افتتاح نمایشگاه «قرآن‌های مسکو» در روسیه + عکس
کد خبر: 4099602
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱

افتتاح نمایشگاه «قرآن‌های مسکو» در روسیه + عکس

نمایشگاه «قرآن‌های مسکو» به مناسبت 1100 سالگی پذیرش اسلام توسط مردم ولگا در روسیه افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نمایشگاه با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، الکساندر سدوف، رئیس موزه دولتی هنر شرقی، رستم سلیمانف، مجموعه‌دار و بنیانگذار بنیاد مرجانی و ایلیا زایتسف، معاون موزه هنر شرق مسکو در محل این موزه افتتاح شد و تا 27 آذرماه سال جاری ادامه دارد.

در این نمایشگاه 40 قرآن‌ خطی نفیس و تاریخی تحت عنوان «قرآن‌های مسکو» به نمایش درآمده است و رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به حضور چند جلد قرآن کریم از آثار هنرمندان ایرانی در این مجموعه، گفت: قرآن به عنوان کلام پروردگار مهم‌ترین حلقه وصل جوامع اسلامی از گذشته تاکنون بوده است.

وی افزود: کلام‌الله مجید همواره یکی از سرچشمه‌های اصلی رویش هنر در جوامع اسلامی بوده و هنرمندان برای نشان‌دادن ارادت خود به آستان حق تعالی، اوج مهارت خود را در نگارش و تزیینات قرآن به کار ‌برده‌اند.

احمدوند تصریح کرد: با نگاه به آثار ارائ‌شده در این نمایشگاه که جغرافیایی از مراکش تا کشمیر را در بر می‌گیرد علاوه بر هنر خوشنویسی و کتابت کلام الهی، نشانه‌هایی از هنرهای تذهیب، کاغذسازی، صحافی، جلد سازی و رحل سازی را نیز مشاهده می‌کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه چهار قرآن از آثار هنرمندان ایرانی را که در این نمایشگاه ارائه شده است را نمونه‌هایی منحصر به فرد دانست و گفت: علاوه بر این چهار اثر در برخی دیگر از قرآن‌های این نمایشگاه که مربوط به مناطق دیگر جغرافیایی مانند آسیای میانه، قفقاز و عثمانی است، نشانه‌هایی از هنر ایرانی به چشم می‌خورد.

الکساندر سدوف، رئیس موزه دولتی هنر شرقی گفت: این نمایشگاه که در شش تالار مستقر شده است، در مورد منشأ متن قرآن، معنای آن، تاریخچه و نسخه‌های خطی قرآن و همچنین ویژگی‌های هنری نسخه‌ها، خط و سنت‌های مرتبط با آن، صحبت خواهد کرد.

یوگنی ارمین، رئیس اداره تعامل با تشکل‌های مذهبی دفتر رئیس‌جمهور روسیه نیز با اشاره به موضوع یکصد وصدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردم ولگا تأکید کرد: این سالگرد در تمام مناطق روسیه توسط نمایندگان تمام اقوام و مذاهب کشور مورد حمایت قرار می‌گیرد و یک بار دیگر ثابت می‌کند اسلام بخش تاریخی درخشان و جدایی‌ناپذیر ثروت معنوی مشترک ما است و مسلمانان روسیه به همراه نمایندگان سایر ادیان و اقوام کشور واحد ما را ایجاد کردند.

ایلیا زایتسف، معاون موزه هنر شرق مسکو نیز گفت: در این نمایشگاه ۴۰ نسخه منحصر به فرد از کتاب مقدس مسلمانان مربوط به قرن‌های ۱۰ تا ۱۹ میلادی از مجموعه‌های مختلف شامل موزه دولتی هنر شرق، بنیاد مرجانی، کتابخانه دولتی روسیه، مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، آرشیو آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه دولتی مسکو، کتابخانه ادبیات خارجی به نمایش گذاشته می‌شود.

ایلیا زایتسف افزود: همه ما - کارمندان موزه‌ها، کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها - این میراث را بدون توجه به وابستگی مذهبی یا ملی خودمان یک میراث مشترک می‌دانیم. بار دیگر تأکید می‌کنم که موزه ما موفق شد دست‌نوشته‌های منحصر به فردی را ارائه کند که تاریخ هزار ساله جهان اسلام را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha