عزم و اراده‌ای ملی برای درست مصرف کردن شکل گیرد
کد خبر: 3794743
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
چگونه مصرف کنیم/۳

عزم و اراده‌ای ملی برای درست مصرف کردن شکل گیرد

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در خصوص مصرف‌گرایی در جامعه ایران اظهار کرد: عزم و اراده‌ای ملی باید برای درست مصرف کردن شکل گیرد.

باید عزم و اراده‌ای ملی پشت درست مصرف کردن قرار بگیردمحسن شرکا، رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص مصرف‌گرایی در جامعه ایران اظهار کرد: ما در گذشته یک کشور پردرآمد و ارزانی بودیم، پول ملی ما ارزش بالایی داشت و در نهایت دولت به شکل غیر مستقیم یارانه می‌داد. بر این اساس مردم به صرفه‌جویی و درست زندگی کردن عادت نکردند و اسراف به فرهنگ تبدیل شد.
وی افزود: مردم ما بسیار ولخرجی می‌کردند و این نشر پیدا کرد و امروز ما آب، برق و گاز را به گونه‌ای مصرف می‌کنیم که در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست زیرا نرخ‌های انرژی جهانی است. هنوز نیز دولت ما روی انرژی یارانه می‎دهد. درآمدهای مردم یعنی فضای کسب و کار نیز به گونه‌ای نبوده که قشر متوسط و پایین جامعه از یک رشد منطقی درآمدی برخوردار باشند. به دلیل همین اختلاف، دولت کماکان یارانه پرداخت می‌کند که این امر سبب شده تا ما در بسیاری از کالاها اسراف کنیم که یکی از آن‌ها انرژی است.
شرکا با بیان اینکه لازمه جلوگیری از این اسراف این است که فرهنگ‌سازی شود، بیانکرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید ورود پیدا کنند و این درست مصرف کردن را آموزش دهند. به طور مثال زمانی که یک ماده غذایی مثل گوشت گران می‌شود، مردم باید به سمت جایگزین بروند اما ما بیشتر می‌خریم که این روش غلط است. در این مورد آموزش و پرورش، مراکز آموزش و رسانه‌های ما مسئولیت دارند، باید وارد صحنه شوند و درست مصرف کردن را آموزش دهند.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی گفت: ما در مصرف آب به شدت بد عمل کرده و اسراف می‌کنیم. در مصرف سوخت نیز بد عمل می‌کنیم. باید اتفاقات زیادی رخ دهد تا بتوانیم در یک پروسه 10 تا 15 ساله با سایر کشورها هم‌طراز شویم. ما به منابع خود که متعلق به نسل‌های آینده است، خسارت زده و از سرمایه‌های متعلق به نسل‌های آینده مصرف می‌کنیم. ما بیشتر از هر چیزی به آموزش نیاز داریم و همه چیز به آموزش‌های تداوم‌دار و درست برمی‌گردد.
وی با اشاره به تبلیغات صداوسیما تصریح کرد: تبلیغ در تمام دنیا وجود دارد، ما نمی‌توانیم مانع تبلیغ شویم اما باید در فیلم‌ها و تئاترهایی که می‌سازیم و آموزش‌هایی که می‌دهیم، به نوعی روش صحیح زندگی کردن را به مردم بیاموزیم، این امر بسیار مهم است.
شرکا ادامه داد: اصولاً در این زمینه صداوسیما و هنر می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد اما ما نمی‌توانیم مانع تبلیغات شویم و تبلیغات جایگاه خود را دارد. باید به مردم آموزش درست داده شود و اهمیت و جایگاه منابع خدادادی که متعلق به نسل‌ها است، نهادینه شود. مردم ایران به شدت انعطاف‌پذیر هستند و خود را با شرایط وفق می‌دهند. ما باید در بحث آموزش فعال شویم. اگر بخواهیم مردم ما درست مصرف کنند، باید آموزش‌ها تقویت شود. متاسفانه در این بخش کار چندانی اتفاق نمی‌افتد که باید رخ دهد.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما باید در حوزه کم مصرف کردن فعال شود، عنوان کرد: بچه‌ها می‎توانند در خانواده‌ها بسیار فعال و در درست مصرف کردن تاثیرگذار باشند. عزم و اراده ملی باید پشت درست مصرف کردن قرار بگیرد، آموزش و پرورش ما باید در این زمینه و برای نسلی که می‌خواهد فردای مملکت را اداره کند، تلاش کند. شاید ما به یک مسیری عادت کردیم و تغییر ما کار سختی است اما کودکان و نسل آینده می‌توانند نقش زیادی در درست مصرف کردن داشته باشند، پس باید در آموزش بیشتر روی آن‌ها تمرکز کنیم.
 
انتهای پیام
captcha