اعتماد، اعتبار و فرهنگ ایدئولوژیک؛ ارکان قدرت نرم
کد خبر: 3769611
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

اعتماد، اعتبار و فرهنگ ایدئولوژیک؛ ارکان قدرت نرم

گروه سیاست و اقتصاد - یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه اعتماد، اعتبار و فرهنگ ایدئولوژیک ارکان قدرت نرم به‌شمار می‌روند، افزود: دشمن در جنگ نرم کاری می‌کند که افراد به میل و اراده خود جذب آن‌ها شوند.

اعتماد، اعتبار و فرهنگ ایدئولوژیک؛ ارکان قدرت نرمبه گزارش ایکنا از زنجان، سعید ثاقبی امروز 13 آذرماه در جمع طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) اظهار کرد: جنگ به سه دسته سخت، نرم و اقتصادی تقسیم‌بندی می‌شود که جنگ سخت، مسلحانه، خونین و درگیرانه است و ابرقدرت‌ها بیشتر از آن استفاده می‌کردند اما اکنون تغییر رویکرد دادند و به قدرت نرم روی آوردند.
ثاقبی با اشاره به اینکه جنگ نرم شکل‌دهی به ترجیحات دیگران و نیازهای روحی و عاطفی آنهاست، تصریح کرد: قابلیت دست یافتن به خواسته‌ها از طریق داشتن قدرت در جذابیت به طوری که طرف مقابل با عشق و علاقه جذب شما شود و با میل و اراده خود با شما همکاری کند از شاخص‌های جنگ نرم است ارضا و اقناع را از ویژگی‌های قدرت نرم به‌شمار می‌رود و در قدرت سخت کشت و کشتار وجود دارد و نفرت‌انگیز است.
وی با اشاره به اینکه در اعراب، سیاست را رام کردن اسب وحشی می‌گویند، یادآور شد: در لغت نامه‌های فارسی نیز این کلمه تنبیه و شکنجه معنی شده و در اصطلاح سیاسی به معنی علم کشورداری است.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در قدرت سخت با کشتن نیروی دشمن یک نفر از نیروی دشمن را کم می‌کنیم اما در جنگ نرم یک سرباز دشمن را با خود همراه می‌سازیم که در این حالت یک نفر از دشمن را کم کرده و یک نفر به خود اضافه می‌کنیم در حالی که هیچ نفرتی هم ایجاد نشده و هزینه قدرت نرم پایین‌تر از قدرت سخت است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز زر، زور و تزویر بوده و در تاریخ بالاترین قدرت نرم را معاویه دارد. در زمان شاه اسماعیل صفوی دستور داد تا مذهب ایران شیعه دوازده امامی شود.
ثاقبی با اشاره به اینکه قدرت سخت مادی است، ادامه داد: این در حالی‌ است که قدرت نرم معنوی بوده و با عناصر درونی و اعتقادی در ارتباط است و اعتماد، اعتبار و فرهنگ ایدئولوژیک و از ارکان آن به شمار می‌رود.
وی افزود: بالاترین قدرت نرم برای ماست چرا که جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی الهی دارد. اگر مدیریت درست باشد با اعتقاد بالایی که مردم به ولایت، اهل‌بیت(ع) و مسائل دینی دارند، می‌توان بر جنگ نرم دشمنان پیروز شد.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اخلاق بیشتر جنبه ذاتی دارد، اظهار کرد: تربیت اکتسابی و شرایط‌پذیر است و در قدرت نرم اعتماد حرف اول را می‌زند و پس از آن اعتبار محصول کار شما می‌شود و ویژگی‌های ایمانی اعتبار می‌آورد.
وی ادامه داد: فرهنگ ایدئولوژیک در اصل ریشه در عاشورا و مکتب حضرت زینب(س) دارد و امروز قدرت نرم ایران بر قدرت نرم آمریکا چربیده، قدرت نرم و قدرت سخت آمریکا افول کرده است.
ثاقبی تصریح کرد: ریشه و عمق اعتماد ما فرهنگ و ایدئولوژی ما در دین است و با پشتوانه دینی اعتبار و اعتماد کسب کردیم.
انتهای پیام
captcha