برپایی همزمان 4 انتخابات در افغانستان
کد خبر: 3767214
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
تیر سال آینده صورت می‌گیرد؛

برپایی همزمان 4 انتخابات در افغانستان

گروه بین‌الملل ــ به پیشنهاد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، 22 تیرماه سال 98، چهار انتخابات به صورت همزمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «8 صبح» افغانستان؛ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، طرح برگزاری همزمان چهار انتخابات در 22 تیر سال 98 را با نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به رایزنی و تبادل نظر گذاشت.

این نهاد از قبل مصمم بود تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و انتخابات پارلمانی استان غزنی را در 31 فروردین 98 برگزار کند و انتخابات شوراهای مناطق و شوراهای استانی را با کمی تأخیر و در زمان دیگری برپا کند.

هرچند این طرح نهایی نبود، اما نهادهای ناظر انتخاباتی و احزاب سیاسی با آن مخالفت کردند. کمیسیون مستقل انتخابات اخیراً طرح جدیدی را در این باره معرفی کرده است. بر اساس این طرح، انتخابات پارلمانی غزنی، انتخابات شوراهای مناطق‌، انتخابات شوراهای استانی و انتخابات ریاست جمهوری در 22 تیر سال آینده برگزار می‌شود. بنا به این طرح،‌ زمان برپایی انتخابات ریاست جمهوری طی مدت زمان سه ماه به تعویق می‌افتد.

در این راستا کمیسیون مستقل انتخابات طی امروز 5 آذر(26 نوامبر)، در نشستی با عنوان «نشست ملی انتخابات» این طرح را با نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، مجدداً به رایزنی گذاشت.

سیدحفیظ‌‌الله هاشمی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در این نشست گفت: در این طرح، تاریخ برگزاری چهار انتخابات به طور همزمان در 22 تیر سال 98 در نظر گرفته شده است. بر این اساس نتایج اولیه انتخابات در 10 مردادماه سال آینده اعلام می‌شود.

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این باره بیان کرد: این تصمیم مورد قبول همه است؛ زیرا چاره‌ای غیر از این وجود نداشت. اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری در 31 فروردین سال آینده مطابق قانون اساسی کشور است، ولی بر اساس بعضی ملاحظات باید به نحو دیگری عمل کرد تا کاستی‌ها جبران شود که امنیت، اعتمادسازی در مردم، بودجه، حمایت سیاسی حکومت و وضعیت جغرافیایی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha