جلب ۱۳۰۰ ویزای جعلی از اتباع افغانستان
کد خبر: 3761566
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
مدیرکل اتباع خراسان رضوی خبر داد:

جلب ۱۳۰۰ ویزای جعلی از اتباع افغانستان

گروه سیاست و اقتصاد - مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: براساس اعلام مدیرکل اتباع خوزستان حدود ۱۳۰۰ ویزا از اتباع افغانستان که به صورت ترانزیت وارد ایران شده بودند، جعلی بوده و این روادید از پاکستان دریافت شده است؛ بنابراین این افراد مجددا در مرز نگه داشته شدند تا از سفارت عراق در تهران ویزای خود را اخذ کنند.

جلب 1300 ویزای جعلی از اتباع افغانستانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد عجمی امروز، 14 آبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با محوریت موضوع مراسم پیاده‌روی اتباع خارجی در ایام دهه آخر صفر و اقدامات اربعین حسینی که در اداره کل امور اتباع استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع شرکت مهاجرین در راه‌پیمایی 28 صفر است که این روزها برای ما از اهمیت  بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: در مهمان شهر شهرستان تربت‌جام حدود 5000 نفر از مهاجرین افغانستانی به صورت خانوادگی ساکن و مقیم هستند. این زائران طی چند سال گذشته بر اساس ثبت‌نامی که در مهمان شهر صورت گرفته بود، به صورت پیاده از مهمان شهر حرکت کرده و قبل از شب 28 صفر به مشهد می‌رسند. امسال نیز حدود 700 نفر از ساکنین مهمان شهر، از خواهران و برادران شیعه و اهل سنت، در این کاروان‌ها ثبت‌نام کردند و فردا نیز برنامه استقبال از آن‌ها در تپه سلام مشهد انجام می‌پذیرد.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین در طی مسیر برای این افراد تمهیدات لازم نیز صورت گرفته، عنوان کرد: این افراد از لحاظ اسکان بین راهی، پذیرایی و درمانی مورد پشتیبانی لازم نیز قرار خواهند گرفت.
عجمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، اتباع خارجی که در سایر شهرستان‌های استان ساکن هستند نیز در این ایام در کنار شهروندان ایرانی در راه‌پیمایی شرکت خواهند کرد.
وی با اشاره به ثبت‌نام اتباع خارجی در استان خراسان رضوی و اعزام آن‌ها به عتبات عالیات در ایام اربعین تصریح کرد: بعد از آنکه دولت عراق موافقت کرد که اتباع افغانستانی مقیم ایران در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. همچنین دستور صدور ویزا نیز توسط وزارت خارجه عراق به سفارت عراق داده شد و ما بلافاصله کار فراخوان و ثبت‌نام متقاضیان را در دفاتر کفالت اقامت و اشتغال استان آغاز کردیم.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت‌نام اتباع با ثبت‌نام ایرانیان در ایام اربعین یک پروسه بسیار متفاوتی بود. کسانی که در این دفاتر ثبت‌نام می‌کردند، کسانی بودند که فاقد پاسپورت الکترونیکی دولت افغانستان بودند و همچنین سفارت عراق به گذرنامه‌ها دست‌نویس افغانستانی نیز ویزا نمی‎داد.
عجمی با بیان اینکه این گروه‌ها ثبت‌نام شدند و در مجموع در استان ما 13 هزار نفر ثبت‌نام کردند، بیان کرد: از مجموع این 13 هزار نفر به غیر از 450 نفر که در صدور پاسپورت و گذر اقامتی آن‌ها اشکالات و اختلالاتی به وجود آمد؛ مابقی تا روز اربعین موفق شدند که به مرز شلمچه و استان خوزستان اعزام شوند.
وی گفت: بر اساس آماری که از تهران تهیه شد، لیست همین 450 نفری که گذرنامه برای آن‌ها صادر نشده بود، به تهران ارسال شد و قرار بر این شد که این افراد در صورتی که همچنان متقاضی باشند، با صدور دفترچه و اخذ ویزای عراق تا پایان صفر ایران را ترک کنند، به زیارت مشرف شوند.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 12 هزار و 550 نفر دیگر خوشبختانه توانستند اعزام شوند، هرچند به دلیل تاخیر در توافق صدور روادید آن‌ها، اقدامات مورد نظر در روزهای نزدیک به اربعین صورت گرفت، اضافه کرد: علاوه بر این مورد، در کنار این موضوعات دو بازدید نیز از مرز دوغارون در خصوص روند ورود زائران ترانزیتی و دیگری از مرز شلمچه از روند خروج مهاجران به سمت عراق انجام داده‌ایم.
