مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی با مشارکت حداکثری و هزینه حداقلی
کد خبر: 4181281
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی با مشارکت حداکثری و هزینه حداقلی

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی با بیان اینکه نگاه ما مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی است، گفت: در کار مردمی مشارکت حداکثری و هزینه حداقلی است، اما در کار دولتی مشارکت مردم پایین می‌آید و هزینه بالاتر است. همه حرکت‌های مؤثر نیز مردمی بوده‌اند که نمونه بارز آن پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضویحجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص هماهنگی بین مسئولان قرآنی، مؤسسات و مراکز قرآنی اظهار کرد: در دوره جدید هماهنگی و هم‌افزایی بین مسئولان قرآنی استان از جمله آستان قدس رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسات و مراکز قرآنی ایجاد شده و کارها با هم پیش می‌رود، اختلافی در این راستا وجود ندارد و شاهد ثمردهی این همدلی و هم‌افزایی هستیم.

وی با اشاره به عملکرد خوب مردم در خصوص هیئات مذهبی و روضه‌های خانگی که شامل حوزه عترت است، بیان کرد: مطلوب ما در فعالیت‌های قرآنی این است که به‌ سمت مردمی شدن پیش برویم و در حال حاضر می‌بینیم که بر خلاف اینکه مردم برای برگزاری مراسم ایام شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع) به‌ صورت خودجوش عمل می‌کنند، اما هنوز فعالیت‌های قرآنی مردمی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع مؤسسات قرآنی فقط عنوانش مردمی است و اگر حمایت دولتی نشود فعالیت‌های آن به‌راحتی انجام نمی‌شود، لذا نگاه ما این است که در بلندمدت قرآن را مانند عترت به‌ سمت مردمی شدن هدایت کنیم و اتحادیه نیز همین هدف را دنبال می‌کند‌.

حسینی بیان کرد: در راستای این امر نخستین مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن کریم در استان همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) افتتاح شد و پیرو توافق اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با کمیته امداد امام خمینی(ره) و ابلاغ این توافق‌نامه به اتحادیه‌های استانی با همکاری کمیته امداد استان‌ها، روند راه‌اندازی این مرکز در سطح استان انجام شد و پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفت.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز با هدف جذب حمایت خیران در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است و با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر نیز شاهد عملکرد خوب صندوق‌های نیکوکاری هستیم، لذا تصمیم گرفته شد مرکز نیکوکاری قرآنی به شبکه خیران ارتباط داده شود که این امر موجب می‌شود تا حمایت‌های ویژه‌ای از فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد و تقویت این فعالیت‌ها در استان اتفاق افتد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: از جمله مزایای راه‌اندازی این صندوق می‌توان به برقراری ارتباط با کانون‌های فرهنگی کمیته امداد، اعطای وام قرض‌الحسنه از طریق صندوق «امداد ولایت» و جمع‌آوری نذورات مردمی و هزینه‌کرد آن در راستای اجرایی کردن فعالیت‌های قرآنی استان اشاره کرد.

لزوم حمایت خیران از فعالیت‌های قرآنی

حسینی تصریح کرد: این مرکز کمک‌های مؤمنانه و خیران را صرفاً در امور قرآنی چون آموزش عمومی و تخصصی قرآن در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و سایر رشته‌های قرآنی، تهیه تجهیزات آموزش قرآن در مناطق محروم و سایر امور قرآنی هزینه خواهد کرد و مهمترین هدف از ایجاد این مرکز برقراری ارتباط مستقیم با خیران است، زیرا اگر آنها از مشکلات حوزه فعالیت‌های قرآنی مطلع شوند قطعاً پای کار خواهند آمد.

وی گفت: در حال حاضر کارهای قرآنی را مردم انجام می‌دهند و اعتبار آن را سازمان‌ها می‌گیرند و اگر کسی بخواهد وقف قرآنی انجام دهد سمت سازمان اوقاف می‌رود و تا به دست مؤسسات برسد زمان‌بر است که البته تاکنون نرسیده و در جایی که باید هزینه شود نمی‌شود که موانع قانونی در این راستا وجود دارد و باید این موانع مرتفع شوند.

مدیرعامل  اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر دو طرح قرآنی وجود دارد که مستقیماً توسط مردم اجرا می‌شود که یکی طرح «تحفیظ رضوی» است که حدود چهار سال در مساجد در حال برگزاری است و دیگری هم برپایی مسابقات قرآن که به مؤسسات قرآنی واگذار شده است‌.

وی در خصوص هزینه‌کرد طرح‌های قرآنی افزود: در طرح «تحفیظ رضوی»، میانگین حمایت طی این چهار سال از سوی آستان قدس رضوی یک ونیم میلیارد تومان بوده که اگر این مورد توسط آستان قدس برگزار می‌شد چیزی حدود هشت تا 10 میلیارد تومان هزینه در بر داشت، اما سهم مشارکت مردمی هم به این اضافه شد که با مشارکت و رضایت بیشتری از سوی مردم همراه بود. تفاوت کار مردمی با دولتی این است که در کار مردمی مشارکت حداکثری و هزینه حداقلی است، اما در کار دولتی مشارکت مردم پایین می‌آید و هزینه بالاتر است و می‌توان گفت همه حرکت‌هایی که مؤثر بودند مردمی بوده که نمونه بارز آن پیروزی انقلاب اسلامی است که براساس حرکت مردمی بود.

کار مردمی همه نوع قشر مخاطب را جذب می‌کند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی اظهار کرد: در اموری که مردمی است دغدغه برای حضور مخاطب هم نداریم، چرا که کار مردمی همه نوع قشر مخاطب را جذب می‌کند و گره‌های جامعه ما در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... اگر  به مردم واگذار شود راهبری خوبی صورت خواهد گرفت که بر خلاف کارهایی که دیکته و ابلاغ می‌شود است.

حسینی بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خط و مسیر توسط مقام معظم رهبری نشان داده شده است و ما در این راستا سرباز هستیم و اگر فرمایشات رهبری در حوزه قرآنی را اجرا کنیم، ایشان کدهای زیادی داده‌اند از جمله طرح ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است و از آنجا که بیشترین انس با قرآن در حفظ آن اتفاق می‌افتد، لذا می‌توان در بقیه رشته‌ها که مقدمه حفظ است موفق شد.

وی افزود: در خصوص مالیات، مشکل بیشتر مؤسسات عدم علم به آن موضوعات است که در این راستا اقداماتی از سوی اداره امور مالیاتی صورت گرفته و همراهی لازم را با مؤسسات قرآنی دارند، لذا با طی مراحل در مسیری که تعریف شده این موضوع حل شده است و در حال حاضر مشکلی با معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی بر مبنای مراحل تعریف شده وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی اظهار کرد: تمدید صدور مجوز مؤسسات برای حضور در انتخابات مجمع مطرح است، لذا بر این اساس تکلیف شد تا تمدید صدور مجوز مؤسساتی قرآنی طی یک هفته تا 10 روز انجام شود که در حال حاضر در حال انجام است.

حسینی با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص فعالیت قرآنی مدارس گفت: یکی از طرح‌های موفق مؤسسات قرآنی هستند که در مدارس کار قرآنی را آغاز کرده‌اند و  با استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان همراه بوده و یکی دیگر از طرح‌ها ایجاد پایگاه قرآنی مساجد است که در این راستا 110 مسجد به عنوان مأمور انتخاب شده‌اند.

انتهای پیام
captcha