مشکلات آشوری‌ها را در درون نظام حل می‌کنیم/ دستاوردهای انقلاب غیرقابل شمارش است
کد خبر: 3774648
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
اسقف کلیسای شرق آشوری ایران:

مشکلات آشوری‌ها را در درون نظام حل می‌کنیم/ دستاوردهای انقلاب غیرقابل شمارش است

گروه اندیشه ــ اسقف کلیسای شرق آشوری ایران ضمن برشمردن برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به ویژه در زمینه ادیان توحیدی بیان کرد: همواره با ارگان‌ها مختلف دولتی در ایران ارتباط خوبی داشته‌ایم و حتی شاهد حضور پیروان ادیان توحیدی در شوراهای اسلامی هستیم که مایه افتخار است، در عین حال ممکن است که مشکلاتی هم وجود داشته باشد که تمام آن‌ها را در درون نظام خودمان حل خواهیم کرد.

مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری ایران

به گزارش ایکنا؛ مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری ایران، در نشست «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» که با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، امروز، 1 دی، در تالار ایوان شمس برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود بیان کرد: در تاریخ آمده است که یکی از دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی مسیحیت سؤالی را از استاد خود در مورد مفهوم تثلیث اقدس می‌پرسد و می‌گوید که منظور از تثلیث اقدس چیست؟ استاد، شاگرد خود را در کنار اقیانوسی می‌برد و از او می‌خواهد که چاله کوچکی در کنار اقیانوس حفر کند، استاد به شاگرد می‌گوید که یک قاشق به شما می‌دهم و شما آب این اقیانوس را کم کم با این قاشق به این چاله بریز و اگر توانستی همه آب را داخل این چاله بریزی آن وقت مفهوم تثلیث را متوجه می‌شوی.

دستاوردهای انقلاب بیش از آن است که بتوان آنها را بیان کرد

مارنرسای بنیامین در ادامه افزود: سروران عزیز این فرصت اندک بوده و توانایی بنده خیلی محدود است که بتوانم همه دستاوردهای انقلاب اسلامی را بیان کنم، آن قدر زیاد و پراهمیت است که نمی‌توان حق همه دستاوردهای انقلاب را برای همه ایران و ادیان توحیدی ادا کرد. برای اینکه افتخار کنیم به این تاریخ گهربار و زندگی در ایران عزیز با همه آحاد جامعه ایران تعدادی از آنها را اعلام می‌کنم.

وی بیان کرد: اولین تأثیری که از انقلاب پذیرفتیم، یقیناً تأثیر زندگی معنوی و زندگی دینی است. یکی از اهداف انقلاب تأثیرگذاری دین بر زندگی جامعه است. از این مسئله آشوری‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند و بعد از انقلاب توانستیم جامعه خودمان را دین‌دارتر ببینیم و از زندگی معنوی بیشتری برخوردار باشیم. تا جایی که اکنون همه کلیساهایی که در جامعه آشوری فعال هستند درِ همه آنها باز است و توانسته‌ایم مراسم دعا و ستایش خدا را به زبان آشوری برگزار کنیم.

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران در ادامه تصریح کرد: نه فقط در روزهای یکشنبه، بلکه اعیاد مذهبی خود که سه‌شنبه پیش‌رو نیز عید میلاد عیسی مسیح(ع) را در پیش داریم، برای ما آشوریان مهم است و بعد نیز تحویل سال 2019 است که چند هفته است که همه آشوریان در تدارک هستند که این عید را با همه شکوه خود برگزار کنند.

ارتباط آشوریان با ارگان‌های مختلف و حل مشکلات آن‌ها

وی بیان کرد: ارتباط‌هایی که بین آشوریان و ارگان‌های دولتی وجود دارد نیز زیاد است که می‌توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاورت رئیس جمهور در بخش اقلیت‌ها و اقوام، نیروی انتظامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و ... اشاره کرد که به نوعی با امور جامعه آشوریان و کلیساها مرتبط هستند و هر کدام به نحو شایسته می‌توانند خدمت خود را ادا کنند.

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران در ادامه تصریح کرد: این افتخاری است که چند سال قبل یعنی در سال 1382 با افتخار برابری دیه اقلیت‌های دینی و ادیان توحیدی با مسلمان اتفاق افتاد و این افتخار بزرگی برای ما مسیحیان است که بعد از چند قرن با نظر مجلس وقت و همچنین نظر مثبت مقام معظم رهبری، دیه اقلیت‌ها با مسلمانان برابر شد و این مسئله نکته مثبتی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

حضور پیروان ادیان در شوراها

مارنرسای بنیامین بیان کرد: مثال دیگر نیز مربوط به چند ماه قبل است که حضور پیروان ادیان توحیدی در شوراهای اسلامی اتفاق افتاد و به نوعی توسط مجمع تشخیص مشکلات به وجود آمده رفع شد و هم اکنون شاهد حضور پیروان ادیان توحیدی در شوراهای اسلامی هستیم و این قانون است که از این به بعد همه ایرانیان می‌توانند در شوراها حضور داشته باشند که نکته مثبتی است.

