بانوی محجبه‌ و دغدغه طراحی روسری‌‌ در دنیای مد آمریکا
کد خبر: 4109251
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

بانوی محجبه‌ و دغدغه طراحی روسری‌‌ در دنیای مد آمریکا

ملانی التورک، متخصص طراحی لباس در آمریکا با استفاده از روش‌های مناسب توانسته مجمو‌عه‌های زیادی از شال و روسری را برای بانوان مسلمانی که به دنبال حجاب‌های مدرن، با کیفیت بالا و طراحی زیبا هستند طراحی کند، او با این کار نشان داده است که می‌توان در عین داشتن حجاب، شیک‌پوش هم بود.

ملانی التورک، صاحب برند Haute Hijab

به گزارش ایکنا، موضوع حجاب در دنیا و در بین مسلمانان به عنوان یکی از اصول شریعت اسلامی برای زنان دارای اهمیت است و زنان معتقد مسلمان مطابق دستورات اسلامی، حجاب را فریضه‌ای دینی می‌دانند.

براساس آمار مختلف و با توجه به افزایش جمعیت مسلمانان، تا سال 2030 تخمین زده می‌شود که یک چهارم زنان جهان مسلمان خواهند بود و آن‌هایی که حجاب دارند بسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی خود، حجاب‌هایی متفاوت و متنوع از پوشش کامل بدن و صورت تا فقط پوشاندن موی سر را برگزیده‌اند.

با این حال، هنوز برندی جهانی برای حجاب وجود ندارد که بتواند زنان مسلمان را برای داشتن حجاب نمایندگی کند؛ موضوعی که باعث شده برندها و طراحان لباس در سراسر جهان به فکر بهره‌گیری از این بازار بزرگ جهانی باشند.

وضعیت بازار جهانی پوشاک و بازگشت تدریجی آن به شرایط قبل از کرونا برندهای مختلف جهانی از جمله برندهای فعال در حوزه لباس‌های اسلامی و به‌طور وسیع‌تر برندهای حوزه لباس‌های پوشیده را بر آن داشته تا تلاش خود را بیشتر کنند.

وقتی نبود حجاب زیبا، Haute Hijab را متولد کرد

Haute Hijab در سال 2010 و در پی مبارزه‌ای که برای بسیاری از زنان مسلمان آشنا بود یعنی یافتن حجاب‌های راحت و باکیفیت که به آنها احساس اعتماد به نفس می‌داد، متولد شد؛ چیزی که پیدا کردن آن برای بسیاری از زنان مسلمان در آمریکا بسیار دشوار بود.

بانوی محجبه‌ و دغدغه طراحی روسری‌‌ در دنیای مد آمریکا

ملانی التورک(Melanie Elturk)، مدیرعامل و بنیانگذار Haute Hijab در ایالات متحده است. او این شرکت را با همسرش در سال 2010 تأسیس کرد و هر دو اکنون به‌طور تمام وقت در این شرکت کار می‌کنند.

 پیش از این، التورک به حرفه وکالت مشغول بود و در حوزه حقوق مدنی تخصص داشت. التورک ورود به عرصه مد را انتخاب کرد زیرا احساس می‌کرد هیچ برند حجابی وجود ندارد که به‌طور خاص برای زنان مسلمان آمریکایی طراحی شده باشد.

خود التورک در این باره می‌گوید: «نمی‌توانستم بفهمم چرا چنین لباس مهمی اغلب به عنوان چیزی تفننی تلقی می‌شود. واضح است، فکر می‌کردم، ما شایسته چیز بهتری هستیم. می‌دانستم که ایجاد آنچه نیاز داریم به این معناست که همه چیز را دست خودم بگیرم. با الهام از سنت اسلامی احسان، هر کاری را با زیبایی و در سطح عالی انجام می‌دادم، حجاب را هم با شریک شرکت و زندگی‌ام، احمد زدان تأسیس کردم و بلافاصله دست به کار شدم.»

ملانی التورک(Melanie Elturk)، مدیرعامل و بنیانگذار Haute Hijab در ایالات متحده

وی در گفت‌وگویی که با InStyle داشت، گفت: وقتی به خاص‌ترین لحظات زندگی‌ام فکر می‌کنم ـ فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق، نامزدی و به‌ویژه عروسی‌ام ـ گزینه‌های حجاب رسمی مناسبی که با لباس من (محجبه و در عین حال زیبا) مطابقت داشته باشد نداشتم.

این بنیانگذار و مروج حجاب در مورد چالش‌های خود در این راه گفت: ماه‌ها در جستجوی پارچه‌های عالی برای تولید محصولات حجاب بودیم، آنها را به شدت و به تعداد زیاد آزمایش کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که راحت، قابل شستشو، بادوام و زیبا هستند. در واقع باید هر آنچه از حجاب خود انتظار داشتید در این لباس‌ها پیدا می‌شد.

التورک گفت: بسیاری از مشتریان ما اگر نگوییم هزاران دلار، صدها دلار برای لباس‌های خاص صرف می‌کنند تا در مهمانی بپوشند و در عین حال یک حجاب ساده و تیره به سر می‌کنند.

بانوی محجبه‌ و دغدغه طراحی روسری‌‌ در دنیای مد آمریکا

او بزرگ‌ترین سهم خود را از طریق Haute Hijab ارائه محصولی می‌داند که به زنان اجازه می‌دهد احساس زیبایی داشته باشند، بدون اینکه مجبور باشند در عین پایبندی به اعتقادات خود، از دسترسی به زیبایی ظاهری پوشش خود محروم شوند. در سال 2017، هر فروشگاه GAP (تولید‌کننده مطرح پوشاک) در جهان یک مدل حجاب با یکی از محصولات Haute Hijab را به نمایش گذاشت؛ این موفقیت غیرمنتظره‌ای برای التورک و Haute Hijab به همراه داشت.

بنیا‌ن‌گذار Haute Hijab می‌گوید: وقتی فهمیدیم پارچه‌های لوکس و عناصر طراحی واقعی چقدر هزینه دارند و باید برای به دست آوردن قیمت پایین فداکاری کنیم و از سود بالا بگذریم، متوجه شدیم که این کار باعث به خطر افتادن چشم‌انداز ما می‌شود. در عوض، بهترین مواد و بهترین متد را انتخاب کردیم و مجبور شدیم قیمت را افزایش دهیم. کمی عصبی بودم زیرا در حال حاضر هیچ حجابی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، اما باز هم، در حال ایجاد دسته‌بندی کاملاً جدیدی در این فضا هستیم، پس چرا آنها را واقعاً لوکس عرضه نکنیم.

طراح محجبه به دنبال موفقیت بیشتر

التورک با وجود موفقیت‌هایی که به دست آورده همچنان به دنبال توسعه برند خود است. او در این باره در وب‌سایت خود نوشته است: با رشد Haute Hijab، به ارتقای تجربه حجاب و نوآوری در این حوزه ادامه می‌دهیم. در ژانویه 2018 مجموعه لوکس خود را منتشر کردیم که در نشریات معتبری از جمله  Elle ،Glamour ،Vogue Arabia و ... به نمایش درآمد. بعداً مجموعه Ultimate Underscarves خود را راه‌اندازی کردیم و فناوری پارچه‌های پیشرفته را با طراحی دقیق ادغام کردیم تا روسری متفاوتی ایجاد کنیم.

ملانی التورک، صاحب برند Haute Hijab

وی تصریح کرد: ما تازه شروع کرده‌ایم. وسواس زیادی برای ترکیب طراحی، سبک و فناوری به حجاب‌های عالی برای هر موقعیتی در زندگی یک زن مسلمان داریم. این برای ما کافی نیست که حجاب خوب داشته باشیم. مصمم هستیم محصولاتی تولید کنیم که همیشه آرزو می‌کردید یا حجاب‌هایی که هرگز تصور نمی‌کردید ممکن باشد.

اما التورک و Haute Hijab برای همیشه در شهر نیویورک مستقر هستند. او می‌گوید: یک ضرب‌المثل سومالیایی وجود دارد که می‌گوید «سفر می‌کنی و سفر می‌کنی تا خاک برایت مناسب باشد» دیترویت را ترک کردم، به شیکاگو رفتم، به دبی رفتم و سپس به اینجا آمدم. اکنون حتی نیازی به سفر احساس نمی‌کنم. نمی‌خواهم سفر کنم. من این اشکال مسافرتی را داشتم، مخصوصاً در دبی. هر یک یا دو ماه می‌رفتیم. اما حالا که اینجا هستیم، نمی‌خواهم بروم.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha