نامه‌های رهبر انقلاب؛ محور کنفرانس ضد تروریسم اسپانیا
کد خبر: 3774679
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

نامه‌های رهبر انقلاب؛ محور کنفرانس ضد تروریسم اسپانیا

گروه بین‌الملل ـ تأکیدات مقام معظم رهبری در هر دو نامه نوشته شده خطاب به جوانان اروپایی در باب آسیب تروریسم در کنفرانس «تروریسم؛ درد مشترک شرق و غرب» در دانشگاه «نبریخا»ی مادرید تبیین شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به همت رایزنی فرهنگی‌ ایران در اسپانیا، کنفرانس «تروریسم؛ درد مشترک شرق و غرب» با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان سیاسی و دانشجویان روابط بین‌الملل در محل دانشگاه نبریخا(Nebrija University) در مادرید برگزار شد.

خوان کایون، رئیس دانشگاه نبریخا طی سخنانی در کنفرانس بیان کرد: تروریسم، مسئله‌ای است که به شرق و به غرب آسیب می‌‌رساند. حملات تروریستی که در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق می‌‌افتد دیگر چیزی نیستند که غرب با آن بیگانه باشد زیرا هیچ کشوری از اقدامات تروریستی در امان نیست.

گوستاوو مورالس، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی در موضوع  اسلام و خاورمیانه هم ضمن ترسیم پس زمینه‌ای تاریخی از مسئله تروریسم در جهان گفت: با به راه افتادن جنبش، مهم‌ترین مسأله رساندن صدای این تغییر به فضای بین‌المللی است تا هم به دولت مستقر در کشور فشار وارد آورند و هم حامیانی از دیگر نقاط جهان به دست بیاورند. اینجاست که خشونت و خونریزی تبدیل به عاملی برای جلب توجه جهانی و قرار گرفتن در صدر اخبار رسانه‌‎ها می‌شود. 

مورالس مهمترین نکات مطرح شده در نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به جوانان درباره تروریسم که در آن آسیب‌های اقدام نسنجیده و شتابزده دولت‌ها را برشمرده بودند، تبیین کرد و در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به ظهور تروریسم سلفی و جهادی به عنوان جدیدترین نوع تروریسم، گفت: این نوع از تروریسم در واقع جنگی را با تبلیغات فراوان آغاز کرده است. غربی‌ها از این جنگ دورتر هستند و هر از گاهی با برخی وجوه آن مواجه می‌شوند. اما در کشورهای خاورمیانه این تروریسم هر روز قربانی می‌گیرد.

سخنران دوم مراسم، محسن بلال، فعال سیاسی و خبرنگار سوری نیز در سخنان خود، گفت: تروریسم کشور، سرزمین و نام ندارد بلکه فقط درد و رنج، وحشت و خونریزی دارد و این چیزی است که ما در سوریه در طول تقریبا هشت سال آن را تجربه کردیم.

کارلوس اچه بریا، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اوند مادرید نیز، اظهار کرد: تروریسم، استراتژی ضعیف علیه قوی است و در مورد تروریسم باید از دو شکل تروریسم قدیمی‌ و تروریسم جدید صحبت کرد.

گفتنی است؛ تأکیدات مقام معظم رهبری در هر دو نامه نوشته شده خطاب به جوانان اروپایی در باب آسیب تروریسم در منطقه ما و نیز اروپا و همچنین برخوردهای اغلب سطحی کشورهای غربی و قدرت‌های بزرگ با این پدیده که اغلب چرخه خشونت را تقویت کرده و راه را برای خونریزی بیشتر و اسلام هراسی بیشتر باز کرده است، محور اصلی بحث‌های سخنرانان این مراسم بود.

انتهای پیام

captcha