مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح ملی «رحله» ثبت‌نام کنند
کد خبر: 3785655
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح ملی «رحله» ثبت‌نام کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح ملی «رحله» ثبت‌نام کنند» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح ملی «رحله» ثبت‌نام کنند

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کار بوده و تا ساعت 15:30 صرفأ سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «کاروان قرآنی انقلاب وارد بوشهر شد/ حضور در گلزار شهدا» آورده است: کاروان قرآنی انقلاب در ادامه سفر خود که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام می‌شود وارد استان بوشهر شدند و با حضور در گلزار شهدا با آرمانهای شهدای انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند. اعضای کاروان قرآنی انقلاب پس از عبور از استان‌های قم، مرکزی، اصفهان و خوزستان وارد استان بوشهر شدند. حضور در پایگاه نیروی دریایی ارتش در بوشهر اولین مقصد کاروان بود که محفلی در مهدیه نیروی دریایی برگزار شد. همچنین اعضای کاروان قرآنی انقلاب صبح امروز با حضور در گلزار شهدای بوشهر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند و در ادامه عباس هاشمی آیاتی از کلام‌الله مجید را در گلزار شهدا تلاوت کرد.
حضور حجت‌الاسلام تشکری، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران بوشهر و حجت‌الاسلام سروستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی این استان در جمع اعضای کاروان قرآنی و بیان نکاتی درباره دستاوردهای چهل ساله انقلاب از جمله آیتم‌های آن است. کرسی تلاوت اذانگاهی و همچنین محفل انس با قرآن دیگری با اجرای محمدرضا پورمعین در منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوشهر برگزار و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می‌شود.

برپایی محفل انس با قرآن در بندر ماهشهر آخرین برنامه کاروان در خوزستان بود که در این محفل حمید شاکر‌نژاد آیاتی از کلام‌الله مجید را به زیبایی تلاوت و تحسین حاضران را برانگیخت. حضور در نیروگاه اتمی بوشهر و اجرای برنامه‌ و محفل در این محل از مهم‌ترین برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب در بوشهر است و استان هرمزگان مقصد بعدی این کاروان است. همچنین حضور در زیر‌دریایی نیروی دریایی ارتش و اجرای محفل در زیردریایی از دیگر برنامه‌های کاروان انقلاب است.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «شرایط منبرهای تهران در سال‌های ۵۳ و ۵۴/ ماجرای پولی که یک منبری از ساواک گرفت» و «ترتیل صفحه ۵۶۶ قرآن کریم باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، تا این ساعت تعداد هفت خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح ملی «رحله» ثبت‌نام کنند» آورده است: نام‌نویسی طرح تابستانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با عنوان «رحله» ویژه حفظ 4 جزء قرآن کریم در تعطیلات تابستان آغاز شد. حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی گفت: این طرح بزرگ قرآنی امسال نیز برای پنجمین سال متوالی توسط موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اجرایی می‌شود. وی، هدف از اجرای این طرح شبانه روزی حفظ قرآن را ایجاد روحیه و انگیزه به حفظ قرآن کریم در بین جوانان در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، تربیت قرآنی و آشنایی با معارف اهل‌ بیت (ع)، تربیت مدرسان و مبلغان علوم قرآنی، نهادینه کردن فضائل اسلامی و تربیت اخلاقی عنوان کرد.
به گفته مسئول موسسه قرآنی بیت‌الاحزان(س)، در سال جاری 21 شهرستان از 11 استان کشور همچون استان‌های فارس، خوزستان، تهران، خراسان رضوی، کرمان، یزد، لرستان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و همدان با اعلام و ثبت‌نام، متقاضی برگزاری پنجمین دوره طرح ملی رحله هستند. رئیس ستاد طرح ملی رحله افزود: با تصویب ستاد پنجمین دوره این طرح ملی قرآنی فقط ویژه برادران در مقاطع سنی جوانان و نوجوانان 14 تا 22 ساله برگزار خواهد شد و برنامه‌ای جهت اجرای طرح برای بانوان وجود ندارد.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «پیشنهاد برگزاری مسابقات برترین‌های قرآنی دنیا» آورده است: مدیر رادیو قرآن پیشنهاد داد تا مسابقات یک‌روزه‌ای باحضور برترین‌های مسابقات بین‌المللی جهان اسلام به میزبانی ایران برگزار شود. نشست هماهنگی ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اساتید قرآنی، مسئولان قرآنی نهادها و وزارتخانه‌های مختلف، حافظان و قاریان منتخب در ساختمان مهر این سازمان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، هم‌اندیشی و تبادل نظر درباره سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم است که اردیبهشت‌ سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.
در ادمه این مراسم حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن از 10 سال گذشته تاکنون رو به رشد بوده. انتظارمان این است، مسابقات بین‌المللی قرآن به قطب قرآنی جهان اسلام تبدیل شود. بُعد داخلی مسابقات این است که تعاملاتی بین مذاهب و ادیان شکل گیرد. بعد خارجی آن نیز همان استکبار‌ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی یعنی آمریکا و اسراییل است. باید به یک نهاد قرآنی – ملی تبدیل شود و لازمه آن را عدم توجه صنفی به مسابقات دانست و تأکید کرد تا مسابقات باید در مقوله علمی مورد توجه و نقد و بررسی قرار گیرد.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «کاروان قرآنی انقلاب صدای دلنشین قرآن را در ۱۱ استان کشور طنین‌انداز می‌کند»، «آغاز پذیرش طلاب شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی»، «انقلاب اسلامی تکلیفی شرعی برای نهی از منکر «حاکم ظالم» بود»، «فرهنگسرای انقلاب در حرم امام خمینی(ره) افتتاح می‌شود» و «عاملی که آیه مباهله را در شأن حضرت فاطمه(س) قرار داد» است.
ایرنا
صفح معارف خبرگزاری ایرنا، امروز سه خبر با عناوین « طرح‌های فرهنگی پیوست قرآن و عترت داشته باشند»، «برای گفت‌وگو بین ادیان باید تقدس را کنار بگذاریم» و «عقل مبنای مشترک گفت‌وگوی ادیان است» منتشر کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و صرفاً سه خبر با عناوین « پیام آیت‌الله اراکی در پی درگذشت دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی»، « «رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» منصوب شد» و «مانند اربعین برای مسابقات قرآنی هم حاضر شوید» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «جامعه هدف مسابقات بین‌المللی قرآن هنوز مشخص نیست» آورده است: حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن کشور که صبح امروز ۹ بهمن ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: ارتقاء و رشدی که مسابقات در طول ده سال داشته است، بسیار قابل توجه است. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ظرفیتی برای قطب قرآنی است. در زمینه های داخلی و خارجی بر اساس قرآن می‌توانیم به وفاق و تقریب برسیم. مسابقات قرآن باید تبدیل به دیپلماسی گفتمان و تعامل قرآنی باشد. همچنین عدم توازن میان ادبیات علمی و تجارب نیز از دیگر مسائلی است که می تواند مورد توجه واقع شود. حجم عظیمی از تجارب به وسیله افرادی از گذشته تا کنون می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: ادبیات نقد و بررسی مسابقات هنوز ایجاد نشده و یک مقوله صنفی قلمداد می شود. جامعه هدف مسابقات بین المللی هنوز مشخص نشده است؛ به عنوان مثال برگزاری کارگاه ها در حاشیه برپایی این مسابقات و انتخاب بانوان برتر قرآنی از مسائلی است که هنوز مشخص نشده است که تدوین منطق مسابقات می تواند سطح مشخصی از مسابقات را تعریف نماید.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «فعالیت های قرآنی در جامعه رشد محسوسی داشته است» و «بنیاد روشندلان اصفهان، میزبان ۴۰ حافظ روشندل عراقی» است.

باشگاه خبرنگاران جوان

ده خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل « همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان برگزار می‌شود»، « مداحی ای کربلایت کعبه امید عالم با نوای حاج مهدی سلحشور»، «حضور کاروان قرآنی انقلاب در گلزار شهدای شهر بوشهر+تصاویر»، « بررسی کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» در نشست هیأت‌پژوهی»، «آغاز پذیرش طلاب شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی»، پیروزی‌های محور مقاومت اسلامی و شکست‌های دشمن صهیونیستی زمینه‌ساز پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی»، «ابرقدرت‌ها در حال فروپاشی هستند»، « حکم صندوق قرعه‌کشی خانوادگی چیست؟ + فیلم»، « تدوین سند راهبردی برای مسابقات و برنامه های قرآنی» و «از طرح پویش «نان شب» چه می‌دانید؟» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز هیچ خبری را تا ساعت 16 منتشر نکرده است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان « علل رویگردانی مردم از مسئولان و عالمان از نگاه قرآن» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: در تحلیل قرآنی، علل متعدد و متنوعی موجب می‌شود تا توده‌های مردم از عالمان و مسئولان و رهبران اجتماع رویگردان شده و به سمت و سویی دیگر متمایل شوند، به گونه‌ای که بحرانی میان روابط دولت و امت یا ناس با خاص ایجاد می‌شود. در تحلیل روان‌شناسی اجتماعی قرآن و رفتار شناسی مردم و دولت و عالمان، دست‌کم می‌توان عللی را شناسایی کرد که به سه دسته اصلی ناظر به رفتار عالمان و مسئولان، رفتار دشمنان و تبلیغات سوء آنان و در نهایت رفتار خود مردم تقسیم می‌شود. پس نمی‌توان تنها عالمان یا مسئولان را مقصر دانست و علت رویگردانی را به آنان نسبت داد؛ زیرا دو دسته دیگر از عوامل و علل است که می‌تواند تاثیر شگرفی در این رویگردانی داشته باشد.

دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری شامل « ملاک خوشبختی و بدبختی»، «خطر بلعم باعوراهای زمان»، «فلسفه تفاوت طینت‌ها» و «امور برهانی تا تبدیل به باور قلبی و ایمان نشود، با عمل همراه نخواهد بود» هستند.

انتهای پیام

captcha