سمنان غرق در سوگ شهادت ام ابیها (س)
کد خبر: 3788786
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

سمنان غرق در سوگ شهادت ام ابیها (س)

گروه اجتماعی- مراسم عزاداری ایام فاطمیه در شهرها و روستاهای استان سمنان به اوج رسیده و دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در مساجد و تکایا به سوگواری پرداختند.

سمنان غرق در سوگ شهادت ام ابیها (س)

به گزارش ایکنا از سمنان،حضرت فاطمه دارای مقام والایی است که مردم دیار قومس این مقام را به خوبی قدر می دانند مقامی که پیامبر(ص) درباره آن می‌فرمایند «هر کس فاطمه سلام الله علیها را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است» و امروز خوشا به حال آنانی که در سوگ شهادت حضرت فاطمه(س) دخت نبی مکرم اسلام، بر سر و سینه می زنند.

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در شهرهای سمنان، شاهرود و دامغان با برگزاری مراسم محوری در مساجد و تکایا شامل سخنرانی، سینه‌زنی، دسته عزاداری، نذورات و اطعام و مرثیه‌سرایی باشکوه خاصی از شامگاه آدینه تا روز شنبه در حال برگزاری است .

همچنین مردم جای‌جای استان سمنان در ایام فاطمیه و در مصیبت شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام غرق در اشک و آه و ماتم و تکایا و حسینیه‌ها و مساجد جای‌جای دیار قومس سیاه‌پوش شد، همان بانویی که امام صادق(ع) درباره ایشان می‌فرمایند «هرکس به شناخت حقیقی فاطمه سلام الله علیها دست یابد، بی‌گمان شب قدر را درک کرده است».

امام صادق(ع) می‌فرمایند «فاطمه سلام الله علیها سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است» و چه زیبا مردم استان سمنان این حق سروری داشتن را با حضور پرشورشان به منصه ظهور و بروز می‌رسانند.

گفتنی است از دیگر آیینهای ایام فاطمیه در استان سمنان برگزاری روضه‌های خانگی شاهرود به‌خصوص در صبح خیلی زود است که مردان و زنان متدین و خداجوی دیار معلمان دین و اخلاق با حضور در منازل میزبان روضه صیقلی تازه به جان و روحشان می بخشند و سپس برای ادامه یک روز کاری آماده می شوند. این روضه خوانی ها عموماً شش صبح آغاز و تا ۷:۳۰ به پایان می رسد.

خاطهم‌رنشان می شود همزمان با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا صبح امروز 20 بهمن دسته‌های عزاداران فاطمی از میدان کوثر سمنان تا میدان نماز، آئین محوری ایام فاطمیه را برگزار می‌کنند و دسته‌های عزاداری در شاهرود و دامغان و سایر نقاط استان سمنان، به راه افتاده است و یکی دیگر از مراسم ایام فاطمیه سمنوپزان در سمنان است که از شامگاه گذشته میزبان خیل عاشقان اهل‌بیت(ع) است این مراسم که ده‌ها سال قدمت دارد امسال نیز با حضور پرشور مردم برگزار شد.

یکی از آداب مرسوم در بین مردم استان سمنان در روز شهادت حضرت فاطمه(س) طبخ نذورات و همچنین نان رایگان برای محرومان و مستضعفان به یاد بزرگی و عظمت آن بانوی بزرگ جهان است که نمونه آن در شاهرود و سمنان و به‌خصوص بیارجمند دیده می‌شود.

همچنین در روستاهای استان سمنان نیز مراسم عزاداری فاطمیه در حال برگزاری است و مردم در رثای بزرگ بانوی اسلام آن عالمه ای که امام کاظم (ع) در رثایشان می‌فرمایند «در خانه‌ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر و تنگدستی وارد نمی‌شود» به سوگواری می‌پردازند.

انتهای پیام

captcha