سبک مواجهه با شایعه از منظر قرآن
کد خبر: 3768090
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
حجت الاسلام مهدوی راد تشریح کرد؛

سبک مواجهه با شایعه از منظر قرآن

گروه فعالیت های قرآنی - یک پژوهشکر قرآنی با بیان اینکه امروز شایعات مانند خوره به جان جامعه افتاده، گفت: خداوند در آیان 11 تا 22 سوره نور سبک مواجهه با شایعات را تبیین کرده است.

سبک مواجهه با شایعه از منظر قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد در پانزدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه با محوریت قرآن و امام جواد(ع) که هشتم آذرماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد ضمن ابراز خرسندی این مراسم در جوار بارگاه ملکوتی عالم آل محمد(ع) و حضور در جمع بانوان قرآن پژوه بیان کرد: اولین و آخرین رسالت کتاب قرآن هدایت برای ساخت انسانی تراز قرآن موحد، خداجوی، خداگوی و خدا پوی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون عالمان بزرگی در دایره قرآن تالیفات و آثار خوبی رقم زده اند که بعضا نیز ما تفاسیر 300 جلدی را از این بزرگان در دست داریم.

مهدوی راد افزود: عمق آیات قرآن دارای معادفی است که شاید تا امروز به اندکی از آن دست یافته ایم و در وجود این همه تحقیقات و نوشته ها حقایقی وجود دارد که گاهی به صورت کلی و گاهی بعضا مورد غفلت قرار گرفته و آن جنبه هدایت گری این کتاب عظیم است.

این پژوهشگر قرآنی گفت: اقامه قرآن موضوع مهمی است که به آن اشاره نشده در حالیکه اقامه نماز، اقامه عدل، اقامه دین داریم و بیش از 30 کلمه در قرآن واژه اقم و مشتقات آن آمده است.

وی بیان کرد: خداوند به مومنان خطاب می کند که دین را اقامه کنند اما این دین فقط مختص دین پیامبر خاتم و امت اسلام نیست بلکه از ابراهیم تا خاتم را این امر فرا می گیرد یعنی از پیروان ابراهیم تا پیامبر خاتم باید اقامه دین کنند.

مهدوی راد افزود: خداوند مجموعه ای از آموزه هایی را به وسیله کتابش قرآن که در قالب انسان کامل یعنی امامان تجلی یافته رقم زده است و امام عادل یعنی خود دین.

این استاد و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: اقیموا امرنا یعنی اقامه امر اهل بیت(ع) همانطور که فرمودند «رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را احیا کند.» احیای امر اهل بیت(ع) بارش رحمت الهی را به همراه دارد و منظور از امر اهل بیت مجموعه سیره و سنت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت است.

وی اضافه کرد: امروز ما داعیه انقلاب اسلامی بر پایه قرآن هستیم اما اینکه چه میزان در جامعه و زندگی خود قرآن را داریم جای سوال است لذا باید به این بحث پرداخته شود.

مهدوی راد با بیان اینکه معنای عبارت قرآنی «یا اهل الکتاب» اهل قرآن است، افزود: لذا آنچه در قرآن برای امت های پیشین آمده برای ما و آیندگان هم هست این همان به در گفتن و دیوار شنیدن است و اگر ما قرآن را در جامعه اقامه کنیم زندگی ما با رشد و بهره گیری از خیرات همراه خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حمد آغازگر قرآن است و تجلی یافتن عینی معارف قرآن حمد است و اقامه نماز به عنوان ستون دین اقامه قرآن به صورت عینی است.

وی با اشاره به آیه «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی» گفت: اقامه یعنی عینیت بخشیدن در صفحه ذهن و زندگی و خداوند قرآن را آسان کرد تا همگان به آسانی به بشارت برسند لذا عمیق ترین مفاهیم فلسفی را آنچنان بیان کرده که مستحق کلام الهی است و نشان می دهد هیچ بشری نمی تواند مانند آن بیاورد.

مهدوی راد اضافه کرد: همانطور که ترجمه فارسی را می توان روان خواند قرآن را هم به همان آسانی می توان به زندگی وارد کرد.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیات 11 تا 22 سوره نور تصریح کرد: در این آیات سبک برخورد با شایعه که امروز مثل خوره به جان جامعه افتاده و آن را می خورد بیان شده و در این خصوص راهکار ارائه کرده است.

انتهای پیام

captcha