اقامه نماز غایب بر خاشقچی در مسجدالنبی
کد خبر: 3764393
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

اقامه نماز غایب بر خاشقچی در مسجدالنبی

گروه بین‌الملل ـ نماز غایب بر روح جمال خاشقچی، نویسنده منتقد سعودی با حضور صلاح، پسر ارشد وی در مسجدالنبی(ص) در مدینه منوره اقامه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه؛ نماز غایب بر روح جمال خاشقچی، پس از نماز صبح امروز(25 آبان‌ماه) با حضور خیل عظیم نمازگزاران در مسجد نبوی اقامه شد.

همچنین، قرار است مراسم اقامه نماز غایب بر روح جمال خاشقچی، پس از نماز جمعه امروز در مسجدالحرام نیز برگزار شود.
 
صلاح فرزند جمال خاشقچی، شامگاه پنجشنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که مراسم ختم پدرش از جمعه تا یک‌شنبه هفته آینده در منزل شخصی این روزنامه‌نگار فقید در شهر ساحلی جده در در غرب عربستان برگزار می‌شود.

همچنین، توران قشلاقچی، رئیس انجمن فعالان رسانه‌ای عرب در ترکیه نیز از اقامه نماز غائب بر روح جمال خاشقچی در سه شهر استانبول، آنکارا و دیاربکر ترکیه خبر داد و گفت: دعوت‌نامه‌هایی برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان برای حضور در این مراسم ارسال شده است.

وی افزود: برای این که این مراسم به یک رویداد سیاسی تبدیل نشود، برای سیاستمداران دعوت‌نامه‌ای ارسال نشده است.

توران قشلاقچی تصریح کرد: مفتی استانبول یا امام جماعت مسجد جامع فاتح این شهر امامت نمازگزاران را برعهده خواهد داشت.

براساس شریعت اسلامی، نماز غایب بر میتی خوانده می‌شود که در سرزمینی دوردست فوت کرده باشد که امکان انتقال پیکر وی وجود ندارد و یا این که بر میتی که پیکر وی یافت نشود.
 
همچنین، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام 17 عربستانی از جمله سعود القحطانی، مشاور ارشد ولیعهد عربستان و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: عربستانی‌هایی که مشمول تحریم شده‌اند در قتل وحشیانه جمال خاشقجی دست داشتند. آنها کسانی هستند که وحشیانه در قتل یک روزنامه‌نگار مقیم ایالات متحده دست داشتند؛ باید مسئولیت کاری که کرده‌اند را بپذیرند.
 
همچنین، در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی، باب مندز سناتور دموکرات نیوجرسی و تد یونگ نماینده جمهوری خواه ایندیانای آمریکا با ارائه لایحه‌ای خواستار اعمال برخی تحریم‌ها علیه عربستان سعودی از جمله توقف فروش سلاح به آن شدند.

باب مندز با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصمیم دولت آمریکا برای تحریم 17 نفر در رابطه با قتل خاشقجی را ناکافی دانسته و بر لزوم اعمال تحریم‌های جدید تاکید کرد.

این سناتور ارشد حزب دموکرات همچنین تصریح کرد: باید تحقیقات شفاف و قابل قبول در مورد قتل خاشقجی صورت بگیرد. کنگره با طرح این لایحه بار دیگر نشان داد که به حقوق بشر و حق بازخواست متعهد است.

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست دوم ماه اکتبر گذشته به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ 20 اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از درگیری با چند نفر در داخل کنسولگری فوت کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه روز چهارشنبه 31 اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ای خفه و کشته شده است.

انتهای پیام
captcha