حضور رهبر انقلاب در منزل شهید آشوری

وی در ادامه با اشاره به دیداری که مقام معظم رهبری چند سال قبل با خانواده یکی از شهدای ارمنی داشت تصریح کرد: نکته‌ای که بسیار مهم است مربوط به چند سال قبل و حضور رهبر انقلاب در منزل یکی از شهدای آشوری می‌شود که خانواده این شهید نیز در جمع هستند. این را اعلام کرده‌ام که حضور رهبر انقلاب در این خانه، حضور در خانه همه خانواده‌های شهدای ادیان توحیدی بوده و این برکت را از ایشان گرفته‌ایم که به عنوان رهبر ایران در خانواده این شهید حضور پیدا کردند و مایه برکت شدند.

مارنرسای بنیامین با اشاره به افتتاح درمانگاهی برای آشوریان در ارومیه بیان کرد: چند هفته قبل نیز درمانگاهی در ارومیه توسط وزیر بهداشت افتتاح شد که با نماینده آشوریان در مجلس و تعداد زیادی از آشوریان ارومیه بود. این اتفاق نیز یکی از افتخارات شکوهمند انقلاب است که برای همه مردم شریف ارومیه و به نام مبارک حضرت مریم مقدس نام‌گذاری شد.

مرمت و بازسازی کلیسا‌ها

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران در ادامه تصریح کرد: در شهر ارومیه در این سال‌ها شاهد فعالیت و مرمت و بازسازی برخی از کلیساهای آنجا بوده‌ایم که قدمت آنها برای بیست قرن قبل است که این مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت که افتخاری است. تمام هزینه‌ها و یا قسمتی از آن توسط دولت محترم تقبل می‌شود. چند ماه قبل شاهد حضور آقای مونسان در ارومیه بودیم و از کلیسای قدیمی حضرت مریم که قدمت زیادی دارد دیدن کردند.

وی با اشاره به اهتمام ویژه شهرداری‌ها نسبت به اماکن مذهبی آشوریان گفت: اهتمام ویژه شهرداری‌های شهرهای مختلف که آشوریان در آن حضور دارند نیز بسیار قابل اهمیت است. در این روزها شهرداری، اهتمام ویژه‌ای به بنای کلیساها از جهت تزئین آنها دارد و زحمات زیادی در این راستا کشیده‌اند و با حضور خود در این سال‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند. پرداخت هزینه‌های مرمت کلیسای حضرت مریم در میدان سپاه یکی از فعالیت‌های شهرداری بوده که به همین مناسبت از شهردار تهران و شهردار دیگر شهرها نیز تشکر می‌کنم.

تأسیس شورای حل اختلاف آشوریان

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران با اشاره به دیگر دستاوردهایی که انقلاب اسلامی برای ادیان توحیدی داشته بیان کرد: مورد بعدی تأسیس شورای حل اختلاف در شهر ارومیه است تا بتوانند مشکلات خود را از این طریق حل کنند که رئیس آن نیز یکی از آشوریان آنجاست. در این سال‌ها در قوه قضائیه نیز ایشان بوده‌اند و بسیاری از پرونده‌هایی که در ارومیه بوده را در اختیار داشته‌اند.

مارنرسای بنیامین در ادامه افزود: همچنین در ایام سال که ایام تعطیلی ویژه آشوریان را داریم که همه اینها با نظر مثبت نظام انجام شده است؛ مثلاً مناسبت کریسمس و دیگر اعیاد ملی ما آشوریان که در طول سال داریم و دانش‌آموزان مسیحی، حق حضور در این مراسم و مناسک را پیدا می‌کنند و دلیل این مسئله این است که مسئولان نظام در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را دارند.

خدمات مؤثر انجمن‌های آشوری

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران گفت: همچنین در همه شهرهایی که آشوریان هستند، انجمن‌های آشوری حضور دارند که همگی ثبت وزارت کشور را دارند و می‌توانند خدمات اجتماعی و فعالیت‌های هنری آَشوریان را انجام دهند که این انجمن‌ها اکنون در تهران، ارومیه و اهواز تأسیس شده است.

مارنرسای بنیامین با اشاره حضور نمایندگانی از پیروان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مجلس پنج نماینده داریم و این نیز جزء افتخارات است که می‌توانند از طریق ارتباط با مجلس و دیگر ارگان‌ها مانند وزارتخانه‌ها و ... مشکلات جامعه خود را مرتفع کنند تا از افتخارات انقلاب اسلامی است.

مشکلات جامعه آشوریان داخل نظام

اسقف کلیسای شرق آشوری ایران با تأکید بر اینکه مشکلات جامعه آشوریان در داخل کشور حل می‌شود و این مسائل در اختیار بیگانگان قرار نمی‌گیرد، بیان کرد: شاید در اینجا برخی تصور کنند که مشکلاتی هم وجود دارد، البته اگر هم مشکلاتی باشد آنها در ایران حل خواهیم کرد.

مارنرسای بنیامین در انتهای سخنان خود با بیان اینکه چند ماه قبل با نمایندگانی از سازمان ملل دیدار داشته است، گفت: چند ماه قبل یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل در تهران بودند و از من نیز دعوت شده بود که در آن جلسه حضور پیدا کرده و مشکلات را به این ستاد و کمیته اعلام کنم. فقط دو ساعت داشتیم در مورد افتخارات انقلاب اسلامی صحبت می‌کردیم و به آنها گفتیم که اگر مشکلی هم باشد به شما نخواهیم گفت، بلکه در نظام خودمان آن را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha