کشور شد.

همچنین «مسعود طاهری» کارگردان این فیلم با بیان اینکه برای فیلم زحمات زیادی کشیده است، این اثر را محصول تلاش صمیمانه گروهی علاقمند به ایجاد یک کار پژوهشی دقیق دانست.این مراسم با حضور و استقبال اساتید کارشناس در آثار ایزوتسو، جمعی از اسلام‌شناسان ژاپن و ژاپن‌شناسان ایرانی مقیم ژاپن و جمعی از علاقمندان به توشی‌هیکو ایزوتسو برگزار شد.

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

رونمایی از مستند قرآن‌پژوه ژاپنی در توکیو/ تولید با بودجه وزارت ارشاد+عکس

 

انتهای پیام

 

captcha