اسلام‌ستیزی و ناآشنایی با قوانین کشورهای اروپایی؛ عواملی برای سلب حضانت کودکان مسلمان
کد خبر: 4022133
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵

اسلام‌ستیزی و ناآشنایی با قوانین کشورهای اروپایی؛ عواملی برای سلب حضانت کودکان مسلمان

بسیاری از خانواده‌های مسلمان در اروپا با بحران سلب حضانت کودکان خود از سوی دولت‌ها به بهانه عدم رعایت حقوق کودکان مواجه هستند؛ برخی از تحلیل‌گران علت این امر را اسلام‌ستیزی و فقدان دانش و تجربه این خانواده‌ها از فرهنگ و قوانین کشورهای غربی می‌دانند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، چندی پیش دادگاه اروپا به سود ماریا عبدی ابراهیم، ​​پناه‌جوی سومالیایی برای پس گرفتن حضانت پسرش از یک خانواده مسیحی رأی داد.

حضانت این کودک پیش‌تر از سوی دولت نروژ از مادر وی گرفته شده بود و به خانواده ای مسیحی سپرده شده بود؛ این پرونده یادآور رنجی است که مهاجران مسلمان در اروپا با آن مواجه هستند، چرا که گاه فرزندان این خانواده‌ها به حکم دادگاه از آن‌ها جدا شده و حضانت آن‌ها را به خانواده‌های مسیحی سپرده می‌شود.

دادگاه حقوق بشر اروپا در پرونده مذکور به این نتیجه رسید که تحویل کودک به یک خانواده مسیحی، ناقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که حق احترام به زندگی شخصی و خانوادگی را به رسمیت می‌شناسد. 

در همین حال، داستان پناه‌جوی سومالیایی، یادآور رنج بسیاری از خانواده‌های مسلمان در اروپا است که به دلیل بی‌توجهی یا ناتوانی در مراقبت از فرزندانشان، حضانت این کودکان از آن‌ها سلب شده است. در بسیاری از موارد، کودکان در خانواده‌های مسیحی، بدون آشنایی با مذهب و هویت اصلی فرهنگی خود بزرگ می‌شوند.

گرفتن کودکان از خانواده‌های مسلمان دلایل زیادی دارد؛ مقامات کشورهای اروپایی به بهانه حمایت از کودکان و حقوق آن‌ها اقدام به این کار می کنند. این در حالی است که به گفته تحلیلگران، این مفاهیم از نظر حقوقی انعطاف‌پذیر است و به راحتی می‌تواند به عنوان پوششی برای مقاصد دیگر از جمله اسلام‌ستیزی به‌کار رود.

برخی از تحلیلگران، این اقدامات را نوعی اسلام‌هراسی دولتی می‌نامند؛ خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از فعالان جامعه ترک‌های آلمان گزارش کرده است که مقامات آلمانی به بهانه عدم تطابق روش‌های تربیتی این خانواده‌ها با معیارهای جامعه آلمانی، متهم کردن آن‌ها به خشونت خانگی و بی‌توجهی به تربیت فرزندان، از این خانواده‌ها اخاذی کرده‌اند.

بعضی از وکلای متخصص در حقوق بین‌الملل و حقوق بشر نیز رواج سلب حضانت از کودکان در میان خانواده‌های مسلمانان را ناشی از فقدان دانش و تجربه آن‌ها از فرهنگ و قوانین کشورهای غربی می‌دانند.

انتهای پیام
captcha