محمود خلیل الحصری؛ صاحب نخستین مصحف آموزشی کودکان + فیلم
کد خبر: 4169364
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
به بهانه یکصد و ششمین زادروز/

محمود خلیل الحصری؛ صاحب نخستین مصحف آموزشی کودکان + فیلم

امروز یکشنبه 17 سپتامبر، مصادف با یکصد و ششمین زادروز شیخ محمود خلیل الحصری، یکی از مشهورترین قاریان مصر و جهان اسلام و صاحب نخستین مصحف ضبط‌شده ویژه آموزش کودکان است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، این قاری بزرگ مصر و جهان اسلام نخستین فردی است که اقدام به ضبط مصحف به روایت ورش از نافع و همچنین نخستین مصحف آموزشی ویژه کودکان کرد. او همچنین صاحب تلاوت‌های ضبط شده به دیگر روایت‌های مشهور قرآن کریم است.

شیخ محمود خلیل الحصری، در 17 سپتامبر سال 1917 در روستای شبرا النمله شهر طنطا واقع در استان الغربیه مصر متولد شد، در کودکی به مکتبخانه قرآنی روستا رفت و در هشت سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شد.

شیخ الحصری دارای اجازه‌نامه روایت‌های دهگانه قرآن از الازهر و نخستین کسی بود که اقدام به ضبط قرآن به روایت ورش از نافع کرد. او همچنین نخستین قاری قرآن بود که اقدام به ضبط مصحف ویژه آموزش به کودکان و همچنین قرآن به همراه تفسیر آن کرده که به «مصحف وعظ» شهرت دارد.

اتحادیه قاریان جهان اسلام در سال 1966 او را به عنوان رئیس خود برگزید. الحصری همچنین به تلاوت قرآن کریم در مکانهای مهمی چون سازمان ملل پرداخت.  

از جمله مهمترین تلاوت‌های ضبط شده از شیخ محمود خلیل الحصری می توان به قرآن به روایت حفص از عاصم، قرآن به روایت ورش از نافع و همچنین روایت قالون و روایت الدوری از ابوعمر البصری اشاره کرد.  

این قاری برجسته مصر و جهان اسلام در 24 نوامبر 1980 درگذشت.

انتهای پیام
captcha