تلاش الازهر برای حل مشکلات چاپ قرآن در مصر
کد خبر: 4194651
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

تلاش الازهر برای حل مشکلات چاپ قرآن در مصر

نظیر عیّاد، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر از دیدار مسئولان الازهر و اعضای ارشد اتحادیه ناشران مصر برای حل مشکلات مرتبط به چاپ و توزیع قرآن کریم در مصر خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الدستور، این دیدار در راستای انجام وظایف الازهر به عنوان مسئول نظارت بر چاپ و توزیع قرآن کریم به منظور پیشگیری از هرگونه تحریف در کلام الله مجید صورت گرفته است.

به گفته عیاد مرکز تحقیقات اسلامی الازهر، وظیفه بررسی تمام قرآن‌های چاپ شده و کنترل دقیق این فرآیند در مصر را بر عهده دارد. به گفته وی روند تطبیق و کنترل نسخ قرآن پیش از چاپ توسط تیمی از متخصصان علوم قرآنی از جمله اعضای هیئت علمی  دانشکده قرآن کریم دانشگاه الازهر و مؤسسات قرآن انجام می‌شود.

به گفته وی در راستای انجام هرچه بهتر رسالت الازهر و نقش تاریخی آن در جلوگیری از هرگونه تحریف قرآن کریم، این کمیته در سال‌های اخیر اعضای جدیدی را نیز جذب کرده است.  

رئیس مرکز مطالعات اسلامی الازهر، خاطرنشان کرد: نشست اخیر برای ایجاد همکاری بیشتر در این زمینه بین این مرکز و جامعه ناشران مصری به دلیل حل مشکلات موجود در حوزه چاپ و انتشار قرآن کریم برگزار شده است.  

در این نشست که  در مقر اتحادیه ناشران مصر برگزار شد، موانع پیش روی ناشران قرآن کریم در مصر بررسی و راهکارهایی ارائه شد. در انتهای این نشست، طرفین در زمینه امور زیر توافق کردند:

  • روند اخذ مجوز انتشار قرآن کریم به شکل منظم تر و با سرعت بیشتری صورت گیرد
  • هر ناشر 60 روز از زمان اخذ مجوز، زمان دارد تا نسبت به چاپ قرآن کریم اقدام کند؛ این مهلت پیشتر 15 روز بود
  • ارائه هرگونه شکایت یا استعلام به اتحادیه جهت اقدام متمرکز و هماهنگی با مرکز تحقیقات اسلامی جهت رفع فوری و پاسخگویی به آنها
  • اخطار مبنی بر عدم چاپ قرآن تا زمان صدور مجوز چاپ
  • تایید اولیه تحویل 5 نسخه به جای 10 نسخه پس از چاپ به مرکز تحقیقات اسلامی
  • چاپ مجوز انتشار و صدور در صفحه آخر قرآن کریم و عدم چسباندن آن در داخل جلد

در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری در زمینه چاپ و انتشار قرآن کریم در مصر و به تبع آن در کشورهای شمال آفریقا ایجاد شده است. چاپ و توزیع قرآن‌هایی که دارای اشتباهاتی در اعراب‌گذاری بوده‌اند و همچنین صدور نسخی از قرآن کریم به روایت ورش از نافع به الجزایر، تونس و مراکش از سوی انتشاراتی که زمان مجوز آنها برای انتشار قرآن کریم به پایان رسیده و یا از سوی برخی از انتشارت غیر رسمی از جمله مهمترین این مشکلات بوده است.

چندی پیش وزارت اوقاف الجزایر به صراحت نسبت به این اقدامات هشدار و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داده بود.

انتهای پیام
captcha