نیازمند دایرةالمعارف جامع قرآن هستیم
کد خبر: 3768083
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
حجت‌الاسلام رئیسی:

نیازمند دایرةالمعارف جامع قرآن هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر گردآوری تفاسیر لغات قرآنی گفت: امروز نیازمند تألیف یک دایرةالمعارف جامع قرآنی هستیم.

نیازمند دایره المعارف جامع قرآن هستیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز، 8 آذرماه در پانزدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه با محوریت قرآن و امام جواد(ع) در تالار قدس آستان قدس رضوی بیان کرد: برگزاری چنین مراسم هایی راهگشای کار در زمینه فعالیت های قرآنی است که به برکت انقلاب اسلامی این فضا در عرصه گسترده ای فراهم شده است.

وی با اشاره به جلوه رحمانی خدا در تالیف کتاب تکوین و کتاب تشریع افزود: تمام عالم جلوه رحمانیت پروردگار باری تعالی است و از این رو خداوند متعال به موجب رحمانیت خود اقدام به ارسال رسولان و انزال کتب آسمانی فرمود.

رئیسی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید:علم القرآن و سپس می فرماید: خلق الانسان و اما اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که چرا خداوند اول سخن از تعلیم قرآن و سپس سخن از آفرینش به میان آورده است.

وی ابراز کرد: علت تقدم آیه تعلیم قرآن به آفرینش انسان دو خلقتی بودن انسان از جسم و جان است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: علقه، مضغه و لحم اشاره به خلقت جسم و "ثم انسانا خلق آخر" به خلقت جان و روح انسان اشاره دارد، که انسانیت انسان بنا به آیه «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» در گرو و منوط به جان اوست.

وی عنوان کرد: انسانیت انسان در پرتو ارتباط با قرآن شکل می گیرد چراکه هفت میلیارد انسان روی زمین مسجود ملائک و خلیفه الله نیستند.

رئیسی تصریح کرد: اما آنچه که انسان را خلیفه الهی می کند به میزان ارتباط وی با رنگ الهی شدن و سبقت الله دارد و مراتب در خلافت الهی متفاوت است و امروز خلیفه الله مطلق وجود ولی عصر(عج) است.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: انسانیت انسان در گرو ارتباط وی با وحی است و در این خصوص نیز حضرت علی(ع) می فرمایند: برخی از انسان ها در شکل انسان اما قلب حیوانی دارند.

وی ابراز کرد: سخن و قیل و قال در عالم زیاد است اما باید ببینیم کدام سخن بیان است بیانی که در پرتو تبیان است و قرآن تبیان کل شئ و در پرتو وحی است.

رئیسی گفت: آیات نورانی کلام وحی به عنوان کتاب کامل و اهل بیت به عنوان انسان کامل جلوه تام اسماء الحسنی الهی هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سوره قدر سوره امامت است، تصریح کرد: امام جواد(ع) می فرمایند: ای شیعیان با سوره قدر به محاجه با دشمنان ولایت بروید.

وی افزود: نزول ملائک و روح در شب قدر واقع می شود و در زمان رسول خدا محل فرود ملائک آستان منور نبوی و امروز آستان مقدس مهدوی است. شبی که برای سالک ره صد ساله یک شب طی می شود، این به برکت تمسک به حبل الله و توجه به انسان کامل که مفسر و مبین قرآن کریم استکه طی این مسیر برای سالک میسر می شود.

رئیسی با اشاره به بیان امام رضا(ع) در خصوص اینکه قرآن هدایت است مبادا راه خود را از قرآن دور کنید، اظهار کرد: باید مدار زندگی را قرآن قرار دهیم چرا که مکارم اخلاق در انسان، اخلاق فاضله و کریمه،کرامت انسانی در پرتو ارتباط با قرآن است و تمام باید و نبایدهای انسان در ارتباط با قرآن شکل می گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امامان و پیشوایان دین مفسران و مبینان قرآن هستند لذا باید از ایشان قرآن را فراگرفت، ادامه داد: امروز آستان مقدس رضوی دانشگاهی است که امام رضا(ع) معلم و طالبان علم در عالم دانشجویان آن هستند و نسخه امام شناسی زیارت جامعه کبیره و زیارات ماثوری است که از ائمه هدی سفارش شده است.

رئیسی افزود: در این دانشگاه بزرگ که جایگاه انسان سازی و مقام سازی فراهم است فرصت بازنگری در اعمال برای فرد به وجود آمده و در محضر انسان کامل عزم جدی در تصحیح عملکرد ایجاد می شود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: رهبری در بیانات خود تاکید زیادی به قرائت، فهم و تدبر در قرآن به ویژه به نسل جوان و نوجوان دارند و امروز به برکت انقلاب اسلامی فضای گسترده در عرصه فعالیت های قرآنی فراهم شده است.

وی گفت: با توجه به سخنان امام رضا(ع) که قرآن کتابی است که همواره جدید بوده و محدود به زمان و مکان و افراد خاصی نیست، امروز با وجود تلاش در علوم و معارف قرآن نیازمند اهتمام بیشتر در این خصوص هستیم.

رئیسی اظهار کرد: هر سال در لیله القدر قرآن برای اهلش نازل می شود و اسرار بسیاری برای اهلش روشن می شود به اهلش که به این کتاب مقدس دل می دهند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: نکات زیادی در خصوص لغات قرآنی وجود دارد که باید تفسیر شود لذا برای این منظور نیازمند دایره المعارف قرآنی جامع هستیم.

رئیسی با اشاره به پژوهش های قرآنی در زمینه حقوق زنان ادامه داد: امروز به برکت قرآن در جایگاه مدعی دفاع از حقوق زنان هستیم و مغرب زمین در جایگاه متهم هستند.

وی عنوان کرد: پژوهش های قرآنی جایشان غبار گرفتن در کنج کتابخانه ها نیست بلکه باید این پژوهش ها به اجرا در بیایند و در جامعه مورد استفاده قرار گیرند لذا در حوزه اجرایی شدن این پژو هش ها اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

captcha