عجمی اظهار کرد: در این بازدیدهای به عمل آمده به این نتیجه نیز رسیدیم که مشکلات موجود در این بخش نسبت به سنوات گذشته کمتر شده است. مرز دوغارون به عنوان محل ورود اتباع افغانستانی در ایام اربعین برای سفر به عرق و عتبات عالیات تعیین شد. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و از روز 28 مهر که انتخابات پارلمانی افغانستان تمام شد، عملا امکان ورود اتباع افغانستانی به وجود آمد. در حال حاضر نیز روند ورود آن‌ها ادامه دارد و تا به حال حدود 23 هزار نفر از اتباع افغانستانی، ویزای عراق را دریافت کردند و به استان نیز وارد شده اند. همچنین تعداد قابل توجهی از این افراد به عراق و کربلا نیز مشرف شدند.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی هایی که توسط مسئول ستاد اربعین تایباد صورت گرفت، قرار شد زائران افغان در ابتدای ورود به مرز دوغارون در خصوص اقامت، پذیرایی و مسائل درمانی و... با مشکلی روبه‌رو نشوند و به راحتی به خوزستان و مرز شلمچه منتقل شدند.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: برخی از اتباع نتوانسته بودند که به موقع ویزای عراق و ایران را دریافت کنند؛ بنابراین ما هنوز شاهد ورود آن‌ها به استان هستیم. بخش عمده‌ای از این زائران در ایام 28 صفر در مشهد حضور پیدا خواهند کرد و در مراسم پایانی دهه آخر صفر نیز شرکت دارند.
عجمی با بیان اینکه برای حدود 235 تن از اتباع عراقی استان خراسان رضوی که کارت آمایش داشتند، اقدامات لازم اداری صورت گرفت، عنوان کرد: این تعداد از اتباع عراقی مقیم استان هم در ایام اربعین شرکت کردند. همچنین تا سه سال گذشته برای اتباع افغانستانی و عراقی دارای کارت آمایش امکان تشرف به عتبات عالیات وجود نداشت اما طی اقداماتی از سه سال قبل، شرایط سفر در ایام اربعین برای آن‌ها ایجاد شد که این امر نقطه عطفی از لحاظ فرهنگی و معنوی برای ما محسوب می‌شد.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: براساس اعلام مدیرکل اتباع خوزستان حدود 1300 ویزا از اتباع افغانستان که به صورت ترانزیت وارد ایران شده بودند، جعلی بوده و این روادید از پاکستان دریافت شده است. بنابراین این افراد مجددا در مرز نگه داشته شدند تا از سفارت عراق در تهران ویزای خود را اخذ کنند.
عجمی تاکید کرد: ما نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی و تعامل لازم با مرز را انجام داده‌ایم تا به اتباع افغانستانی که به صورت ترانزیت وارد ایران می‌شوند، تاکید کنند در صورتی که از صحت و اصالت ویزای خود مطمئن هستند، به سمت مرز شلمچه بروند.
وی اضافه کرد: ما در اصل متولی ورود زائران به ایران هستیم که ویزای این افراد برای ورود به ایران به صورت قانونی بوده و از سوی نمایندگی‌های ایران در افغانستان صادر شده است اما علت برگشت این افراد و نگه داشتن آن ها در مرزها از ناحیه نیروهای مرزی عراق است.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: برای این افراد مکانی فراهم شده که در مرز شلمچه چند ساعتی بمانند و سرگروه آن‌ها ویزای عراق را دریافت کند تا بتوانند از مرز خارج شوند. اینکه چه کسی در کشورهای دیگر ویزای جعلی صادر کرده، از طریق مقامات ذی‌صلاح کشوری پیگیری خواهد شد.
عجمی گفت: اتباع خارجی حاضر در استان ما 320 هزار نفر هستند که 150 هزار نفر از آن‌ها دارای کارت آمایش و حدود 100 هزار نفر دارای پروانه اقامت و روادید 6 ماهه هستند.
وی تصریح کرد: همچنین حدود 70 هزار نفر از این تعداد نیز در طرح سرشماری غیرمجازین شرکت کرده اند و حدود 80 هزار دانش‌آموز تبعه کشورهای دیگر نیز هستند که مدارس دولتی درس می‌خوانند. 60 هزار نفر از آن‌ها دارای مدارک اقامتی هستند و 20 هزار نفر نیز دانش‌آموزانی هستند که فاقد مدرک اقامتی معتبر بوده و تنها والدین آن‌ها در طرح سرشماری شرکت داشته اند.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 6000 نفر دانشجو تبعه افغان در کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: این دانشجویان در بخش های آموزش عالی دولتی و خصوصی مشغول به تحصیل هستند. حدود 18 سمن هم از اتباع خارجی در استان ما در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند.

انتهای پیام

captcha