عذابی که نزدیک است و می‌آید + تلاوت
کد خبر: 4175140
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
سوره‌های قرآن/ 70

عذابی که نزدیک است و می‌آید + تلاوت

تنبیه و عذاب خداوند نزدیک‌تر از آن چیزی است که منکران خدا تصور می‌کنند و این عذاب، حتمی و آمدنی است و چیزی نمی‌تواند مانع آن شود.

سوره معارج

به گزارش ایکنا، هفتادمین سوره قرآن کریم «معارج» نام دارد. این سوره با 44 آیه در جزء بیست و نهم قرآن جای گرفته است. این سوره که از سوره‌های مکی است، در ترتیب نزول هفتاد و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

نامگذاری این سوره به نام معارج (یعنی «درجات») به دلیل استفاده از این واژه در آیه سوم آن است. این سوره، از خدا با نام «صاحب معارج» که فرشتگان و روح به سوی او بالا می‌روند، یاد شده است. منظور از «معارج» در این سوره، آسمان‌ها یا مراتبی است که در مسیر تکامل انسان برای نزدیک شدن به خدا وجود دارد.

سوره معارج با بیان داستان شخصی آغاز می‌شود که از خدا برای خود عذاب خواست. سپس ویژگی‌های روز قیامت و برخی از شرایط و احوال مؤمنان و وضعیت کافران را در آن روز بیان می‌کند و در آخر به مشرکان و کافران هشدار می‌دهد.

محور اصلی سوره معارج، قیامت و معاد است. این سوره می‌خواهد روز قیامت و عذاب‌هایی که در آن برای کفار آماده شده را توصیف کند؛ برای همین از آغاز در مورد عذاب سخن گفته است و تأکید می‌کند که این عذاب، آمدنی است و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع آمدنش شود؛ و این عذابی نزدیک است و آنقدرها دور نیست که کفار تصور می‌کنند. آنگاه به ویژگی‌های آن روز و عذابی که برای آنان تهیه شده پرداخته و مؤمنان را که به انجام وظایف اعتقادی و عملی خود می‌پرداختند، استثنا می‌کند.

گفته شده است سوره معارج به لحاظ موضوعی، دارای چهار بخش است؛

  • در بخش اول از عذاب سریع برای کسی سخن می‌گوید که بعضی از گفته‌های پیامبر خدا را انکار کرد.
  • بخش دوم، ویژگی‌های روز قیامت و مقدمات آن و حالات کفار در آن روز آمده است
  • بخش سوم، بیان‌گر قسمت‌هایی از صفات انسان‌های خوب و بد است که آنان را بهشتی یا جهنمی می‌‌کند.
  • بخش چهارم نیز شامل هشدارها و تهدید مشرکان و منکران خدا و پیامبر است و بار دیگر در پایان به مسئله روز قیامت اشاره می‌کند.

در مورد سؤال کننده‌ای که در ابتدای این سوره اشاره شده، مفسران مسلمان معتقدند این آیات در مورد شخصی به نام نعمان است که با حالت اعتراض به پیامبر اسلام(ص) گفت: «ما را به توحید و قبول پیامبری‌ات و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دعوت کردی و ما هم پذیرفتیم. اما به اینها راضی نشدی و حالا یک جوان را ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از سوی خودت بوده، یا از سوی خدا؟» وقتی پیامبر (ص) به او فرمود «این دستور از طرف خداوند است»، آن شخص گفت «اگر این دستور از سوی خداوند است، پس از خدا می‌خواهم تا سنگی از آسمان بر سر من فرود بیاورد». در آن لحظه سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را در جا کشت و بخشی از آیات سوره معارج بر پیامبر (ص) نازل شد.

تلاوت محمدجواد کاشفی، قاری بین‌المللی قرآن، آیات ۱۹ تا ۳۵ سوره «معارج» در حرم مطهر رضوی

انتهای پیام
captcha