راه رسیدن به محبت الهی عمل به معرفت است
کد خبر: 3795798
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

راه رسیدن به محبت الهی عمل به معرفت است

گروه معارف ـ استاد الهیات دانشگاه قم گفت: بین محبت و معرفت رابطه‌ عجیبی وجود دارد اگر انسان به معرفت و علم اجمالی عمل کند به محبت الهی خواهد رسید.

حضرت فاطمه(س)؛ جاذب‌ترین جاذب‌ها در سلوکبه گزارش ایکنا از همدان، مهدیه‌السادات مستقیمی، استاد الهیات از دانشگاه قم، امروز، 15 اسفندماه در نشست عشق از دیدگاه عارفان مسلمان در سخنرانی خود با موضوع آفاق عرفان در آثار و احوال حضرت فاطمه الزهرا(س) اظهار کرد: لفظ عشق در قرآن نیامده است تنها لفظ محبت وجود دارد، عشق عین وجود و نوعی کشش وجودی است.
وی افزود: که عشق هم مرکب و هم هدف، هم مبدأ است و هم مقصد چراکه با رسیدن به عشق به معشوق هم می‌رسیم.
مستقیمی با اشاره به اینکه افراد بر اساس شخصیت ۴ نوع سلوک دارند، بیان کرد: گروه اول سالک سالک هستند افرادی که کاری به چیزی ندارند و ریسک نمی‌کنند، گروه دوم جاذب سالک هستند افرادی که عشق را تجربه می‌کنند اما به هر دلیلی زمانیکه از جاذبه خارج می‌شوند سالک می‌مانند، گروه سوم سالک جاذب افرادی که دائم در سلوک هستند و جاذب می‌شوند.
وی افزود: گروه چهارم که جاذب جاذب هستند این گروه به هزار دلیل از جمله محبت و دوستی از ابتدا تا آخر با جذبه هستند به غیر از معصومین کسی جاذب جاذب نیست.
مستقیمی با اشاره به اینکه جاذب‌ترین جاذب‌ها حضرت زهراست و نور محبت ایشان نه تنها به صورت غیر محسوس بلکه به صورت محسوس نیز محراب وجود دیگران را نیز روشن می‌کرد، اظهار کرد: از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند شما که فرزندان دیگری هم دارید پس چرا به زهرای مرضیه اینگونه ویژه توجه می‌کنید؟ ایشان در پاسخ فرمودند «دلیلش اخلاص زهراست».
وی افزود: بین محبت و معرفت رابطه‌ عجیبی وجود دارد به معرفت و علم اجمالی اگر انسان عمل کند به محبت الهی خواهد رسید.
مستقیمی در پایان با اشاره به سوره طارق که خداوند در آن به طارق قسم خورده است، گفت: در روایات طارق، زهره است و زهره حضرت زهراست، هیچ کشف تفضیلی بعد از قرآن به اندازه‌ صحیفه فاطمیه وجود ندارد، بنابراین معرفت ایشان به هر اندازه‌ای که باشد با عشق الهی همراه است.
انتهای پیام

captcha